גיוס משקיעים לעסק – איך מתחילים?

גיוס משקיעים לעסק

גיוס משקיעים והון לעסק, לעתים הוא בגדר הכרח למען איתנותו הראשונית של בית עסק, ולעתים זהו מהלך הנובע מצרכים שונים, רצונות ואינטרסים מטעמם של בעלי העסק / החברה.

בעת שאני מלווה עסקים המבקשים לגייס הון ומשקיעים, מטרתי הראשונית היא בראש ובראשונה להבין את הסיבה לכך; ישנם המגייסים עקב מקורות מימון חסומים דוגמת בנקים שנכונים להעניק אשראי רק עד לגובה מסוים. יש בעלי עסקים המגייסים משקיעים למרות היותם רווחיים, וזאת כדי למכור חלק מן העסק, להרוויח מן המהלך ובכך לפעול באפיקים נוספים.

אתייחס אל הנושא תוך שאני מפריד בין עסק קיים המבקש לגייס משקיעים לבין עסק בשלבי ההקמה הראשוניים המחפש אחר גיוס ההון הנדרש.

עסק קיים המעוניין לגייס משקיעים

בראייה כללית, המשקיעים יבקשו לבחון את פעילותו הפיננסית של העסק מתוך שני היבטים מרכזיים: האם העסק רווחי בהווה? ו/או האם יש לעסק פוטנציאל להיות רווחי?

עסק מפסיד המחפש אחר משקיעים

דעו כי ישנם לא מעט משקיעים המוכנים להיכנס לעסקים שאף מצויים בהפסדים, כל זאת תוך שהעסק מציג חזון קדימה ואסטרטגיה ברורה וסדורה.

בייעוץ העסקי שאני מעניק לעסק המבקש לגייס הון תוך שהוא מצוי בהפסדים, אבקש לחקור ולהכיר מקרוב את פעילותו של העסק, את שירותיו ומוצריו. משלב זה נפתח את התוכנית העסקית ונתווה תוכנית עבודה אסטרטגית המסבירה בפרוטרוט על היעדים שלנו, ועל האופן שבאמצעותו נשיג אותם.

עסק רווחי המחפש אחר משקיעים

בעלי עסקים רווחיים מבקשים לגייס משקיעים לעסק מסיבות שונות ומגוונות.

ייתכן תרחיש ובו בעל עסק יבקש להכניס שותף שיחזיק ב-49 או 50 אחוזים ממניות החברה, וגם ייקח את המושכות וינהל אותה. בעל העסק עצמו יישאר עם מחצית העסק, ירוויח, אך יהפוך לשותף שקט.

ייתכן תרחיש ובו בעל העסק יבקש למכור את העסק במלואו, וזאת במטרה לעבור ליוזמה חדשה המצריכה הון נזיל.

לחילופין, תרחיש ובו בעל העסק יגייס הון באמצעות שותף סמוי, ויעשה שימוש בכסף, לצרכי פיתוח העסק ומהלכים עסקיים חדשים.

קצרה היריעה מלמנות כל תרחיש ותרחיש, אך אוכל לומר כי במקרים אלו עלינו לבחון מספר פרמטרים דומים:

  • האם מכירת מחציתו או סך אחוזים אחר מצד העסק, יניב לנו את התוצאה הרצויה בהסתכלות לטווח הארוך?
  • האם מכירת העסק אכן תאפשר לבעל העסק הקיים להוציא אל הפועל יוזמות עסקיות חדשות? (ובמקרים אלו הרי שעלינו לתכנן תוכנית עסקית מפורטת שתענה על כך ולא תותיר כל מקום לניחושים והימורים)
  • האם הדו"חות הכספיים של העסק אכן תואמים את ההון אותו אנו מבקשים? ואם לא, האם המהלך עודנו מומלץ?

מה האופק שאנו מראים למשקיעים? כל משקיע, גם עבור עסק רווחי, יבקש לבחון את הפוטנציאל הגלום בו, האם היותו רווחי בהווה מאפשר להפוך אותו לרווחי אף יותר בעתיד.

הכנות מקדימות לגיוס משקיעים לעסק קיים

כחלק מן ההכנות שנערוך, נדרש להציג דו"חות כספיים (דוגמת דו"ח רווח והפסד) החוזרים בין 3 ל-5 שנים אחורה. להציג נתונים המאפשרים לבחון את הפעילות העסקית, את יציבותו של העסק וכן מהלכים שייתכן ותרמו להצלחתו לאורך הזמן.

משקיעים ידרשו לבחון את התוכנית העסקית הקיימת. עלינו לפתוח את התוכנית ולבחון את פרטיה, לבדוק האם היא אכן מציגה חזון ברור, תוכנית עבודה מסודרת ופעילות יציבה ומבוססת. במידה ולא, נשפר את הקיים או נבנה תוכנית חדשה. 

עלינו להציג כמה שיותר נתונים, להפגין בהם בקיאות, ולדעת לענות על כל שאלה ותהייה מצד המשקיע.

כשם שאיש מכירות מוכרח להכיר את המוצר שלו, כך עלינו להכיר את העסק שלנו ולו ברזולוציות הקטנות ביותר.

כיועץ עסקי, כחלק מן ההכנות אל המהלך, אערוך אתכם את כל ההכנות הנדרשות, לרבות אופן הצגת הדברים, הכנת מצגת ברורה ומסודרת, תוכנית עסקית מפורטת, תוכנית אסטרטגית ודו"חות פיננסיים ברורים ונהירים לכול.

עסק חדש המעוניין לגייס משקיעים

גיוס משקיעים לעסק חדש שונה מן המהלכים הנדרשים מעסק קיים, וזאת כיוון שלא ניתן למדוד אותנו על סמך תוצאות או פעילות קודמת.

בעוד שבעסק קיים אנו מציגים מודל עסקי שהוכיח את עצמו, או לחילופין עשוי במידה רבה להוכיח את עצמו, הרי שבעסק חדש אנו מבקשים להציג את היוזמה שלנו ולגבות אותה במחקר עומק שאיננו מותיר ולו סימן שאלה אחד.

כיועץ עסקי המלווה עסקים בהקמה, נבקש לערוך מחקר שוק מעמיק הבוחן את המתחרים ואת הצרכנים הפוטנציאליים.

האם אנו נכנסים לשוק קיים עם מוצרים מוכרים, ועתה אנו מבקשים לבסס את עצמנו כשם דבר בתחום? במקרים שכאלו, עלינו לשאול את עצמנו על מידת נאמנותו של קהל היעד אל המוצרים הקיימים, והאם יסכים להתנסות במותג חדש.

האם אנו נכנסים אל השוק עם מוצר / שירות חדשים? או במילים אחרות: האם זיהינו הזדמנות עסקית בעלת פוטנציאל רב, ועתה אנחנו מחפשים אחר משקיעים שיאפשרו לנו להפוך את החזון למציאות.

בדומה לעסק קיים, עלינו להציג תוכנית עסקית ברורה.

בשונה מעסק קיים בו אנו מגיעים עם 'גב' מסוים, כאן עלינו לחשוב היטב מה אנו מציעים למשקיעים בתמורה. עם מה אנחנו 'מוכנים לחיות' ומה איננו מסוגלים לקבל.

מהיכן מגייסים משקיעים?

בשונה מימים עברו, מקורות הגיוס נגישים בלחיצת כפתור אחת. 

האינטרנט בהחלט הקל על עסקים המחפשים אחר משקיעים וגם על משקיעים המחפשים אחר אפיקי השקעה חדשים.

בחיפוש קצרצר ברשת תוכלו למצוא חברות ייעודיות שמטרתן היא לאפשר את החיבור שבין המשקיע לבין העסק ולהפך.

כמו-כן, ברשתות החברתיות ניתן למצוא קבוצות של יזמים המבקשים להשקיע בעסקים שונים, ובכך ליצור קשר ישיר עם גורמים פוטנציאליים.

למותר לציין, שבטרם החיפוש אחר משקיעים, חובה עלינו לערוך עבודת מחקר מקדימה כפי שצוינה לעיל, וזאת כדי להציג נתונים ברורים ומסודרים (וגם כדי שנגבש החלטה אם אנו באמת מעוניינים לגייס משקיעים).

האם אנו באמת מעוניינים לצרף משקיע?

אני באופן מכוון מתעכב על כך עם לקוחותיי, ומסיבה פשוטה: בדרך כלל, כאשר אנו מכניסים משקיע כשותף לעסק, הרי שהוא הופך לבעל שליטה לכל דבר ועניין, שותף לכל דבר ועניין.

במידה והוא שותף סמוי, הרי שהוא עודנו מחזיק ביכולת קבלת החלטות מסוימת דוגמת בישיבות דירקטוריון; פן אותו אנו מוכרחים לבחון בקפידה בהסכם שבין הצדדים.

במידה ומדובר בשותף פעיל, הרי שמדובר בגורם נוסף שיבקש לקבל החלטות יחד איתנו. במקרים רבים, ייתכנו תרחישים ובהם האסטרטגיות והשאיפות של בעל העסק והשותף החדש לא יעלו בקנה אחד אלו עם אלו.

אלו הם היבטים שאנו מוכרחים לקחת בחשבון.

ובכל שאלה והתייעצות בנושא גיוס משקיעים לעסק, אני מזמין אתכם ליצור איתי קשר טלפוני, לכתוב לי בוואטסאפ או להשאיר לי פניה באתר,

שלומי גבאי – יועץ עסקי

אני מזמין אתכם לעשות את הצעד הראשון בשיחת ייעוץ ללא התחייבות

שלומי גבאי
שלומי גבאי

יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם.

מאמרים נוספים

אודות שלומי גבאי

שלומי גבאי, יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם. בתהליך הליווי, מבצע שלומי אנליזה לעסק ברמת המאקרו והמיקרו.

למידע נוסף >>>

תוכן עניינים

דברו איתי