ייעוץ לעסקים קטנים

ייעוץ לעסקים קטנים

לפני שנצלול לעומק ונדבר על ייעוץ לעסקים קטנים, קבלו כמה עובדות חיוניות. קודם כל, ישנה הסכמה שעסקים קטנים הם עמוד השדרה של הכלכלה, בכל מקום. זה לא החברות הענקיות, עם כל החשיבות שלהן אלא היזמים הקטנים, האנשים שרוצים להגשים את עצמם במקום לדרוך במקום.

אבל הנה עוד עובדה שצריך לשנן היטב וזו גם הסיבה מדוע ייעוץ לעסקים קטנים חשוב כל כך. קרוב לשמונים אחוזים מכל העסקים הקטנים החדשים, לא יצליחו להתרומם אלא ייסגרו תוך זמן קצר. ומה שעוד יותר חשוב להדגיש – זו לא גזירה משמיים. המון עסקים שנסגרים פשוט לא מכירים את הכלים ואת האסטרטגיות שיעזרו.

אין שום סיבה שכל עסק ינסה להמציא את הגלגל מבחינה ניהולית, ארגון, שיטות ניהול ואסטרטגיות להצלחה. אז אם אתם רוצים להצליח יותר, לבסס את העסק שלכם ולא להרים ידיים מול מציאות עסקים לא פשוטה, דעו שזה בידיים שלכם. בעזרת ייעוץ לעסקים קטנים מיועץ עסקי מנוסה, תעברו את המסלול הנכון להתבססות עסקית.

לעבוד עם יעדים ועד כמה זה חשוב

יש הרבה מאוד דברים שניתן לומר על ייעוץ לעסקים קטנים, אך אחד החשובים שבהם זה הנושא של יעדים. בעלי עסקים שעושים את הצעדים הראשונים שוקעים לפעמים במונוטוניות של ניהול שוטף. ניהול שוטף, עם כל החשיבות שלו, עשוי לגזול משאבים רבים של כוח ואנרגיה, ללא צורך.

על מנת להתנהל בצורה חכמה יותר, נכונה יותר ולא מתישה ברמה היומית, חשוב מאוד להגדיר יעדים. זהו מרכיב חשוב של ייעוץ לעסקים קטנים. היועץ ביחד עם בעל העסק יושבים ומגדירים יעדים ביצועיים.

מאוד נוח ומסודר לעבור עם יעדים, שעוזרים להציב מטרות קטנות ומטרות גדולות. מבלי שמציבים יעדים ומטרות, התוצאה היא שמתפזרים. בעולם העסקי, אין כמעט דבר גרוע יותר מאשר להתפזר ולא להיות ממוקדים. אם אתם מרגישים שהעסק גוזל מכם הרבה מאוד אנרגיה, יכול מאוד להיות שפה לב הבעיה. זה לא שאתם עושים משהו אחד שהוא "לא בסדר".

אתם פשוט צריכים לעבוד מסודר, נכון ועם יעדים ותראו איך הדברים מהר מאוד משתפרים. איך מגדירים את היעדים? במהלך ייעוץ לעסקים קטנים היועץ ילמד את העסק, ילמד להכיר אתכם. על סמך ההבנה העמוקה הזאת, בונים ומגדירים יעדים. ולא סתם יעדים, אלא כאלה שיהיו מאתגרים (בשום אופן לא מטרות מוגזמות). ויחד עם זה בונים לוחות זמנים.

כאשר תתחילו ליישם, תגלו תוצאה מדהימה. המוטיבציה תעלה. החשק להמשיך להצליח ירקיע שחקים. וביחד עם כל זה, יגדלו גם הרווחים.

אני מזמין אתכם לעשות את הצעד הראשון בשיחת ייעוץ ללא התחייבות

בניית תוכנית עבודה

כבעלי עסק קטן, שימו לב שלהגדיר יעדים זה חלק מהתמונה, אך לא כולה. את היעדים צריך לתרגם לסוג של שרטוט ברור או תרשים זרימה, תוכנית פעולה. תוכנית עסקית מגובשת היא תוצר חשוב מאוד של ייעוץ לעסקים קטנים.

התוכנית הזאת מסייעת לכם להתמקד ולדעת איך עושים מה ומתי. התוכנית שבונים תוך כדי ייעוץ לעסקים קטנים עוזרת להבחין בין משימות עיקריות לבין משימות משניות. זה מאוד מכניס סדר, ומבדיל בין העיקר לטפל. להבין מה הפעולות שחייבים לבצע עכשיו ומיד ואילו פעולות שאפשר ורצוי לבצע בשלב הבא.

שימו לב כי תוכנית עבודה היא לא דבר שבונים פעם אחת, לכל החיים וזהו זה. את התוכנית, כמו את היעדים והמטרות, אפשר לשנות, לשכלל ולהוסיף עם הזמן. ייעוץ לעסקים קטנים מכיר בחשיבות של עסק שצומח. עסק, כמו בן אדם, ישגשג בתהליך של התקדמות, שינוי, התאמה לסביבה, הבנת המכשולים והתמודדות יעילה.

תחרות וקשיים לא צריכים לגרום לתסכול או פחד משתק. קשיים, כאשר מתמודדים אותם ולא עוצמים עיניים, עוזרים לעסקים וליזמים להתפתח, לצאת מחוזקים ואפילו להשיג יותר.

יתרונות יחסיים – חייבים לעבוד על זה

אף עסק, כמו אף אדם, איננו דבר מושלם. אפילו העסקים החזקים ביותר, המותגים הנוצצים ביותר, לא נוצרו משלמות ולא פועלים בשלמות. יחד עם זאת, כפי שתבינו במהלך ייעוץ לעסקים קטנים, לכל אחד ישנם יתרונות יחסיים. סביר להניח שאתם לא פועלים בנישה ייחודית שבה אין מתחרים.

אם תנסו להתחרות ראש בראש עם עסקים חזקים וגדולים מכם, לא בטוח שזו תהיה הגישה הנכונה והיעילה. הגישה שבה אף אחד לא יכול לנצח אתכם היא להביט פנימה. ייעוץ לעסקים קטנים יעזור לכם להבין במה אתם יותר טובים, להגדיר מהם היתרונות היחסיים שלכם שאף אחד לא יכול לקחת מכם.

על זה צריך לעבוד – על היתרונות ועל הדברים שמייחדים אתכם. את היתרונות הללו אפשר לתווך ולהעביר הלאה אל הלקוחות שלכם. לעיתים, על בסיס היתרונות, אפשר להציע מוצר או שירות קצת שונה משל המתחרים. השוני הזה יכול לסייע לכם לתמחר טוב יותר ואף גבוה יותר, את המוצרים שלכם.

גישה של הורדת מחירים אוטומטית, לאור קושי עסקי, לא תמיד מוכיחה את עצמה. ייעוץ לעסקים קטנים יוכל לסייע לכם להתבסס על ידי הבנת היתרונות, החוזקות. וכמובן, זה לא אומר שצריך לטאטא מתחת לשטיח את החסרונות או את נקודות החולשה. אפשר לעבוד על החולשות, לשנות משהו פה, לשפר דבר נוסף שם. כל זאת, כזכור, על רקע היעדים שהוגדרו ותוכנית העבודה שתנוסח ותשמש עבורכם מפת דרכים חשובה.

להכיר את הלקוחות – להצליח יותר

על מנת שלא יהיה ספק, נדגיש כי ייעוץ לעסקים קטנים לא שם את הדגש אך ורק פנימה. ייעוץ לעסקים קטנים במיטבו מסייע לכם להכיר, ללמוד ולפענח את הגורם החשוב לשגשוג עסקי – הסביבה העסקית. מדובר לא רק על בחינת מתחרים אלא גם על מיקוד בלקוחות.

עסקים רבים מתחילים לפעול בשוק שבו תמונת המצב שלהם מעורפלת. הם לא בדיוק יודעים ומכירים את הלקוחות. ייעוץ לעסקים קטנים יכול לסייע לכם להגדיר את הלקוחות שלכם. זה אולי נשמע מוזר, אבל יש פה שאלות מרכזיות, למשל: איפה הלקוחות שלי מסתובבים. מה בדיוק הם צריכים. לאילו גילאים אני רוצה לפנות.

האם יש נתח שוק שהמתחרים החזקים מזניחים ודווקא לשם כדאי לכוון. הכרת הלקוחות שמה דגש על הבנה הצרכים ואיך להציע להם פתרונות בצורה הנכונה. הכרת הלקוחות אף תאפשר שימוש בכלים מתקדמים לצרכי שיווק (למשל שיווק דיגיטלי).

האם אתם יודעים כמה אתם שווים

תהליכי ייעוץ לעסקים קטנים עשויים להיות ייחודיים, שכן לכל עסק ייחוד ולכל בעל עסק דגשים אחרים שמהם יוכל להפיק תועלת. ישנם בעלי עסקים שהם אנשי מקצוע נהדרים או יזמים בעלי אנרגיה חיובית, אך לא תמיד קל לכולנו להכיר את הערך של עצמנו.

ייעוץ לעסקים קטנים עשוי לחשוף מצבים שבהם בעל העסק מעריך את עצמו בחסר, ולמעשה גובה מחירי הפסד שלא יאפשרו לעסק להמשיך לאורך זמן. בעזרת תהליך מסודר, ניתן לבדוק האם העסק רווחי ואיך אפשר לשפר זאת. ניתן להכניס שינויים כאלה או אחרים במדיניות המחירים.

ייעוץ לעסקים קטנים יכול לשלב ייעול עסקי, כך שלצד שיפור בהכנסות מפיקים גם הפחתה בעלויות.

התנהלות פיננסית בעסק הקטן

לעיתים הקשיים בהתנהלות של העסק הקטן סובבים סביב היבטים פיננסיים. ייעוץ לעסקים קטנים יכול לכסות גם את ההיבטים הללו, למשל בגיוס הון ומימון עסקי. אך ייעוץ לעסקים קטנים לא מטפל רק באשראי לעסק לצרכי הקמה, התבססות או התרחבות.

שאלו את עצמכם האם אתם מבינים מהם דוחות עסקיים פיננסיים? האם ברור לכם איך מחשבים רווחיות עסקית ומהי נקודת האיזון בעסק? האם אתם יודעים בכל רגע נתון איך מתנהלת הגבייה מלקוחות? ייעוץ לעסקים קטנים יכול לאבחן את ההתנהלות הפיננסית, להכניס גם פה סדר ושיטה.

אפילו אם אתם עובדים עם רואה חשבון או עם יועץ מס, לא בטוח שעד כה ההתייחסות הייתה עמוקה מספיק. גם כאן, הבשורות הטובות הן שניתן לשנות ולשפר.

ראו גם מידע בנושא דו"ח רווח והפסד

מתי לפנות לייעוץ

ניתן להצביע על כמה נקודות זמן שבהן נהוג לפנות לקבלת ייעוץ לעסקים קטנים. למשל, ניתן כבר במהלך הקמת העסק להיעזר ביועץ עסקי. במידה והקמתם עסק קטן ואתם רוצים להתחיל לגדול, גם אז ייעוץ לעסקים קטנים יכול להתאים. אם אתם מרגישים שאתם צריכים שיטה וסדר, שמשהו לא עובד ואתם חייבים עזרה, כמובן ייעוץ לעסקים קטנים יוכל להצעיד קדימה.

מחפשים ייעוץ לעסקים קטנים? על מנת להוביל עסק קטן להצלחה גדולה, צריך להבין איך חושבים ופועלים מנהלים בכירים. שלומי גבאי החזיק במשך שנים בתפקידים בכירים בעולם העסקים, תפקידי מנכ"ל וסמנכ"ל (לאחר שהשלים תואר ראשון ושני בהנדסת תעשייה וניהול). כיום משמש יועץ אסטרטגי ויועץ עסקי לגופים גדולים ולעסקים קטנים גם יחד.

שלומי גבאי
שלומי גבאי

יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם.

מאמרים נוספים

אודות שלומי גבאי

שלומי גבאי, יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם. בתהליך הליווי, מבצע שלומי אנליזה לעסק ברמת המאקרו והמיקרו.

למידע נוסף >>>

תוכן עניינים

דברו איתי