ייעוץ כלכלי לעסקים

ייעוץ כלכלי לעסקים

כל עסק מביא עמו מוצרים ושירותים שונים, קהל צרכנים שונה, היקפי פעילות שיכולים להיבדל במיליוני שקלים, ועם זאת כל המכנה המשותף בין כולם הוא הרווחיות.

מטרת העל של כל גוף עסקי, קטן וגדול כאחד, הוא לייצר תזרים חיובי ולהגדיל את שורת הרווח.  כמי שמלווה אינספור עסקים וחברות אני גם נוטה תמיד לומר שאני פחות מאמין במחזורים גדולים  עם זה לא בא בקנה אחד עם גידול ברווח.

כיצד עושים זאת? שורת הרווח יכולה לגדול רק מאופציה אחת ויחידה: להקטין הוצאות ולהגדיל הכנסות , וזאת כמטרת העל בכל עסק/ארגון.

אלמנט זה לדעתי, מתאר בצורה הפשוטה והברורה ביותר את מטרתי בעת שאני מתבקש לספק לעסק ייעוץ כלכלי פיננסי.

ניתן ליישם זאת בכמה אופנים כגון :  הגדלת נתחי שוק, להרחיב את היצע המוצרים ו/או השירותים, להתייעל בשורות ההוצאות ולבחון אילו הן בגדר הכרח ואילו לא, לבחון את היעילות הפנים-ארגונית ואת ניצול המשאבים של העסק.

מהו הצעד הראשון? כיצד מתחילים?

בדיקת הדו"חות הכספיים

האם עקב האכילס שלנו טמון במחלקה מסוימת? או אולי בנוהל מסוים? ייתכן והתנהלותנו אל מול ספקים לא התבססה על סקר שוק מספק?

על כל התשובות הללו אוכל לענות רק בהמשך הדרך, והצעד הראשון בניתוח הפעילות העסקית מתחיל בראש ובראשונה בבחינת דו"ח הרווח וההפסד של החברה ,ממנה ניתן לגזור הכול , כמובן שהדברים מנוהלים נכון במחלקת כספים בארגון.

שורה, שורה, נתון אחר נתון, אנחנו מסתכלים ובוחנים את הפעילות הפיננסית הנוכחית. נסקור אותה בהיבט המכירות, בהיבט ההוצאות הכספיות והתפעוליות, הוצאות שיווק, לוגיסטיקה, ועוד.

סיור בשטח

אני אמנם יועץ עסקי מזה שנים רבות, אך אני אף פעם לא שוכח כיצד הגעתי לתחום. לא היה מדובר רק בלימודים שמסמיכים לתפקיד כזה או אחר, כי אם מההתנסות האישית שלי בשטח.

את השקפת העולם הזאת, אני לוקח איתי גם כאן, ומעבר לדו"חות הכספיים, עלינו לצאת מן הניירת ולבחון את הנעשה בשטח. הלכה למעשה.

נבחן מחלקה אחר מחלקה, נבדוק את התקשורת המתקיימת בין המחלקות השונות, נבחן את התהליכים והנהלים ,נערוך סקר ספקים, אם זו חברה יצרנית אזי נבחן את הפחת של חומרי הגלם ואת אופן ניהול המלאים, נבחן את תמחיר המוצרים ואם הוא אכן משקף נאמנה את ההוצאות הכרוכות בהם.

יורדים לרזולוציות הקטנות ביותר, ובוחנים פרט אחר פרט.

התווית תוכנית פעולה

בונים תכנית עבודה משותפת ומחייבת את כלל המנהלים והעובדים בארגון. 

לא מתחילים דבר  ולא יורים את יריית הפתיחה, אלא לאחר שכל המטרות, היעדים והמשאבים הנדרשים ברורים לכולם.

אולם הכנתה של תוכנית עבודה כליווי וייעוץ  היא חלק בלתי נפרד מכל ההליך וכל שכן כאשר מדובר בייעוץ כלכלי לעסקים המבקש לייעל את הקיים ולהגדיל את שורת הרווח.

בחלק מן המקרים נפתח את התוכנית העסקית שהכנו מבעוד מועד הקיימת ונתווה בה שינויים ותוספות שתתאים לתכנית עבודה אליה אנו מכוונים. במקרים אחרים אני יכול לספר לכם שגם היו ויהיו פרויקטים בהם תכנית העבודה תשתנה לחלוטין מהתוכנית העסקית הראשונית.

מטרת התוכנית היא לפרט את היעדים והחזון, ולגבות אותם בצעדים ברורים. אם מטרתנו היא להגדיל את שורת הרווח מ-X ל-Y, הרי שעתה נבחן כיצד הופכים את היעד לבר-ביצוע.

הדבר יכול להתבטא בהקצאת משאבים למחלקה חדשה או לשירות / מוצר חדשים, הדבר יכול להתבטא גם באפיקי שיווק ותקציבים ייעודיים, כוח אדם והגדרת תפקידים מחודשת, שינויים דרמטיים בתקנות פנים-ארגוניות המשנות באופן מוחלט את דרך התנהלותם של עובדי החברה בארגון.

הבנו את היעדים? הסכמנו על הצעדים הנדרשים? יש לנו הרבה עבודה, ויחד אתכם, אשמח לקחת את הארגון שלכם אל עבר המטרה הבאה.

אודותיי

ברוכים הבאים לאתרי, שמי שלומי גבאי, אני יועץ עסקי, יועץ אסטרטגי ומנטור לאימון עסקי למנהלים.

בהשכלתי אני מהנדס תעשייה וניהול ובוגר תואר שני. לצד הרקע התיאורטי והאקדמי, אני מאמין שלא פחות חשוב מכך, אני מביא עמי ניסיון רב שנים בניהול ,ממנהל תפעול ומכירות ועד תפקידי סמנכ"ל ומנכ"ל של חברות ישראליות וגלובליות ממגוון התחומים החל מקמעונאות ,סחר ,תעשייה וכו'.

כמו כן כיועץ עסקי ,ליוויתי וייעצתי לחברות בתחומי התעשייה, הקמעונאות הסחר וכו'. 

אני מאמין שהדבר החשוב ביותר שאני מביא עמי בייעוץ כלכלי לעסקים, הוא ההבנה מן השטח. העובדה שאל עולם הייעוץ העסקי הגעתי מלמטה, מן ההכרה באופן שבו עסקים עובדים, היסודות שעליהם הם נשענים.

בכל שאלה והתייעצות, אשמח לעמוד לשירותכם, ואני מזמין אתכם ליצור איתי קשר טלפוני או להשאיר פניה באתר. אשוב אליכם בהקדם.

אני מזמין אתכם לעשות את הצעד הראשון בשיחת ייעוץ ללא התחייבות

שלומי גבאי
שלומי גבאי

יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם.

מאמרים נוספים

אודות שלומי גבאי

שלומי גבאי, יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם. בתהליך הליווי, מבצע שלומי אנליזה לעסק ברמת המאקרו והמיקרו.

למידע נוסף >>>

תוכן עניינים

דברו איתי