מהם כישורי ניהול? ולמה הם כל כך חשובים?

מהם כישורי ניהול ולמה הם כל כך חשובים

הסביבה העסקית דינמית ומורכבת. על מנת להביא את העסק או החברה להצלחה מיטבית, יש להסתמך בראש ובראשונה על כשירות מנהליו ויכולותיהם להנהיג, לתכנן, לארגן ולכוון את צוות העובדים במטרה להגיע להגשמת מטרות העסק.

מיומנויות ניהול הן תכונות בהן צריך מנהל להחזיק לצורך מילוי משימות ספציפיות בעסק. מיומנויות אלה חייבות לכלול את היכולת לבצע תפקידים ניהוליים בעסק, תוך הימנעות ממצבי משבר ופתרון בעיות מיידי, ברגע בו הן מתגלות. כישורי ניהול טובים מסייעים למנהל להתקשר עם עמיתיו לעבודה באופן שהעסק יתנהל בהרמוניה.

מנהל, בעל כישורי ניהול טובים, מסוגל להניע את המשימות, החזון והמטרות העסקיות קדימה עם פחות מכשולים והתנגדויות ממקורות פנימיים וחיצוניים. מנהל, בעל כישורי ניהול ומנהיגות טובים מסוגל להבטיח שהעסק, על כל חלקיו, אגפיו והצוותים שבו, יפעלו יחד בצורה מלוכדת. את מרבית מיומנויות הניהול ניתן לפתח ולשפר עם תרגול וניסיון.

יועץ עסקי המלווה את לקוחותיו, פועל לא רק למען רווחיות גבוהה יותר, אלא למען ניהול עסק באופן בריא והוליסטי הרבה יותר. כאן אתייחס לכישורי ניהול חיוניים וחשובים עליהם מוטב לתת את הדגש.

סוגי כישורי ניהול בסיסיים חיוניים

כישורים בתחום יחסי אנוש

כישורים אלה מצביעים על יכולתם של המנהלים לתקשר, לעבוד או להתייחס בצורה יעילה ואנושית לאנשים. מיומנויות אלו מאפשרות למנהלים לנצל את הפוטנציאל האנושי בחברה ולהניע את העובדים להשיג תוצאות טובות יותר.

כשורים של מיומנויות טכניות

מיומנויות טכניות מעניקות למנהלים את היכולת והידע להשתמש, לצורך השגת מטרותיהם, במגוון טכניקות. אין מדובר רק על הפעלת מכונות, כלי ייצור וחלקי ציוד, ותוכנות שונות, אלא גם במיומנויות השיווק וקידום המוצרים, שירות לקוחות, עיצוב סוגים שונים של מוצרים ועוד.

יצירתיות

מכלול ושיתוף כל הכישורים והידע על מנת להגיע לחשיבה רחבת היקף, עם גיבוש רעיונות חדשניים. היכולת להסתכל על הדברים כמכלול תוך ניתוח המצבים השונים, אבחון ופתרון בעיות בצורה יצירתית ועוד.

תקשורת

ללא כל צל של ספק, יכולת התקשורת הטובה היא אחת המיומנויות החשובות ביותר. מנהלים חייבים לדעת איך להעביר בבירור את התכנון, הציפיה, לספק משובים, להיות קשובים, ולטפל מיידית בכל קונפליקט שעולה וצף.

תכנון וקבלת החלטות

יכולתו של המנהל לארגן את סדר הפעילויות בהתאם למטרות, תוך שמירה על גבולות הכסף והזמן. תהליך של גיבוש מערך פעולות או אסטרטגיה אחת או יותר כדי להגיע להשגת היעדים מבלי לעבור את גבולות המשאבים הזמינים.

מנהלים נדרשים לדעת לקבל החלטות. כישורי קבלת החלטות כוללים זיהוי והצבת יעדים ברי השגה, פיתוח אסטרטגיות נחוצות, והתווית המשימות ולוחות הזמנים בדרך להשגת היעדים שנקבעו.

האצלת סמכויות

האצלה היא פעולה של העברת משימות ו/או סמכויות הקשורות לעבודה לעובדים ולצוותים. מנהל שיודע להאציל סמכויות על עובדיו, הוא מנהל שמסוגל להקצות מחדש משימות נוספות המייעלות את אופן העבודה בדרך להשלמת המשימה.

על ידי האצלת סמכויות יעילה, מנהלים יכולים לשפר את פרודוקטיביות הצוות ולתת לעובדים הזדמנויות לצמוח ולהתפתח, מכאן שהאצלת סמכויות גם מעודדת את העובדים ומעוררת בהם מוטיבציה.

ניהול זמן ומתח

מנהלים טובים חייבים לדעת איך להתנהל בתוך המתח והלחץ הטבעיים הקיימים תמיד בדרך להשגת מטרות. על מנת לשמור על פרודוקטיביות לצד שביעות רצון העובדים, יש לדעת לתעדף משימות, להאציל סמכויות, לדעת לזהות מתח אצל העובד הן ברמת הפרט והן ברמת הצוותים. מנהל שיודע לנהל זמן ומתח ידאג לשמור על איזון בריא בין העבודה לחיים הפרטיים של עובדיו, גם תוך נקיטת אמצעים יזומים כמו חופשות, שעות מנוחה, שעות עבודה גמישות ועוד.

לסיכום

מיומנויות ניהול הן אוסף של יכולות רבות שכולן יחד משמעותיות ביותר להצלחת העסק. בין המיומנויות הנדרשות ניתן למצוא תכנון עסקי, קבלת החלטות, פתרון בעיות, תקשורת, האצלה וניהול זמן. כישורי ניהול חיוניים לשם השגת יעדים עסקיים רצויים.

אני מזמין אתכם לעשות את הצעד הראשון בשיחת ייעוץ ללא התחייבות

שלומי גבאי
שלומי גבאי

יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם.

מאמרים נוספים

אודות שלומי גבאי

שלומי גבאי, יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם. בתהליך הליווי, מבצע שלומי אנליזה לעסק ברמת המאקרו והמיקרו.

למידע נוסף >>>

תוכן עניינים

דברו איתי