כיצד יועץ עסקי יכול לסייע בהגדלת רווחיות העסק?

כיצד יועץ עסקי יכול לסייע בהגדלת רווחיות העסק?

תמיד זכור לי כיצד בעל עסק אמר לי: "אני מרגיש כאילו יצאתי ממירוץ עכברים אחד (עבודה כשכיר), רק כדי שאפתח במירוץ אחר. איפה הנחלה? איפה הרווחה? אני תמיד לחוץ וטרוד".

ובאמת, במרדף אחר ההצלחה העסקית, הרווחיות שלנו עומדת תמיד כמדד קריטי לביצועים. הגדלת הרווחיות היא אמנם יעד עיקרי עבור כל בעל ובעלת עסק, אך השגתה בפועל יכולה להימצא כמאתגרת, סבוכה וכרוכה במאמצים יומיומיים.

אומר לכם כך: כעצמאיים ככל הנראה שתמיד יהיה לנו מעין 'אזור מסוים במוח' שימשיך לפעול ולהיות טרוד 24/7, אך כשהרווחיות והתפקוד של העסק גדלים ומשתפרים, כך גם נוכל ליהנות יותר מן התהליך, ולא רק למצוא את עצמנו טרודים או חלילה מתוסכלים וחסרי כל רוח במפרשים.

מטרתי כיועץ עסקי היא אחת: להגדיל את רווחיות העסק. וכשבעלי ובעלות עסקים חשים שהם אינם מצליחים לעלות על דרך המלך, כאן השירות שלי משתלב. יחד, אנחנו מתווים את הדרך עם תוכנית עסקית ברורה וישימה. מורידים את המשימות לשטח ומבצעים.

מתחילים בניתוח פיננסי

אני חושב שאחד מן התחומים הבולטים שכל יועץ עסקי המבקש להתקרא יועץ עסקי, מוכרח לבלוט בהם – הוא הפן הפיננסי.

בשלב הראשון, עוד לפני סיורי השטח, עוד לפני שאסייר ואסקור את המחלקות השונות ופעילותן, אבקש לבחון את הדו"חות הכספיים של החברה (ראו גם את מאמרי בנושא דו"ח רווח והפסד), לזהות תחומים שניתן לשפר במיידי, לפתח אסטרטגיה לשיפור הרווחיות.

כך למשל, נוכל לאתר ספקים שייתכן ונוכל לבקש מהם לשפר את המחיר הקיים, או לחילופין לנסות ולאתר ספקים חלופיים במחירים משתלמים יותר.

ניתן גם לאתר דרך הדו"חות הכספיים סוגיות שנוגעות לאופן הגבייה של בית העסק; האם אנחנו לוקחים מקדמה מספקת עבור אספקת המוצר או השירות? או שמא סופגים עלויות באופן שלא תואם את הוצאות העסק?

ניתוח אפיקי ההכנסה של העסק, ואיתור ליקויים שונים, יכולים כבר בשלב הראשוני לסייע לנו 'לסחוט את הלימון' ולהפיק את המירב מן ההכנסות.

זיהוי ליקויים תפעוליים ושיפורם

שיפור תהליכים תפעוליים לא יעילים או שלוקים בליקויים מסוימים, יכולים בהחלט להפריע לרווחיות העסק.

עסקים שמשקיעים בשיפור תהליכים בארגונם, יכולים ללהגדיל את הרווחיות בכ-10 אחוזים ולעתים אף יותר.

גם כאן, בשלבים הראשוניים של הייעוץ העסקי, מטרתי היא לסקור את האופן שבו התהליכים מתבצעים בארגון.

נוכל לזהות צווארי בקבוק, להמליץ על טכניקות שונות לאופטימיזציית התהליכים וכן שינוי מתודולוגיות שהושרשו והתקבעו בארגון.

כיצד מבטיחים את זרם העבודה? כיצד מצמצים אבטלה סמויה או תהליכים שרק מבזבזים זמן רב ומעיבים על הפרודוקטיביות של הארגון?

לא תאמינו עד כמה שינוי בתהליכי עבודה, יכול להפחית עלויות, להגביר את היעילות ובסופו של דבר להיתרגם לרווחיות גבוהה.

זיהוי היבטים לשיפור בשיווק ומכירות

עסקים עולים ויורדים בהתאם לאסטרטגיית השיווק והמכירה שלהם.

אני וודאי לא מחדש לאיש באומרי שאסטרטגיות שיווק ומכירה אפקטיביות מסייעות להגברת הרווחיות. אך עד כמה שאנו יודעים זאת, האם אנו באמת מצליחים למצוא את הנוסחה הנכונה?

מטרתי כאן להגדלת רווחיות העסק היא לבחון מהם אפיקי השיווק הקיימים, האם הם מדידים? האם אנחנו יודעים לענות על החזר ההשקעה מן השיווק?

עסק שמייעל את אסטרטגיית השיווק והמכירה שלו, יכול להגדיל את הכנסותיו השנתיות בכ-20 אחוזים ואף יותר.

יחד, נבחן את האפיקים הקיימים (האם למשל פייסבוק מניב את הלידים הטובים ביותר? או שאולי טיק-טוק? או אולי קידום במנועי החיפוש?), נבין כיצד ניתן לנצל ולתעל את תקציב המדיה הקיים, וכן נבחן – כיצד אנו ממצים כל פניה וכל עסקה.

כיועץ עסקי שמגיע מעולם המכירות, אבחן אתכם את הדרכים לשיפור תהליכי המכירה, וכן נטמיע אסטרטגיות לשימור הלקוחות (ולקוח מרוצה, הוא לקוח שממליץ לחבריו).

זהו מנוע צמיחה עיקרי, חשוב ובולט.

זיהוי הזדמנויות עסקיות

פיתוח עסקי מוכרח להתבטא ביכולת שלנו לזהות הזדמנויות עסקיות חדשות. לצד זאת, עלינו לפתח מתודולוגיות ארגוניות שיעזרו לנו לצמצם את הסיכונים העלולים להשפיע על הרווחיות של העסק דוגמת תנודתיות בשוק (ובישראל הדבר ניכר מאוד), שינויים רגולטוריים, שיבושים בשרשרת אספקה וכיוצא בכך.

בהתאם לנתונים שנאסוף, נתאים את האסטרטגיה כך שנוכל לקדם מנופי התפתחות מתאימים לעסק, ולהצעיד אותו קדימה עם השקת מוצרים ושירותים חדשים או לחילופין שיפור מוצרים ושירותים קיימים, עם הגעה אל קהלי יעד חדשים ועוד.

גם בנוף התחרותי של היום, אנו יכולים להגדיל את רווחיות העסק, ולו רק אם נעשה זאת נכון. אני אשמח להציע לכם את שירותיי כיועץ עסקי, ויחד אתכם להגיע לפסגות חדשות.

אני מזמין אתכם לעשות את הצעד הראשון בשיחת ייעוץ ללא התחייבות

שלומי גבאי
שלומי גבאי

יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם.

מאמרים נוספים

אודות שלומי גבאי

שלומי גבאי, יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם. בתהליך הליווי, מבצע שלומי אנליזה לעסק ברמת המאקרו והמיקרו.

למידע נוסף >>>

תוכן עניינים

דברו איתי