ליווי עסקי לעסק בינוני

ליווי עסקי לעסק בינוני

חשוב לי לפתוח את תוכן זה  בכך שהגדרת עסק בגודל בינוני ,לעתים עלולה להשתמע כאילו ומדובר בעסק קטן שאינו דורש השקעה ופיתוח. הגדרת גודל העסק או החברה נמדדת ע"פי מספר פרמטרים אשר בסופה היא מתארת את היקף הפעילות העסקית.

במהלך שנותיי ליוויתי גם עסקים שהתחילו כעסקים קטנים ועד שהגיעו למחזור הכנסות של כ-20 מיליון שקלים בשנה ונכנסו להגדרה של עסק בינוני, עסקים שמנו עשרות רבות של עובדים, עם מחלקות ואגפים שונים עם אתגרים לא פשוטים אשר משותפים גם לעסק קטנים וגם לעסקים גדולים.

מנעד אתגרים מגוון ומשתנה

עסקים בינוניים יכולים להידרש לאתגרים מגוונים מאוד ושונים בתכליתם. אין טוב מלהדגים זאת, ואמחיש לכם את כוונתי מיד.

רווחיות

מטבעם של הדברים כי האתגר הראשי אותו עסקים ובעלי עסקים מבקשים לפצח, הוא אתגר הרווחיות.

עסק קטן ששואף לגדול ולהיות בינוני, בינוני ששואף להיות גדול, וגדול שרוצה לגדול אף יותר.

אתגר הרווחיות מצריך בדיקה מעמיקה הבוחנת את פעילות בית העסק לעומקה:

  • האם כמות המשאב האנושי מנוצל כהלכה.
  • האם אנחנו מתמחרים את מוצרינו / שירותינו באופן נכון.
  • האם היבטי התפעול הפנימיים שלנו מיועלים.
  • האם ערכנו סקר שוק נכון וקפדני מול מתחרים , זירות בשוק , וכו'.
  • ועד לבחינת יעילותם של כלל המשאבים והעובדים מהמנהלים הבכירים ועד לאחרון העובדים. 

ניתוח ובחינה מעמיקה שתבחן את לב פעילותו של העסק, יחד עם בדיקת הדו"חות הכספיים, יוכלו להניב מסקנות חשובות שיובילו לנקיטת פעולות יזומות.

הרחבת הפעילות

עסקים רבים בעלי היקף פעילות בינונית שואפים להרחיב את פעילותם, בין אם בשירותים חדשים או פיתוח מוצרים נוספים, לעתים גם באמצעות מיזוגים עם חברות מקבילות.

הצעד הנכון לעשותו, הוא לבחון אם מידת כדאיותו של המהלך, כמו גם להתוות אסטרטגיה עסקית ברורה עם יעדים סדורים מוגדרים מראש.

לשם ההמחשה, פגשתי בעסק שהרחיב את פעילותו ללא מחקר עומק מקדים. תמונת המצב שהתגלתה, הראתה כי העסק אמנם גדל במחזורים, אך כמעט ולא הגדיל את רווחיותו.

בעת שאנחנו מרחיבים את פעילותנו העסקית, עלינו לבחון את התמחור, את הגדלת כוח השיווק והמכירה, את התפעול הפנימי של החברה ועד לחוזים והסכמים אל מול ספקים. 

זכרו שעתה אתם עסק גדול יותר עם אפשרויות רבות יותר; ייתכן וספקים ישמחו 'לעשות אתכם עסקים' ולהתפשר אתכם על עלויות בהן לא היו מוכנים להתפשר קודם לכן.

בהחלט יש יתרון לגודל אם יודעים לנצל את זה נכון ויעיל.

עסק בינוני שגדל באופן טבעי

מקרה בוחן נפוץ שמצריך לא אחת ליווי עסקי לחברות בינוניות, הוא גדילה טבעית.

בית עסק ששגשג, התרחב וגדל, כל זאת מבלי ש'איבריו הפנימיים' גדלו יחד איתו; העסק לא התאים את משאביו נכון, לא התאים את הגדרות תפקידי העובדים, לא פתח תקנים לבעלי תפקידים נוספים ועוד.

מכאן מתחיל אי-סדר בארגון שרק הולך וגדל; דבר המיתרגם פעמים רבות לגירעון שהולך ומצטבר או לכל הפחות רווחיות נמוכה, פגיעה בטיב השירות / איכות המוצר, ולטעויות נוספות המשפיעות לטווח הארוך.

בהתאם לגדילת מחזור ההכנסות והפעילות, כל בית עסק מוכרח להתוות לעצמו תוכנית עסקית סדורה; כיצד אנחנו גדלים מבחינת משאבים וכוח אדם? מבחינת ציוד ומכונות? מבחינת המבנה התעשייתי / המשרד בו אנו עורכים את פעילותנו?

עלינו לגבש תוכנית פעולה ברורה שתדע לענות על האתגרים, ושתספק מענה נכון ויעיל.

הכל מתחיל בתוכנית עסקית ואסטרטגית

אין זה משנה מהו גודל העסק שלנו, ולבסוף עלינו להסתכל על שורת הרווח. האם אנחנו מרוויחים? האם אנחנו מרוויחים מספיק? האם נוכל להרוויח יותר?

בצעדים הראשונים שנערוך ביחד אבקש להכיר את בית העסק, את פעילותו, את היבטיו התפעוליים, היבטי השיווק והמכירה, את המחלקות היצרניות, שירות הלקוחות ולמעשה – כל איבר ואיבר.

לפני שנתחיל 'לרוץ למרחקים', נתווה לעצמנו קודם כל את ה'מסלול' – תוכנית עסקית ברורה, מסודרת ומפורטת המונה יעדים ברורים, כתובים וברי-הישג.

התוכנית העסקית תחלוש על פני ניהול הספקים, ניהול העובדים והגדרות התפקידים, ועד אף לניהול החשבונאי של בית העסק. במעמד זה אמליץ לכל עסק המגדיל את מחזוריו, לבחון את היבטי המס בקפידה אל מול רואה החשבון, לבל יצוצו הפתעות בהמשך.

ייעוץ או ליווי עסקי? מהו ההבדל?

מדובר בשני שירותים דומים אך שונים. הדבר תלוי כמובן בצורך שלכם, בצרכים העולים מתוך בית העסק. אני מזמין אתכם בשמחה להתייעץ איתי ולבחון מה כדאי לבחור מבין השניים.

הליווי העסקי מתאפיין במתכונת אישית וצמודה יותר; מתכונת ,בה אני פועל יחד אתכם בכל צעד וצעד, מנהל יחד אתכם את העסק, ומתאר זאת ממש כאדם שנמצא אתכם באותה הסירה. לא אפריז בדבריי כשאספר שבליווי העסקי אני זמין עבור בעל/ת העסק 24 שעות ביממה.

ייתכן לעומת זאת, שהייעוץ העסקי יהא רלוונטי ונכון עבורכם הרבה יותר. הייעוץ העסקי מתאפיין בסדרת פגישות (שבועיות, מדי שבועיים, חודשיות וכיוצא בכך) במהלכן נבחן את ההיבטים שיש לייעל, הצעדים שיש לנקוט וכן נפעל ליישם זאת. גם כאן, כמו בליווי העסקי, נפעל רק לאחר שנתווה תוכנית עסקית ברורה ומפורטת. 

השוני העיקרי הוא אם תרצו שניישם את הצעדים יחד בליווי אישי או לחילופין לפעול על-פי המלצותיי ולהיפגש אחת לפרק זמן.

'כיצד אדע לבחור מבין שני השירותים?'

תשובתי היא פשוטה: אני אפרוש את האפשרויות , ניראה מה הכי נחוץ לעסק ובסוף אתם תחליטו.

יש שמבקשים לקבל ייעוץ ולאחר מכן ליישם אותו באופן עצמאי. יש שמבקשים שאתלווה אליהם בתהליך ושאיישם אותו יחד איתם. זהו נושא אינדיבידואלי מאוד שמשתנה בין כל בעל ובעלת עסק.

התייעצו איתי

שמי שלומי גבאי, יועץ עסקי, יועץ אסטרטגי ומנטור למנהלים.

לאורך השנים ניהלתי וליוויתי חברות גדולות ובינוניות בהיקפים משתנים ובתחומי פעילות שונים. אני מביא יחד איתי ניסיון רב בהתמודדות אל מול אתגרים מורכבים, ומאמין ובטוח שאוכל לתת גם לכם את המענה הנכון ביותר.

בכל שאלה והתייעצות בנושא ייעוץ או ליווי עסקי לחברות בינוניות, אני מזמין אתכם ליצור איתי קשר טלפוני או להשאיר לי פניה באתר.

אני מזמין אתכם לעשות את הצעד הראשון בשיחת ייעוץ ללא התחייבות

שלומי גבאי
שלומי גבאי

יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם.

מאמרים נוספים

אודות שלומי גבאי

שלומי גבאי, יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם. בתהליך הליווי, מבצע שלומי אנליזה לעסק ברמת המאקרו והמיקרו.

למידע נוסף >>>

תוכן עניינים

דברו איתי