הטעויות הנפוצות ביותר שבעלי עסקים עושים

הטעויות הנפוצות ביותר שבעלי עסקים עושים

כולנו עושים טעויות, ותמיד נהוג לומר שמטעויות חשוב ללמוד. השאלה גדולה היא: האם באמת יהיו לנו את הצ'אנס ללמוד ולתקן? בחלק מן המקרים כן, ובמקרים הנוגעים לניהולו העסקי של בית העסק שלנו, הרי ש'שכר הלימוד' יהיה משמעותי יותר, צורם יותר ובעל השלכות משמעותיות.

אז נכון, אי אפשר להיות מושלמים. טעויות יהיו, והן חלק מהיותנו אנושיים; אך די בכך שנכיר בטעויות הנפוצות, על מנת שנוכל לייעל את צעדינו, ולפסוח מעל למכשולים מוכרים וידועים.

למי ששוקל להקים עסק משלו, וכן לבעלי עסקים שמעוניינים רגע לעצור ולעשות חושבים, הנה מספר טעויות נפוצות שבעלי ובעלות עסקים עושים.

תוכנית עסקית חסרה או שאיננה בנמצא כלל

תוכנית עסקית טובה, היא תוכנית שמעריכה את השוק, את המוצר, את השירות, את התחרות שעמה מתמודדים ואת המשאבים הנדרשים לצורך ההגעה אל היעדים.

התוכנית העסקית בוחנת את ההון לו אנו זקוקים כדי להתחיל ולנהל עסק שלא רק יתקיים, אלא גם ירוויח. בהיא מאפשרת לנו לצפות במדויק מה יהיה צפי הרווחים.

תופתעו לגלות, אך גם בחברות גדולות נוכחתי לגלות שהתוכנית העסקית הייתה חסרה, עמומה ומעורפלת.

יש סיכוי שיש לכם רעיון עסקי נהדר, אך התוכנית העסקית תבהיר שהוא מוכרח להישען על יסודות ברורים יותר.

לעתים בעלי ובעלות עסקים קופצים ישר אל המים העמוקים ללא תוכנית, אך עם המון מוטיבציה ורצון טוב. אלו הם בהחלט יסודות חשובים, אך לא מספקים. זהו גם אחד מן היסודות החשובים ביותר בעת מתן ייעוץ עסקי.

מודל עסקי לא ברור

זהו אמנם חלק מן התוכנית העסקית, אך לעתים אני מוצא בעלי עסקים שערכו תוכנית עסקית ולצד זאת לא בדקו במדויק את המודל העסקי שלהם.

תשאלו את עצמכם את השאלה הבאה: מה יהפוך אתכם לרווחיים? מה יקנה לכם את האפשרות להוציא כסף מצד אחד, להכניס מן הצד השני, ושבשורה התחתונה תישארו עם פלוס?

זה נשמע ברור ומובן, אך ישנם עסקים רבים, בעיקר קטנים, שלא לוקחים בחשבון את המודל העסקי. ואגב לא רק קטנים; למשל חברות בוטיק לריהוט: אדם עם תשוקה לנגרות שהחליט לעסוק במה שהוא אוהב, אך מבלי שהוא מבין את המשאבים הכרוכים בכך, החל מחומרי גלם, דרך השיווק, השינוע על המוצרים, תשלום על שטח מסחרי וכיוצא בכך.

תוכנית שיווקית חסרה

יותר מכך: עסקים רבים כלל לא חושבים על התוכנית השיווקית שלהם, עד לאחר הקמתם.

התוכנית השיווקית צועדת יד ביד יחד עם התוכניתה עסקית. היא ה-דרך שבאמצעותה אתם אמורים להשיג לקוחות חדשים ורוכשים חדשים. זאת ה-דרך שבאמצעותה אתם תגיעו לתודעה של הכלל.

כחלק מן התוכנית השיווקית, עליכם לדעת לזהות את הלקוחות האידיאליים עבורכם, את הדרכים הנכונות ביותר להגיע לאותם לקוחות, להבין מהי הדרך הנכונה להיבדל מן המתחרים, לקבע ייחודיות מסוימת אל מול הקהל.

למידע אודות ייעוץ שיווקי >>>

חוסר סבלנות (וכפועל יוצא: צעדים נמהרים)

רומא לא נבנתה ביום אחד, וגם העסק שלכם לא יכול לקפוץ מנקודת הזינוק הישר אל עבר אמצע המסלול. יש דרך שאתם צריכים לעבור.

אני פוגש בלא מעט בעלי ובעלות עסקים שמבקשים להגיע ליעד מסוים, וכפועל יוצא מכך נכנסים למעין 'פאניקה' שגורמת להם לשנות בכל רגע את החלטותיהם ולערוך צעדים חדשים שנובעים מתחושת בטן ולא על סמך שיקולים ענייניים.

אתם מוכרחים להיות סבלניים, ערוכים לתהליך, ואם זה אפשרי וזה חשוב – לשמור בצד עתודות פיננסיות שיעניקו גב. כמובן במידת האפשר.

מעקב לקוי אחר הוצאות והכנסות

מעקב לקוי אחר ההוצאות וההכנסות גורם לדבר אחד מובהק: הוצאות יתר.

עסקים רבים לוקים ברווחיות נמוכה לאור העובדה שאין שליטה ברורה על מה נכנס ומה יוצא. יתרה מזאת: כאשר אנחנו לא מודעים להוצאות שלנו, אנו נוטים להוציא יותר. זאת גם מן המחשבה שאיננו מודעים באופן מלא לכמה אנחנו מרוויחים.

הקפידו להיעזר במערכות שונות שיאפשרו לכם לעשות בקרה מתמדת. זהו יכול להיות קובץ אקסל ברמה הפשוטה ביותר אך שמרכז כל פרט ופרט, ואלו יכולות להיות מערכות בקרה מתקדמות יותר שתוכלו להטמיע בארגונכם.

תמחור לקוי

תמחור נמוך מדי שלא מאפשר לעסק להרוויח (וגם לעתים יוצר רושם מוטעה אצל הצרכנים) ולחילופין תמחור גבוה מדי.

לרוב הטעות היא לתמחר נמוך מדי, וזוהי אחת מן הדרכים הבטוחות מה שנקרא, לעבוד קשה ועדיין להפסיד כסף.

עסקים חדשים וגם עסקים וותיקים לעתים, נוטים לתמחר את מוצריהם / שירותיהם באופן נמוך יותר כדי להשיג לקוחות חדשים, אך מן העבר השני הם אינם עומדים במודל העסקי שמבטיח להם רווחיות יציבה.

שימו לב איך הכל מתקשר בסופו של דבר לתוכנית עסקית שכוללת בה מודל עסקי ברור וצעדים שיווקיים שיאפשרו לקחת את העסק למקום הנכון.

אני מזמין אתכם לעשות את הצעד הראשון בשיחת ייעוץ ללא התחייבות

שלומי גבאי
שלומי גבאי

יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם.

מאמרים נוספים

אודות שלומי גבאי

שלומי גבאי, יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם. בתהליך הליווי, מבצע שלומי אנליזה לעסק ברמת המאקרו והמיקרו.

למידע נוסף >>>

תוכן עניינים

דברו איתי