מהי הזדמנות עסקית? וכיצד לוקחים הזדמנות בשתי ידיים?

מהי הזדמנות עסקית

פיתוחו של העסק הוא מבין היסודות הבולטים והחשובים ביותר שצריכים לעמוד לנגד עיניהם של בעלי ובעלות עסקים.

המטרה הברורה היא הגדלת הרווחיות; אולם לצד זאת, פיתוח העסק מביא עמו גם יציבות, מעין קביעת טריז המכריז מעבר לכל צל של ספק: אנו כאן למען הלקוחות שלנו, מתחדשים ומתעדכנים בכל עת.

במקום מסוים, פיתוח עסקי דומה במשמעותו גם למונח הזדמנות עסקית; רעיון או שורה של נסיבות המאפשרות לנו ליצור או לפתח עסק רווחי ובר-קיימא. 

והיכן השוני? בעוד שפיתוח עסקי מתייחס לעסק קיים, הרי שזיהוי הזדמנות עסקית מדויק, יכול לאפשר לנו להתחיל ולבנות עסק על בסיס תנאי קרקע פוריים ושוק המחכה לפתרונות שאנו מציעים בידיים פתוחות.

חברות מפורסמות ש'תפסו את ההזדמנות בשתי ידיים'

אין טוב מדוגמה טובה, והנה כמה שמות שאתם וודאי מכירים, ושידגימו טוב ממני את משמעותה של ההזדמנות העסקית.

  • Netflix – חברה שהחלה את דרכה בכלל בתחום ה-DVD. בשנת 2007 מקימיה הבינו את הפוטנציאל האדיר שקיים בשירות 'הזרמת וידאו' או באנגלית כפי שהשתרש בעברית: שירותי סרטימינג לקהל הרחב. גם היום, על אף המתחרות הקיימות לה בשוק, נטפליקס נחשבת לאחת מספקיות הסטרימינג הגדולות והמובילות בעולם.
  • Uber – הזדמנות עסקית שהייתה משולבת עם הטכנולוגיה המתאימה. הקהל הרחב לא ידע עד כמה הוא זקוק לשירותי הסעה כה זמינים, ומקימיה של אובר הבינו את ההזדמנות האדירה שקיימת בשוק. הפתרון קל ונוח, והוא גם מספק עבודה זמינה לנהגים ונהגות.
  • Google – גוגל החלו את דרכם כמנוע חיפוש המציג תוצאות טבעיות בלבד. במרוצת הזמן הבינו גוגל את ההזדמנות העצומה שנפלה בחיקם, והם פיתוח את פלטפורמת המודעות הממומנות המאפשרת למפרסמים להציג את בית העסק מידית בעמוד הראשון.

'אז רגע, זאת הזדמנות עסקית או רעיון עסקי?'

רעיון עסקי הוא הצעה ראשונית לשירות ו/או מוצר שיכול לייצר הכנסה לעסק. למשל בית עסק המספק שירותי עיצוב ומיתוג לעסקים, ועתה מבקש גם לייסד מחלקת דפוס דיגיטלית לדפוס על מוצרי קד"מ.

הזדמנות עסקית לעומת זאת, מרמזת על שוק קיים עם צורך לא מסופק שניתן לתת לו מענה על-ידי מוצר או שירות. למעשה בעת שאתם מזהים הזדמנות עסקית, מדובר ברעיון שעודנו לא קיבל מענה מספק בשוק, והפוטנציאל שלו לייצר הכנסות וצמיחה, הוא גדול ורב.

האם ניתן לאמת שאכן מדובר בהזדמנות ולא בפנטזיה?

בהחלט כן, וכאן גם נכנס המקום שבו יועץ עסקי משתלב ומסייע.

יזמים שלפתע צצה במחשבותיהם ההשראה להזדמנות עסקית, מוכרחים לבחון אם ישנו בסיס מוצק ומציאותי לרעיונותיהם.

בין אם באמצעות יועץ עסקי ובין אם בסיעור מוחות בין השותפים או כל גורם אחר – עליכם לשאול שאלות קשות, לאתגר את הרעיון ולבדוק אם ישנם פערים שלא ניתנים לגישור.

בדיקתה של הזדמנות עסקית כוללת חקר מתחרים מעמיק וממושך הבוחן אם ישנם פתרונות קיימים, במידה וכן האם מדובר בפתרונות מספקים? האם אלו הם פתרונות עם קהל יעד המפגין נאמנות כלפי נותני השירות ושלא ימהר לעבור לספק נוסף?

לצד חלק מתחרים, הרי שעלינו לבחון את קהל היעד שלנו; האם ישנו ביקוש מספק? האם אנו עונים על 'נקודה כואבת' הנוגעת לרבים?

ואל לנו לשכוח: לצד השאלה האם הרעיון תורם לפתרון הבעיה ולצורך אמיתי בשוק; האם הפתרון שאנו מציעים הוא רווחי?

מה אם עלויות העובדים, התפעול, חומרי הגלם והשילוח יספקו מוצר או שירות יקרים מדי, ושירתיעו את הלקוחות?

רק לאחר שנאסוף את הנתונים, ורק לאחר שנצביע על כדאיות ראשונית מוצקה מספיק, נעבור לשלב בנייתה של תוכנית עסקית מפורטת וברורה לצד מודל עסקי.

בניית מודל עסקי

לאחר שבדקנו היתכנות, ולאחר שנוכחנו לגלות כי ישנו שוק צרכני גדול ומספק דיו, נעבור לשלב בנייתו של המודל העסקי; הלא הוא השלב שמתרגם רעיון להכנסות ורווחים.

זה הזמן לתרגם את ההזדמנות העסקית למודל ברור המתאר את התהליך שבו נייצר את המוצר או נספק את השירות בתמורה לקבלת תשלום.

רק לאחר שנזהה ונבנה מנגנון ברור ונהיר לכול, מנגנון המסביר כיצד מייצרים את ההכנסות ושניתן לגבותו עם אסטרטגיה עסקית ותוכנית פעולה, אז ורק אז, נצא אל הדרך עם עסק חדש.

ומי יודע, יתכן וההזדמנות שזיהיתם זה עתה הניחה את אבן הפינה הראשונה של מותג חדש.

שלומי גבאי – ייעוץ עסקי לעסקים וחברות

אני מזמין אתכם לעשות את הצעד הראשון בשיחת ייעוץ ללא התחייבות

שלומי גבאי
שלומי גבאי

יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם.

מאמרים נוספים

אודות שלומי גבאי

שלומי גבאי, יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם. בתהליך הליווי, מבצע שלומי אנליזה לעסק ברמת המאקרו והמיקרו.

למידע נוסף >>>

תוכן עניינים

דברו איתי