כך תטפחו תרבות עבודה חיובית בארגונכם

כך תטפחו תרבות עבודה חיובית בארגונכם

טעות היא לשער שתרבות עבודה חיובית ומדרבנת היא מעין טרנד עכשווי שאולי יחלוף עם הזמן. כל ארגון, כל עסק ולו הקטן ביותר שמתאפיין בסביבת עבודה חיובית, משפיע באופן ישיר על הפרודוקטיביות של העובדים, על שביעות רצונם, נאמנותם למקום העבודה ותחושת רווחתם הכללית.

אולם עם כל הכבוד למשפטים נוצצים, כיצד מורידים את זה לשטח? כיצד מבססים תרבות עבודה שכזאת והופכים אותה לפרקטיקה הלכה למעשה?

פעמים רבות, הייעוץ העסקי איננו נסמך רק על דו"ח רווח והפסד וניירת המשקפים את מצבו התזרימי של העסק, ו/או על בחינת תפקוד המחלקות השונות; אלא גם על סביבת העבודה הכללית. 

הנקודות שלהלן ימחישו זאת היטב. 

שקיפות ותקשורת פתוחה

תקשורת פתוחה וכנה היא היסוד הבסיסי ביותר לכל מערכת יחסים, גם זו המתקיימת בין העובד לבין מקום עבודתו.

כחלק מן המהלך שאתם מבקשים ליזום לשיפור סביבת העבודה, בחנו כיצד ניתן לקדם סביבה ובה כל עובד ועובדת ירגישו חופשיים להביע את דעותיהם ורעיונותיהם. סביבה שבה ניתן להפנות תלונות ומענות לכתובת ברורה.

לצד זאת, זכרו כי נאה דורש ונאה מקיים, וגם על הדרכים הבכירים והניהוליים לפעול באותה הדרך; היו שקופים באשר להחלטותיכם, הסבירו את האסטרטגיות שאתם נוקטים בהן, הכיוון הכולל של החברה. צרו תחושת אמון וביטחון בקרב העובדים.

אם מדובר בעסק קטן, הרי שהדבר יכול להתבטא בשיחות אישיות. אם מדובר בעסק רחב ידיים, הרי שהדבר יכול להתבטא במייל היוצא אל כלל עובדי החברה, יצירת מערכי תקשורת דרך הדרכים הניהוליים הזוטרים וכיוצא בזאת.

הכרה בהישגי העובדים

אין דבר מחמיא יותר מהכרת תודה, מהכרה בעבודה הקשה והמאומצת שעשינו והקדשנו למען המטרה.

אל לנו לקחת את מסירותם וחריצותם של העובדים והעובדות בארגון כמובנות מאליו, ובאמצעות שי לעובדים מצטיינים ועד למסורות כאלו ואחרות ובהן מציינים מיהם העובדים של החודש או עובדי השנה, תוכלו לשפר את שביעות הרצון של העובדים מהארגון, לחזק את נאמנותם ולהגביר את המוטיבציה.

המחוות לא מוכרחות להיות גדולות, אינן מוכרחות להסתמך על תקציבים גבוהים. מתנה לעובד מצטיין עם הקדשה אישית, מתנות קטנות, ארוחה על חשבון מקום העבודה ואפילו שלט המתנוסס בכניסה, כל  אלו יכולים להיות ברי השפעה עצומה.

דגש אישי על רווחת העובדים

מן הצד האחד אנו מבקשים לייצר תרבות עבודה חיובית ומהנה, ומן הצד השני איננו יכולים להתעלם מן הצרכים התובעניים לעתים הנגזרים מתוך יעדינו העסקיים; כיצד משלבים בין השניים?

השקיעו ברווחתו האישית של העובד והעניקו לו אוזן קשבת. אלו יכולות להיות שיחות חתך עם העובד בהן אתם מבקשים לתת פידבק חיובי וכן דגשים לשיפור, ובו-זמנית אתם מבקשים לדעת מה אתם יכולים לשפר כמקום עבודה.

נוסף על כך, ניתן בהחלט להשקיע באופן יזום בפעילויות שונות המקדמות איזון בין החיים המקצועיים לבין החיים האישיים; סדנה לניהול מתחים, סדנת מיינדפולנס (שיכולות גם לשבור את שגרת המשרד), שיפור התנאים באשר לימי המחלה של העובדים ועוד; בכוחם של צעדים אלו לשפר באופן ניכר את רווחת העובדים.

צמיחה מקצועית

אופק מקצועי הוא מן הכלים הבולטים והמשמעותיים ביותר העומדים לזכות מקום העבודה.

עובדים התופשים את מקום עבודתם ככזה המעניק אופק תעסוקתי והתפתחותי, נוטים להיות נאמנים יותר לארגון ולראות אותו באופן חיובי.

אופק מקצועי יכול להתבטא בתפקידים נוספים ובהאצלת סמכויות נוספות במסגרת התפקיד המוגדר, וכן אופק מקצועי יכול להתבטא בתוכניות הכשרה והסדנאות.

בית עסק וחברה המשקיעים בעובדיהם ומפתחים אותם, למעשה תורמים בעקיפין ליצירתה של תרבות עבודה חיובית ומדרבנת.

טיפוח עבודת צוות

אחווה ותחושה שמסייעים זה לזו כתף לצד כתף, היא משמעותית ובעלת השפעה עצומה על סביבת העבודה והתרבות הארגונית.

ימי גיבוש עובדים לשם הדוגמה, מהווים כלי אפקטיבי במיוחד הבונה בין העובדים אירוע מחבר וזיכרון קולקטיבי. אירועים חברתיים נוספים כגון אירועי חברה, מסיבות סגורות לעובדי החברה ושלל פעילויות, יוצרים הזדמנות ליצירת קשרים חברתיים ולאירועים שוברי שגרה החושפים נדבך נוסף אצל העובדות והעובדים.

לסיכום

אל לנו לשכוח כי תרבות עבודה חיובית בנויה בראש ובראשונה על האנשים. על בעלי התפקידים הבכירים ועד לזוטרים. כל אחד ואחת תורמים למקום העבודה הן בתפוקה והן באווירה הנבנית בו.

לכם המנהלים והמנהלות, יש את הכוח לדרבן את תרבות העבודה הזו, לשפר אותה ולהפוך אותה לדרך חיים הנהוגה בארגונכם.

ראו גם: עקרונות בניהול עובדים

אני מזמין אתכם לעשות את הצעד הראשון בשיחת ייעוץ ללא התחייבות

שלומי גבאי
שלומי גבאי

יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם.

מאמרים נוספים

אודות שלומי גבאי

שלומי גבאי, יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם. בתהליך הליווי, מבצע שלומי אנליזה לעסק ברמת המאקרו והמיקרו.

למידע נוסף >>>

תוכן עניינים

דברו איתי