עקרונות מרכזיים בניהול עובדים

עקרונות מרכזיים בניהול עובדים

אחת המשימות החשובות ביותר בעסק או בחברה היא ניהול העובדים. האחראיים על ניהול העובדים יהיו בדרך כלל מנהלי האגפים, ראשי צוות או ראשי המחלקות, אבל מה בעצם המשמעות המסתתרת מאחורי המושג "ניהול עובדים"? האם מדובר רק בשליטה על התנהגותם ואופי ביצוע המשימות שהוטלו עליהם, או שאולי היא מתייחסת בראש ובראשונה לשילוב הנכון שבין משימות העסק או החברה לבין העובדים? 

כל יועץ עסקי יאמר כי ניהול עובדים לא אמור להוביל לשליטה בעובדים, אלא להתבסס על תמיכה ועידוד; אלמנטים אלו, הם שיביאו למיצוי היכולות של העובדים, ליכולתם לעבוד כצוות, וכן להתפתח באופן שיניע את גלגלי העסק ואת התהליכים התפעוליים שבו, בצורה הנכונה ביותר. 

ניהול אפקטיבי של עובדים הוא כזה שמבטיח גילויי מוטיבציה, מעורבות וכתוצאה ישירה התאמה למטרות החברה או העסק.

מטרות ניהול עובדים

הנעת העובדים תוך יצירת סביבת עבודה חיובית, המשפרת את הפרודוקטיביות, מקדמת את ההתפתחות האישית של העובד ובמקביל וכתוצאה ישירה מכל אלה שולטת במטרות החברה או העסק.

לאופן הנכון של ניהול העובדים ישנה השפעה רבת משמעות על ביצועי העובד הבודד כמו גם על תחושת השייכות והלכידות שלו בתוך הצוות, או בקבוצה אליה הוא משתייך בתוך העסק. ניהול עובדים טוב יכיל בתוכו עקרונות וערכים ברורים לפיהם יקל על העובדים לפעול. 

מספר עקרונות מפתח לניהול נכון של עובדים

תיאום ציפיות ותקשורת

חוסר תקשורת עלול ולא אחת אף מוביל לאי הבנות ואי הסכמות. על העובדים להיות מודעים תמיד לחשיבות המטרה, ומה מצופה מהם על מנת להשיגה. תקשורת במילים ברורות, תמציתיות וישירות תאפשר להם לדעת במדויק את המטרה ואופן השגתה. הזמן אותו תקדישו לשיחה עם העובדים הוא בדיוק זה שעתיד למנוע את הקונפליקטים שעלולים להתפתח ולהבטיח אווירת צוות נעימה ומוטיבציה אישית וקבוצתית. 

הקמת ערוצי תקשורת ברורים ופתוחים מאפשרים למנהלים לתקשר ביעילות את יעדי העסק, לעובדים לדעת את תחומי אחריותם ולטפל בחששות, טעויות או תהיות באופן מיידי וכך תקודם סביבת עבודה הרמונית.

כבוד, העצמה ופיתוח

לא פעם קורה שמנהלים מפגינים זלזול כלפי עובד זה או אחר. אולי מפני שהעובד מפגין רתיעה או ביישנות, לעתים מאחר ומדובר בעובד חדש עם פחות ניסיון מאחרים. אחת המשימות החשובות ביותר של מנהל היא עידוד ותמיכה בעובדים. הפגנת חוסר אמון או זלזול תהיה בעלת השפעה הרסנית, בעוד שלתמיכה, הפגנת אמון, הקשבה ודרבון – אפקט מעורר מוטיבציה. מוטיבציה שתסייע לעובד לגדול עם המשימה ולעתים אף להגיע להישגים גבוהים מהמצופה. גילוי כבוד כלפי העובדים חייב להיות מובן מאליו. כבדו את העובדים שלכם והביעו את הערכתכם בשיחות ובעבודה יומיומית.

אחת הדרכים הידועות להעצמת עובדים היא הענקת סמכויות, הקשבה לצרכים והענקת המשאבים הנוספים והתמיכה הנדרשת לצורך ביצוע יעיל של משימתם. דברים אלה מניעים את העובד למצות את יכולותיו ואף לרצות להגיע להישגים גבוהים יותר. הצעות כמו השתלמויות מקצועיות שונות כדי להרחיב את בסיס הידע של העובד משמשות אף הן כמנוף מניע.

הכרה בביצועי העובדים והצעת תגמולים הולמים היא עיקרון חיוני בניהול עובדים. הכרה בביצועים יוצאי דופן, בין אם באמצעות שבחים מילוליים או תגמולים מוחשיים, מחזקת התנהגות חיובית ומעוררת. הערכות ביצועים קבועות, ציונים כגון עובד החודש או ציון הישגי צוות מטפחים סביבת עבודה תומכת, בעלת תרבות ערכית של הערכה והעצמה הדדית וכתוצאה – שימור עובדים טובים לאורך זמן.

איזון בין עבודה לחיים

לשם רווחתו האישית של העובד חיוני ליצור איזון בין מידת האחריות בעבודה לחייו האישיים. שעות עבודה גמישות, אפשרויות עבודה מרחוק ואפשרויות לחופשות בין אם מאורגנות ובין אם אישיות מסייעים למניעת שחיקה, מפחיתים את כמויות ההיעדרויות, משפרים את מידת שביעות הרצון של העובד וכתוצאה מגבירים את התפוקה.

גמישות והסתגלות

כפי שבוודאי ידוע לכם עסקים וארגונים הם דינמיים, ומגיבים לנסיבות המשתנות עם הזמן. גמישות רעיונית ופתיחות לחדשנות – תורמים תרומה משמעותית לעובדים, גורמים להם לחוש מועצמים ומוערכים, מתקדמים עם הזמן ונותנים להם תחושה של התפתחות אישית גם כצוות וגם כיחיד.

לסיכום

אלה היו רק חלק מהעקרונות המנחים שיהפכו אתכם למנהלי צוות עובדים מרוצה, שנאמנותו למקום עבודתו תהיה גדולה, וכתוצאה תפוקת העבודה ורווחיות העסק או החברה יעלו בהתאם. 

השקעה נכונה ונבונה בניהול העובדים תביא לעסק או החברה שלכם רווחה ופרודוקטיביות לשנים רבות.

מוזמנים גם לקרוא מאמר בנושא עקרונות לניהול צוותים

אני מזמין אתכם לעשות את הצעד הראשון בשיחת ייעוץ ללא התחייבות

שלומי גבאי
שלומי גבאי

יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם.

מאמרים נוספים

אודות שלומי גבאי

שלומי גבאי, יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם. בתהליך הליווי, מבצע שלומי אנליזה לעסק ברמת המאקרו והמיקרו.

למידע נוסף >>>

תוכן עניינים

דברו איתי