ייעוץ עסקי לפני מיזוג חברות

ייעוץ עסקי לפני מיזוג חברות

מיזוג בין חברות הוא מהלך עסקי אסטרטגי שטומן בחובו תועלת הדדית. מתפקידו של יועץ עסקי לבחון את טיב התועלת ולגבש אסטרטגיה ארוכת טווח עוד בטרם המהלך קורם עור וגידים.

בהסכם מיזוג בין חברות, שתי הישויות מאגדות את נכסיהן, את העובדים, הטכנולוגיות ומשאבים נוספים, וזאת במטרה ליצור ארגון חזק יותר, תחרותי יותר ורווחי יותר.

המהלך יכול לנבוע מסיבות ונסיבות משתנות, אך ממעוף הציפור, הרי שלרוב המיזוג מונע מן הרצון לשפר את נוכחות החברה בשוק התחרותי עם היצע נרחב יותר / שירותים ומוצרים חדשים / יתרון בשירות קיים על פני המתחרים.

בניית תוכנית עסקית חדשה

כיועץ המלווה חברות בתהליך המיזוג, חשוב שנבין עם מי בדיוק אנו צועדים קדימה.

האם מדובר בחברה שנבחנה היטב? האם נבדקו הדו"חות הפיננסים? האם יועצים מקצועיים כלכליים ועסקיים בחנו את פעילות החברה המתמזגת אלינו?

על בית העסק להיות מוכן מכל ההיבטים של כוח האדם, אם מדובר באיחוד מחלקות, איחוד תפקידים ובניית תוכנית מסודרת המסכמת כיצד ייראה 'היום שאחרי' כאשר כל המשאבים יאוחדו וילוכדו יחד.

עלינו לזכור את הקו המנחה: מטרתנו היא להתייעל ולהשתפר.

סבירות גבוהה היא שמיזוג החברות ייתר חלק מן התפקידים. ייתכן לנוכח כפילות תפקידים שלא לצורך, וייתכן כי החברה המתמזגת מביאה עמה פתרונות טכנולוגיים המייתרים את הצורך בכוח אדם.

את כל האמור לעיל, עלינו לתרגם לכדי תוכנית עסקית חדשה לחלוטין. מיזוג חברות משמעו במידה רבה עסק חדש. ממש כך. בהתאם לזאת, או שנפתח את התוכנית העסקית הקיימת ונחיל בה שינויים רוחביים משמעותיים, או (ועל כך אני ממליץ) שנשב ונתווה תוכנית חדשה מן היסוד.

מהי מטרת המיזוג?

מיזוג חברות נועד לפתוח את החברה לשווקים חדשים, למוצרים חדשים או שירותים נוספים.

הדרך הנכונה ביותר לדעת אם אכן מדובר במהלך כדאי, היא באמצעות חקר שוק מעמיק ויסודי.

על יועץ עסקי המלווה תהליך מיזוג חברות, מוטלת החובה להעמיק ולחקור את שני הגופים המתמזגים. החברה שאליה אותו גוף מתמזג, וכן את החברה המתמזגת עצמה. זהו ליווי דו-צדדי הבוחן את החברה על כל רבדיה: 

  • אילו נכסים ישנם לחברה המתמזגת כיום? מה עושים עם אותם הנכסים? כיצד הם יכולים להיות לנו לעזר? 
  • היכן נקודות החוזק והיכן נקודות החולשה של העסק המתמזג?
  • אילו מוצרים / שירותים ימוזגו בחברה? ואילו לא?
  • אילו מוצרים אינם רווחיים או בעלי רווחיות מועטה ונבקש לשפרם? כיצד נשפר אותם? ובאיזו אסטרטגיה ננקוט?

על שאלות אלו, יועץ עסקי איננו יכול לענות אלא לאחר שביצע בדיקה מעמיקה והכיר את העסק דרך ירידה אל השטח, ועבודה שוטפת בין האנשים והאגפים השונים.

בחינת הלקוחות והספקים

זהו היבט נוסף אותו היועץ העסקי בוחן.

לצד הבנת קהל היעד וחקר השוק, הרי שהיכרות עם לקוחות במידה רבה נסמכת על בחינת הסכמים. האם מדובר בשירות שהתקשרותו מביאה עמה מחויבויות מטעם החברה? אילו מחויבויות אנו נוטלים על עצמנו? ואיזה מענה משפטי ניתן לתת במידה ומעוניינים להחיל אי אלו שינויים?

עם אילו ספקים החברה המתמזגת עובדת? יתרון עצום הקיים במיזוג חברות הוא בכך שעתה מדובר בחברה חזקה ואיתנה יותר; האשראי מול הבנקים, תזרים המזומנים, הכוח בשוק העסקי – היבט זה איננו חומק מעיניהם של הספקים, וחברה גדולה יותר העומדת בעמדה מחוזקת, יכולה לפתוח את חוזי הספקים ולהיטיב את התנאים.

יועץ עסקי ילווה את המהלך עוד משלב הרעיון

לראות עיניי, כיועץ , חלה עלי החובה להיות שותף מלא במהלך, עוד משלב הרעיון.

בדיקת הכדאיות, בדיקת השוק, יתרונות וחסרונות שונים עליהם יש להתעכב ולשקוד בקפידה, המשא ומתן, תהליך הרכישה והליווי של המיזוג על שלל היבטיו התפעוליים, הפיננסיים, התרבות הארגונית ועוד. 

מיזוג חברות יכול לייעל את פעילות החברה ולהקנות לה יתרונות משופרים, הוא יכול לספק לה גישה למשאבים חדשים, כוח שוק מוגבר וגישה לפלח לקוחות חדש ונרחב.

לצד זאת, מיזוג חברות גם מביא עמו התנגשות תרבותית של שתי תרבויות ארגוניות שונות, הוא עלול להוביל לבעיות אינטגרציה של מערכות שונות וסגנונות ניהוליים משתנים, אתגרים רגולטוריים הדורשים ידע משפטי והיערכות מוקדמת, סיכונים פיננסיים ובמקרים מסוימים – אובדן מיקוד המסיט את תשומת הלב מן הליבה העסקית והאיתנה של העסק.

עלינו לשקול את כל ההיבטים, לתת להם מענה ממשי שנוריד אותו לשטח.

אודות שלומי גבאי

שמי שלומי גבאי, יועץ עסקי ואסטרטגי ומנטור לעסקים.

אני מלווה חברות גדולות ובינוניות, וממלא את תפקיד זה כאשר אני מהווה חלק בלתי נפרד מבית העסק של הלקוח/ה.

במידה והינכם נמצאים בטרם מהלך אסטרטגי משמעותי זה, אני מזמין אתכם להתייעץ עמי טלפונית, לכתוב לי בוואטסאפ או להשאיר לי פניה באתר.

אני מזמין אתכם לעשות את הצעד הראשון בשיחת ייעוץ ללא התחייבות

שלומי גבאי
שלומי גבאי

יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם.

מאמרים נוספים

אודות שלומי גבאי

שלומי גבאי, יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם. בתהליך הליווי, מבצע שלומי אנליזה לעסק ברמת המאקרו והמיקרו.

למידע נוסף >>>

תוכן עניינים

דברו איתי