מהי תוכנית שיווקית? ומה חשיבותה?

מהי תוכנית שיווקית? ומה חשיבותה?

אנחנו מקימים עסק חדש, או משיקים מוצר / שירות חדש, וקדימה! איפה הצרכנים? השאלה הגדולה שלנו היא: כיצד אותם לקוחות פוטנציאליים ידעו עלינו, יבינו מי אנחנו, מה אנחנו שווים, למה דווקא אנחנו ולא לגשת אל המתחרים.

לשם כך צריך תוכנית עסקית ברורה שתתווה לנו את הדרך ותראה לנו במדויק מה אנחנו צריכים לעשות כדי להיות עסק מתפקד, עסק רווחי עם יעדים ברורים. ובתוך התוכנית העסקית הזאת, חלה עלינו החובה לשלב גם תוכנית שיווקית ברורה.

התוכנית השיווקית היא מסמך תפעולי שמתאר בפורטרט את אסטרטגיית הפרסום שעלינו ליישם כדי לייצר לידים / מכירות מן השוק הרלוונטי לנו.

התוכנית השיווקית מפרטת את מסעות הפרסום והיח"צ שיבוצעו, והיא מוכרחה לכלול מספר היבטים אותם עליהם בית העסק מוכרח לעמוד בכל עת.

  • מחקר שוק שיאפשר לנו להבין מיהו הקהל
  • מסרים המותאמים לקהל היעד
  • כפועל יוצא משני אלו, באילו אפיקי שיווק ניתן להגיע אליו? עלינו לבחור את הפלטפורמות הנכונות (האם דיגיטל? רדיו? שלטי חוצות? פרסומים טלוויזיוניים? שילוב?)
  • מדדים מדויקים שיאפשרו לנו למדוד ולהבין את מאמצי השיווק

חקר מתחרים וקהלים

התוכנית השיווקית שלנו מוכרחה להסביר לנו באופן מפורט וברור: מיהו קהל היעד שלנו? לאילו גילאים אנחנו מכוונים? לאילו מגדרים? מיהם השחקנים המתחרים אלינו בשוק? וכיצד אותם שחקנים מגיעים אל הלקוחות שלהם? באילו אפיקי שיווק?

כפועל יוצא ממחקר זה, אנו נוכל לגבש תוכנית פעולה שיווקית עצמאית שבאמצעותה נגיע גם אנחנו אל הקהלים הנכונים.

זהו למעשה הבסיס האיתן והחשוב ביותר ביצירתה של תוכנית שיווקית. מבלי שנבין את קהלי היעד שלנו, לא רק שנגשש באפילה, אלא ייתכן מאוד שבכלל לא נדע מהו הצעד הבא.

קביעת לוחות זמנים ברורים

אין כאן שגר ושכח. בתוכנית שיווקית אנחנו ממש קובעים לעצמנו מסגרת זמנים שבה אנחנו רוצים לראות את המהלך הזה קורם עור וגידים.

על התוכנית לתאר את הפעולות השיווקיות על בסיס חודשי, רבעוני או שנתי, ועלינו לקבוע זמנים בהם נבחן ונמדוד כמה פניות ורכישות אנחנו מקבלים, וכיצד אנחנו נערכים למגוון רחב של תרחישים שונים.

אסטרטגיית השיווק ומדידה

על סמך קהלי היעד, נקבע מהם אפיקי השיווק שבהם ניעזר.

באופן מוחלט ניתן לומר שתוכניות שיווק נסמכות על הענף הדיגיטלי. אם כן או לא נוסיף לכך מאמצי שיווק ופרסום נוספים דוגמת פרסומים טלוויזיוניים או פרסומות רדיו, אפשר להתווכח על כך וזהו גם עניין של תקציב, אך הדרך הפשוטה והמהירה יותר להגיע לקהלים מכווני מטרה היא באמצעות פרסומים ממומנים בין אם במנועי החיפוש ובין אם ברשתות החברתיות השונות.

הפרסומים יכולים לכלול גם משפיענים רלוונטיים שיכולים להגיע לקהלים הנכונים, יצירת סרטונים וויראליים, העלאת מודעות ממומנות והקמת אתר אינטרנט למאמצי שיווק ממומנים ואורגניים.

כל אלו מוכרחים להיות מדידים. זהו תפקידה של חברת השיווק שתלווה את העסק, וכטיפ קטן וחשוב: הקפידו להיות גם אתם עם האצבע על הדופק. ניתן לעקוב אחרי ההמרות המתקבלות מן האפיקים באמצעות מערכות CRM שמתממשקות באמצעות גורמים צד ג' אל אפיקי השיווק.

תקציב הפרסום

תוכנית שיווקית לעסק מוכרחה לשקף לנו את התקציב החודשי והשנתי שנקצה למאמצי הפרסום והיח"צ.

האם עלינו להוציא 5,000 שקלים בחודש? 10,000 שקלים? מהם הסכומים שנשקיע בכל אחד ואחד מן האפיקים השיווקיים השונים?

אין כאן אולי, ואסור לנו להשאיר נתונים כאלו ואחרים בערפל; עלינו להבין במדויק כמה אנו עתידים להשקיע באופן חודשי, שכן היבט זה הוא נתון בלתי נפרד מן התוכנית העסקית בכללותה.

התאמת התוכנית השיווקית לשינויים

בדיוק כמו שהסכם משפטי נועד להסדיר את היחסים בין הצדדים וגם לשער מה יקרה במידה ויתבצעו אי אלו שינויים; כך גם התוכנית השיווקית שלנו מוכרחה להגדיר מה יקרה בתרחישים שונים.

למשל: מהם הצעדים שננקוט בהם אם השיווק יעבוד טוב מן הצפוי; האם נגדיל תקציבים?

ומה נעשה במידה והדברים לא יעבדו כמצופה? באילו צעדי חירום ננקוט על מנת שנוכל למקסם את מאמצי הפרסום שלנו?

במילים אחרות: עלינו להיות אקטיביים, חלילה אם ניתן לפרסום לעשות את שלו, מבלי שנגיב אליו ונבחן אותו בקפידה.

אני מזמין אתכם לעשות את הצעד הראשון בשיחת ייעוץ ללא התחייבות

שלומי גבאי
שלומי גבאי

יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם.

מאמרים נוספים

אודות שלומי גבאי

שלומי גבאי, יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם. בתהליך הליווי, מבצע שלומי אנליזה לעסק ברמת המאקרו והמיקרו.

למידע נוסף >>>

תוכן עניינים

דברו איתי