הגדרת יעדים יעילה: השלב הראשון להצלחתך

הגדרת יעדים - שלומי גבאי

חשוב להדגיש כי לכל עובד בארגון חייבים להיות יעדים ברורים על מנת שיאתגר אותו ויהיה לו כל הזמן למה לשאוף. כמובן שהיעדים חייבים להיות מאוד ברורים וניתנים למדידה. כמו כן חשוב שיהיו ריאליים בשותפות אתו ביחד. אין ספק שהגדרת יעדים מספקת מצפן לעובד שבסופו גם מגדילים את התפוקות והמטרות של הארגון.

למה הגדרת יעדים כל כך חשובה להצלחת הארגון?

יודעי דבר מתארים מוטיבציה, חזון, אחריות, הצלחה והגשמה כתוצאות להצבת מטרות. ונעבור לחקור למה בדיוק הגדרת יעדים כל כך חשובה להצלחת הארגון?
עמידה ביעדים עשויה לסייע לעובדים להרגיש מסופקים יותר – קשה לנצח את הסיפוק שאנשים מרגישים באמצעות עמידה ביעדים – אפילו קטנים. 

תחושת ההגשמה הזאת יכולה לגרום לעבודה שאתם עושים להיראות משמעותית יותר. כמו כן, זה יכול לחזק את שביעות הרצון הכוללת של העובדים ואת שיעור השימור, משום שמעקב אחרי התקדמות היעדים יכול לעזור לעובדים להבין טוב יותר כיצד המאמצים שלהם משפיעים על העסק כולו. סביר להניח שהעובדים ירגישו מוערכים יותר. פירוש הדבר יכול להיות שתחוו פחות עלויות הקשורות לעבודה בעתיד.

אני מזמין אתכם לעשות את הצעד הראשון בשיחת ייעוץ ללא התחייבות

הגדרת יעדים עשויה לעזור להניע עובדים – תנסו לתאר לעצמכם להירשם למרוץ רק כדי ללמוד שאין קו סיום – זה כנראה ייראה די חסר טעם. סביבה מקצועית חסרת מטרות ברורות יכולה להרגיש כך. אך עם משהו לעבוד לקראתו, העובדים נוטים להיות יותר מעורבים. על פי מנעד נרחב של מחקרים שבוצעו בתחום, נמצא כי הגדרת יעדים עשויה לעזור לעובדים להרגיש חיבור גדול יותר לארגון שלהם. זה לא רק תורם להגברת האופטימיות במשרד, אלא גם מעודד ביצועים טובים יותר של העובדים. ראו בנושא זה מאמר העוסק בטיפוח תרבות עבודה חיובית

הגדרת יעדים יכולה לעזור לשמור על אחריות לכולם – בתום הגדרת המטרה, השלב הבא הוא להתחיל להעריך אם אתם באמת מתקדמים. במקום לאמוד מאמץ כללי, אתם יכולים להתחיל לשאול עובדים שאלות ספציפיות לגבי עמידה באבני דרך. זה יכול לעזור להבטיח שהם לא רק עובדים, אלא מתקדמים לעבר תוצאה ספציפית.
הגדרת יעדים מבטיחה שהעובדים פועלים לקראת חזון משותף – זה יכול להיות מתסכל לגלות שעובדים בודדים הקדישו זמן לפרויקטים שפועלים לקראת יעדים שונים לכאורה. 

כיצד ניתן להימנע מבעיה שכזאת? ובכן, בעזרת הגדרת יעדים גם ברמת המאקרו וגם ברמת המיקרו. זה יכול לעזור להבטיח שכולם יהיו מיושרים ולעזור לכם להבין מתי ייתכן שיהיה צורך לתת משוב שיכול להחזיר את העובדים למסלול.

הגדרת יעדים יכולה לעזור לכם לכמת הצלחה – בלי להגדיר יעדים, אין דרך אמתית לזהות מתי פרויקט הושלם. כדי להימנע מלהאריך ללא צורך במשהו ולהסתכן בשחיקה, אתם יכולים להשתמש ביעדים שיגדירו בבירור הצלחה – וכן שיציינו עד כמה רחוק הגעתם וכמה רחוק אתם צריכים ללכת כדי להשיג אותם.

מה צריכות להיות המטרות של הגדרת יעדים?

לפני שנגדיר מה בדיוק צריכות להיות המטרות של הגדרת יעדים? תנסו לחשוב על יעדים שהצבתם בעבר. אילו מהם היו מוצלחים? יש סיכוי טוב שהם כללו כמה מרכיבים מרכזיים. ועתה נצלול לעומק העניינים:

  • מוגבל בזמן – ללא ציר זמן, סביר להניח שאתם ושצוות העובדים שלכם תדחפו את השגת המטרה שלכם. אך אם תחליטו למשוך שניים שלושה לקוחות למשך חודש וחצי, יש סיכוי גבוה יותר שתשיגו זאת.
  • תהיו ספציפיים – הרצון לשפר את החברה שלכם הוא כללי מדי. רוצים להביא עוד לקוחות? האם אתם מחפשים להרחיב את המיקומים? לא משנה מה המקרה, הפיכת המטרה שלכם לספציפית יותר ככל האפשר יכולה להבטיח תכנון ביצוע טוב יותר.
  • רלוונטיות – המטרות שלכם צריכות להתיישר עם המשימה של החברה שלכם ולהועיל לצוות העובדים שלכם. אל תגייסו עובדים חדשים כאשר אתם צריכים להתמקד קודם בגיוס לקוחות.
  • ניתן למדידה – אם אתם ממש לא יכולים למדוד את ההתקדמות שלכם, לא יהיה לכם מושג היכן אתם נמצאים ביחס ליעדים שלכם. הרצון למשוך לקוחות חדשים הוא ספציפי, אבל עדיין לא ניתן למדידה. ההבדל בין הנחיתה של שני לקוחות למאה לקוחות עשוי להשפיע באופן דרסטי על הגישה שלכם.
  • בר השגה – זה חיוני להישאר מקורקעים במציאות. הצבת מטרה גבוהה מדי תגרום רק להתייאש ועלול לבזבז זמן. במילים אחרות, אם יש לכם רק את האמצעים לשרת עשר או חמש עשרה לקוחות, אל תכוונו לארבעים וחמש לקוחות.

למה הגדרת יעדים חשובה לעובדים?

הגדרה של יעדים מועילה לא רק לעובדים כי אם אף לניהול העסק כולו. בהתחשב בחשיבות של הגדרת יעדים, צריך להקדיש לכך זמן רב. אז הצטרפו אלינו להבנה – למה הגדרת יעדים חשובה לעובדים?

הנחיית עובדים

הצבת יעדים מנחה את העובדים להתקדם בחברה. זה משמש כמפת דרכים עבור העובדים להשגת מה שהם רוצים. כמו למשל – במידה ועובד רוצה להיות מנכ"ל מתישהו, כתיבת יעד זה עם פרטים על הצעדים שהוא ינקוט כדי להשיג אותה, יכולה לעזור לו להשיג את המטרה. חשיבה נכונה ויעדים מוצהרים לא רק ידריכו את העובדים באופן רציף כי אם אף יסייעו בשיפור הכישורים והיכולות של העובדים.

הנעת עובדים

הגדרת יעדים היא דרך קלה לשמור על מוטיבציה של צוות העובדים שלכם במקום העבודה. כאשר אין מטרה ספציפית לעבוד עליה, הדבר יכול להוביל למורל נמוך יותר של העובדים, ובסופו של דבר משפיעה על תפוקת העבודה. יחד עם זאת, השגת יעדים שומרת על מוטיבציה גבוהה של העובדים ומשפרת את הביטחון והשביעות רצון של העובדים בעבודה.

מדידת הצלחה

בעוד שהגדרת יעדים נעשית בצורה נכונה, זה מסייע במדידת הצלחת העובדים והעסק. אפשרי לעשות שימוש בדרך 'SMART' כדי להגדיר יעד כך שניתן למדוד אותם כמותית וגם איכותית. שיטת SMART מייצגת ספציפי, מדיד, בר השגה, רלוונטי ומוגדר בזמן. עבור עובדים, יעד מוצלח צריך להיות יעד ספציפי שניתן למדוד עבורו התקדמות וניתנת להשגה בזמן. יעדים מדידים יעזרו לכולם להעריך את התוצאות ויעזרו להם לדעת מה היה יעיל.

תעדוף עבודה

שמירה על מטרה ברורה עוזרת להתמקד בסדרי עדיפויות. לאחר ההחלטה על היעדים, ניתן לקחת אותם להשלמה לפי סדר העדיפויות שלהם. זה מאפשר להשלים משימות בזמן ובסדר הגיוני. היכולת לתעדף יעדים מראה על יכולתם של עובדים לתכנן ולהתמקד קדימה. זה גורם לעובדים להיות מוכנים יותר וברורים לגבי מה העבודה שצריך להסתיים ועד מתי.

עבודת צוות

כאשר יעדים אישיים מקושרים ליעדים ארגוניים, זה מקדם עבודת צוות. המנהיגים והמנהלים חייבים ליידע כל עובד ועובד המטרה שלהם קשורה ליעד העסק. 

העובדים יבינו את החשיבות של עבודת צוות לאחר שידעו כיצד הם משתלבים ביעד הארגוני הכולל וכיצד המטרה שלו קשורה לעמיתיו.

ראו גם מאמרי בנושא ניהול צוות עובדים >>>

מטרות מסייעות בשיפור מיומנויות קבלת ההחלטות של העובדים

היעדים משמשים כמדריך בתהליך קבלת ההחלטות. לפני קבלת החלטה כלשהי, העובדים יעריכו אותם מול המטרה אותה הם מנסים להשיג. כל החלטה מתקבלת על סמך תוצאות ההחלטה. באופן דומה, זה חל ברמה של אסטרטגיה ארגונית, שבה כל החלטה מתקבלת מתוך מחשבה כיצד היא תשפיע על העסק. יעדים מועילים לעובדים כאשר הם נתקלים בפרויקטים מאתגרים שכן זה עוזר בקבלת החלטות מושכלות.

שלומי גבאי
שלומי גבאי

יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם.

מאמרים נוספים

אודות שלומי גבאי

שלומי גבאי, יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם. בתהליך הליווי, מבצע שלומי אנליזה לעסק ברמת המאקרו והמיקרו.

למידע נוסף >>>

תוכן עניינים

דברו איתי