מה מנהל חייב להכיר ולדעת? תהליכים עסקיים

תהליכים עסקיים

על מנת שתצליח לנהל נכון ויעיל את ה צוות/מחלקה/חטיבה הינך חייב לשלוט היטב בכל תהליך ותהליך על מנת שתדע למדוד אותה כמו שצריך, לתכנן ולדעת שאתה יעיל ואפקטיבי. בוודאי ותרצה לבצע שינויים או ניודים בין הצוותים או המחלקות השונות, לשפר מעת לעת את ניהול התהליכים, לפתח מוצרים חדשים וכו'.

מהם בכלל תהליכים ויעדים עסקיים שעליהם אחראי המנהל?

תהליכים ויעדים עסקיים הינם יעד מוגדר מלכתחילה שחברות או שאנשים מתכננים להשיג בפרק זמן מוגדר. קביעת יעדי העסק היא נוהג עסקי שכיח ומסיבות טובות. הגדרת יעדים ותהליכים עסקיים ברורים משפיעה על המוטיבציה ומגבירה את הביצועים. אף במידה ואתם עובדים בארגון קטן, בחברה ארגונית גדולה או כאנשים פרטיים, קיים סיכוי גבוה יותר להצליח עם יעדים עסקיים חזקים. 

יעדים עסקיים הם יעד מוגדר מראש שעסק או אדם מתכנן להשיג בפרק זמן מוגדר. מטרות אלו מתחלקות בדרך כלל ליעדים קצרי טווח ולמטרות ארוכות טווח. יעדים ותהליכים עסקיים עשויים להיות כלליים וברמה גבוהה, או לחלופין שהיעדים והתהליכים העסקיים יכולים להתמקד בפעולות ספציפיות שניתנות למדידה. 

דוגמה טובה למטרה עסקית כללית היא הצהרת משימה. הצהרות משימות הן מטרה כללית מכיוון שאין להם מדד אחד שמגדיר את הצלחתם. הם משמשים לעתים קרובות יותר ככוכב צפון מנחה – משהו שצוות העובדים שלכם יכול לשאוף אליו, בניגוד למספרים קשים.

 כמו גם, אתם יכולים להגדיר תהליכים ויעדים ספציפיים – הם ניתנים למדידה שקל לעקוב אחריהם כשצוות העובדים שלכם יתקדם לעברם.ל

אני מזמין אתכם לעשות את הצעד הראשון בשיחת ייעוץ ללא התחייבות

מה כוללים יעדים עסקיים שעליהם אמון המנהל לטווח ארוך?

תהליכים ויעדים עסקיים ארוכי טווח הם חזונות גדולים יותר – יעדים שאתם רוצים להשיג בעתיד. מטרה נפוצה לטווח ארוך הינה יעד של עשור קדימה. תחשבו איפה אתם רוצים שהחברה שלכם תהיה בעוד עשור מהיום. 

אילו יעדים עסקיים אתם רוצים להשיג עד אז? לאילו עסקים חדשים אתם רוצים לפרוץ, אם בכלל? יעדים לטווח הארוך משמשים לעתים קרובות כהצהרות חזון או ייעוד – יעדים אלו משמשים כמצפן לחברה שלכם על מנת לסייע לכם להתקדם בכיוון הנכון. תחשבו על המטרות שלכם כמפה שתוביל אתכם לאן שאתם רוצים להגיע. 

יעדים ארוכי טווח אולי לא יגידו לכם איך להגיע לשם בדיוק, אבל הם יכוונו אתכם לכיוון הנכון. מטרות לטווח קצר הן ממש כמו GPS. הן מספקות למעשה הנחיות שלב אחר שלב כיצד להגיע לאן שאתם באמת רוצים להגיע.

מה כוללים יעדים עסקיים שעליהם אמון המנהל לטווח קצר?

תהליכים ויעדים עסקיים לטווח קצר קשורים בדרך כלל לפרק זמן מוגדר, על פי רוב הם נעים בין כמה שעות לשנה שלמה. יעדים ארוכי טווח יכולים גם להיות מוגבלים בזמן, אך אם כן, הם בדרך כלל מוגדרים רחוק יותר לעתיד. 

מטרות לטווח קצר משמשות לעתים קרובות כאבני בניין לקראת יעדים גדולים יותר. אסטרטגיה שכיחה בעסקים הינה להגדיר מספר יעדים קצרי טווח כדי להפוך את היעדים ארוכי הטווח לניתנים להשגה יותר.

מאמרים נוספים

למה הגדרת תהליכים ויעדים כל כך חשובה?

הגדרת תהליכים ויעדים עסקיים היא שיטה מומלצת מסיבה כלשהי – יעדים עוזרים להניע עסקים בכיוון הנכון. הנה עוד כמה סיבות מדוע עסקים לוקחים את הזמן כדי להקים יעדים חזקים:

ליידע את קבלת ההחלטות

אם העסק שלכם עוקב באופן קבוע אחרי היעדים העסקיים שלו, אתם יכולים להשתמש ביעדי העבר כדרך ליישר את תהליך קבלת ההחלטות שלכם. לצורך העניין – אם צוות העובדים שלכם מקים שוק חדש באסטרטגיה לעקוב אחרי היעדים וההתקדמות שלכם, יהיה באפשרותכם לעשות שימוש במידע זה כדי להגדיר את האסטרטגיה העסקית שלכם לשנה הבאה על סמך ביצועים.

תגדירו הצלחה בביטחון

אחת הדרכים הקלות ביותר לדעת אם צוות העובדים שלכם מצליח היא באמצעות תיאור ברור של איך נראית הצלחה. בעוד שאתם מגדירים את המטרות שלכם, קחו בחשבון למה אתם יודעים שצוות העובדים שלכם מסוגל, ותדחפו אותו מעט רחוק מהצפוי. ישנן מספר מסגרות נפוצות המשמשות להגדרת מטרות. אחת המטרות הנפוצות ביותר המשמשות ליצירת יעדים ניתנים למדידה וניתנת לפעולה היא המסגרת של יעדים ותוצאות מפתח.

שמירה על אחריות

לאחר שתגדירו יעדים עסקיים, תוכלו לפרק אותם לרמה האישית. שימוש בטכניקה כזו יכול לעזור לשמור על אחריות מרמת המנהיגות וכל הדרך ועד חברי צוות בודדים. כאשר חברי צוות בודדים אחראים למטרות האישיות שלהם, קל למנהלים לאמוד את ביצועיהם ומתי הם עשויים להזדקק לתמיכה נוספת.

לחבר עבודה ליעדים

אסטרטגיה עסקית טובה להרגל לעשות היא לחבר את המטרות העסקיות שלכם לעבודה שצוות העובדים שלכם כבר עושה. כאשר אתם מחברים עבודה יום יומית ליעדים קצרי טווח וארוכי טווח, לחברי צוות בודדים יש תחושה ברורה של מה הם צריכים לעשות, מתי הם צריכים להשלים אותה, והאסטרטגיות שהם עושים כדי להשיג את המטרות הללו. לא רק שחברי צוות העובדים בטוחים יותר במה שהם צריכים לעשות, אלא שזה נותן להם תחושת גאווה ובעלות על עבודתם. חברי צוות העובדים בטוחים כיצד העבודה שהם עושים משפיעה על הארגון שלכם וכיצד הם תרמו להצלחה זאת.

לשמור על צוותים מיושרים

קביעת יעדים עסקיים ברורים מאפשרת לראשי צוותים להגדיר באילו טקטיקות הצוותים האישיים שלהם צריכים להשתמש כדי להשיג מטרות אלו. כגון – תדמיינו את המטרה העסקית הכוללת של ניהול העסק שלכם היא להגדיל את הרווחיות בעשרה אחוזים. זוהי מטרת על, אבל קיימות דרכים רבות ושונות שהעסק שלכם יכול להשיג זאת. בעזרת קביעת יעדים קטנים ומותאמים יותר, מנהיגים עסקיים יכולים להגדיר את האסטרטגיה הספציפית שאתם מתכננים לנקוט כדי להשיג מטרה זו. צוות המכירות שלכם עשוי להגדיל את מכסת המכירות שלו, וצוות השיווק שלכם עשוי ליישם אסטרטגיית הסברה חדשה. אלו שתי טקטיקות שונות שניתן ליישם כדי להגיע בסופו של דבר לאותה מטרה.

מהם הטיפים הכי שווים להגדרת תהליכים ויעדים עסקיים ברורים?

ולהלן הטיפים הכי שווים להגדרת יעדים ותהליכים עסקיים ברורים:

  • יצירה משותפת עם מנהיגים עסקיים אחרים – צוות העובדים שלכם לא עובד בבועה. העבודה שהוא עושה יכולה להשפיע על צוותים אחרים בעסק שלכם ועל האסטרטגיה העסקית שלכם בכללותה. זאת הסיבה שיצירה משותפת עם בעלי עניין היא חשובה. באמצעות עבודה משותפת, צוות העובדים שלכם יכול לנצל את הידע והניסיון הייחודיים שלהם בשביל להגדיר יעדים וליצור תכנית עסקית נכונה.
  • תשתמשו במסגרת כדי להגדיר מטרות – אם אתם בדרך להגדיר את היעד העסקי הראשון שלכם, זה עשוי להיות מאתגר להבין מאיפה להתחיל. אתם בוודאי רוצים לוודא שהמטרה שלכם ברת השגה, אך לא כה קלה להשגה שזה לא אתגר.
  • תתחילו מהתמונה הגדולה – כשאתם קובעים את המטרות שלכם, בחירת מספרים וטקטיקות יכולה להרגיש מכריעה. כדי למנוע זאת, תתחילו קודם כל ולפני הכול מהתמונה הגדולה. תתמקדו במענה על השאלות – למה נוצר העסק שלכם? על מה אתם רוצים שהארגון שלכם יעמוד? איפה אתם רוצים להיות בעוד עשר שנים? מה עם עוד שלושים שנים? לאחר שהגדרתם משימת תמונה גדולה, תחלקו אותה למטרות קטנות יותר ואפשריות יותר לפעולה. 

אילו צעדים אתם יכולים לנקוט כדי להגיע לשם? בוודאי שאתם שואלים את עצמכם כעת, וכן אילו מוצרים חדשים אתם יכולים להציג כדי לעזור להשיג את המשימה הכוללת, התמונה הגדולה? עם הגדרת יעדים, אין תשובה נכונה או לא נכונה. הכול על מציאת האסטרטגיות והמתודולוגיות שעובדות הכי טוב עבור הצוות שלכם.

שלומי גבאי
שלומי גבאי

יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם.

מאמרים נוספים

אודות שלומי גבאי

שלומי גבאי, יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם. בתהליך הליווי, מבצע שלומי אנליזה לעסק ברמת המאקרו והמיקרו.

למידע נוסף >>>

תוכן עניינים

דברו איתי