טעויות נפוצות שבעלי עסקים עושים

טעויות נפוצות שבעלי עסקים עושים

ניהול עסק איננו עניין פשוט. הוא אמנם אמור להיות מתגמל, אך כפי שידוע לכולנו הוא גם רב אתגרים.

להיות בעל עסק מגיע עם עקומת למידה והיא תלולה, לפעמים מתישה וכנראה שתעשו כמה טעויות בדרך. טעויות אינן מנת חלקם של בעלי עסקים חדשים בלבד, גם בעלי עסקים מנוסים וותיקים מוצאים את עצמם עושים פה ושם טעויות, ולעיתים כאלה שעלולות להשפיע השפעה כבדת משקל על עתידו של העסק, ועל עתידם שלהם. 

במאמר אנחנו מעלים כמה מהטעויות היותר נפוצות שנעשות על ידי בעלי עסקים וכיצד ניתן להימנע מהן.

אני מזמין אתכם לעשות את הצעד הראשון בשיחת ייעוץ ללא התחייבות

לעשות הכל לבד

אחת הטעויות הגדולות והנפוצות ביותר שעושים בעלי עסקים הוא הניסיון, הבלתי נשלט, לעשות הכל לבד. אפשר להבין, זו היצירה שלכם, שאתם בונים מבראשית וצופים בו צומח, גדל ומתפתח. כמעט כמו שקשה לשחרר ילד שגידלתם ולתת לו לפרוח מהקן. אבל, אתם יודעים ואנחנו יודעים שאתם לא מכונה. אף אחד מכם לא.

וכל כמה שקשה להאציל סמכויות ולהסכים לתת לאדם נוסף לקחת אחריות, ולו גם חלקית על העסק שלכם, אתם חייבים ללמוד לשחרר. אתם הרי יודעים, שככל שהעסק שלכם גדל, כך מתרבות המטלות והמשימות (ראו גם תעדוף משימות). אם תתעקשו להמשיך ולעשות הכל בעצמכם, אתם תשחקו, דברים לא יתבצעו בזמן ולעתים לא יתבצעו בכלל. 

אם אתם רוצים שהעסק שלכם יצליח, נסו כמה שיותר מוקדם להקים צוות אמין, שאתם סומכים עליו ובוטחים בו. צוות מקצועי שיוכל לעמוד לצידכם, לעזור בפיתוחו ובקידומו של העסק. תנו לכל אחד תפקיד, על פיתוח, על שיווק על כוח האדם ועוד.

חוסר תכנון או תכנון לא מספק

ללא מפת דרכים ברורה, ללא תכנית עסקית מקיפה, קשה עד בלתי אפשרי יהיה עבורכם לקבוע מסגרות לקבלת החלטות, הקצאת משאבים, שכירת כוח אדם, הגדרת יעדים ועוד. כדי שהעסק שלכם יצליח, עליכם לדעת בבירור מי אתם, מהי המטרה שלכם, של העסק שלכם, מי קהל היעד, ועוד.

אם אתם לא מגיעים למצב בו אתם יודעים להגדיר בבירור מי אתם ומהו העסק שלכם, איך תוכלו לפנות לקהל ולקוות שהוא ידע מה שאתם טרם הגדרתם?

מדובר במיתוג העסק שלכם, צעד חשוב ועקרוני בדרככם להעלותו על הפסים בדרך להצלחה.

שאלו את עצמכם, מה תפקיד העסק, מה מטרתו, מה ערכיו, אל מי הוא פונה, איך הוא רוצה להיקלט בשוק ומה מייחד אותו לעומת המתחרים, האם העסק פותר בעיה זו או אחרת של קהל היעד, איך העסק אמור להיות מוצג בפני הקהל ועוד. 

אל תוותרו והקדישו זמן לפיתוח תכנית עסקית מפורטת, כזו שתקיף את כל ההיבטים של העסק, כולל שיווק, תפעול וכספים. תכנית שכזו תאפשר לכם להיות ממוקדים גם ביעדים קצרי הטווח וגם ביעדים ארוכי הטווח ולהגיע לכלל קבלת החלטות מושכלות.

אי הגדרת שוק היעד

ללא הבנה ברורה מיהו קהל היעד, יהיה קשה מאוד לפתח אסטרטגיית שיווק יעילה. אתם עלולים "לטרגט" אנשים לא נכונים עם המסר שלכם, ולפזר את כספכם לשווא על מיקוד קהל שאינו מתעניין במוצר. בלי לדעת בבירור מי קהל היעד, יהיה קשה, עד בלתי אפשרי, למכור את המוצר או השירות אותו אתם מציעים מאחר והלקוח הפוטנציאלי חייב להיות משוכנע שמה שאתם מציעים הוא הדבר לו הם זקוקים.

איך תגיעו ללקוח הפוטנציאלי בלי לדעת מי הוא בעצם? חשוב להגדיר את שוק היעד עוד לפני פתיחת העסק. הבנת שוק היעד, תסייע לכם לפתח אסטרטגיית שיווק טובה ונכונה, שתביא אתכם לידיעת הלקוחות ואת העסק לקהל היעד ולמטרה.

אי ביצוע מחקרי שוק והכרה בחשיבות השיווק

כאמור, הבנת קהל היעד, הכרת המתחרים והמגמות בשוק לצידן חיוניים לצורך פיתוח אסטרטגיה עסקית. סקרים, קבוצות מיקוד, ניתוח מתחרים ומעקב אחר מגמות בתעשייה יסייעו לכם להתאים את ההצעות של בית העסק שלכם בהתאם לצרכים ולהעדפות קהל היעד. 

לשיווק הנכון יש ערך עליון. גם אם אתם מציעים את השירות הכי נפלא וייחודי בעולם, או מוכרים פטנט שרק לכם יש, אם אף אחד לא ידע על קיומכם – לא עשיתם כלום. הזנחת תחום השיווק תפגע פגיעה ממשית בצמיחת העסק ובהצלחתו האפשרית. פעם, אולי אפשר היה להגיד "זה עובר מפה לאוזן". בסביבה התחרותית של ימינו, עם כל הרשתות החברתיות ואפשרויות הפרסום זה פשוט לא יקרה.

הקדישו זמן לפיתוח אסטרטגיית שיווק מקיפה שתכלול שיווק במדיה חברתית, שיווק תוכן, אופטימיזציה למנועי חיפוש, שיטות פרסום מסורתיות ועוד. זו הדרך למשוך אליכם את קהל היעד.

ניהול פיננסי לקוי

לעתים קרובות מדי, בעלי עסקים מתנהלים בחוסר זהירות בנתיבים הפיננסיים ולא משגיחים על בריאותו הפיננסית של העסק לטווח הארוך. הם מפנים את נקודת המבט שלהם לעבר "השורה התחתונה" ומניחים שהיא זו שחשובה. דרך הסתכלות זו עלולה להביא את העסק לבעיות בניהול תזרים המזומנים, להוביל לקשיים בגיוס משקיעים או קבלת הלוואות. חשיבה פיננסית והתנהלות זהירה משמעותם חשיבה לטווח הארוך ומודעות להשפעות ארוכות הטווח שיש להחלטות פיננסיות עכשוויות.

שימוש במערכות ממוחשבות, והקפדה על מעקב אחר הוצאות והכנסות ותזרים המזומנים, העסקת רואה חשבון ועיון קבוע בדוחות הכספיים (ראו גם מהו דו"ח רווח והפסד) יסייעו לכם להחליט החלטות פיננסיות מושכלות וזהירות.

התרחבות מהירה מידי

התפתחות והתרחבות של עסק היא דבר נפלא ורצוי, אבל היא חייבת להיעשות צעד צעד בצורה מתונה, מתוכננת ומדודה, על מנת להצליח לעמוד בהגשמת מלא יעד הצמיחה ולא רק בהגעה אליו, יהיה מה שיהיה.

הכנת התשתית, כוח האדם, תזרים המזומנים והיכולת להכיל את משמעות הצמיחה חייבים לבוא לפני ההתרחבות ולא תוך כדי, ובוודאי שלא אחריה. צמיחה מהירה מידי עלולה להיות עונש מוות על עסק שאיננו מוכן לכך. חשוב לשמור על קצב גידול טבעי ועקבי.

לסיכום

הימנעות מטעויות אלו יכולה לשפר משמעותית את סיכויי ההצלחה העסקית שלכם. 

על ידי הקדשת זמן לתכנון, ביצוע מחקרי שוק, השקעה בשיווק, ניהול הכספים ביעילות והאצלת משימות, תוכלו לבסס את העסק ולהביאו לצמיחה ורווחיות. 

לקבלת ייעוץ עסקי שיסייע לכם לדייק את ניהול העסק ולהכווין אותו אל המטרה (ומעבר אליה), השאירו פניה, או צרו קשר טלפוני,

שלומי גבאי – יועץ עסקי

אני מזמין אתכם לעשות את הצעד הראשון בשיחת ייעוץ ללא התחייבות

שלומי גבאי
שלומי גבאי

יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם.

מאמרים נוספים

אודות שלומי גבאי

שלומי גבאי, יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם. בתהליך הליווי, מבצע שלומי אנליזה לעסק ברמת המאקרו והמיקרו.

למידע נוסף >>>

תוכן עניינים

דברו איתי