מדוע מומלץ לפנות ליועץ עסקי בטרם פתיחת עסק חדש?

מדוע מומלץ לפנות ליועץ עסקי בטרם פתיחת עסק חדש

כבר משלב הרעיון הראשוני, המחשבה על פתיחתו של עסק חדש בהחלט יכולה לעורר בנו פרפרים בבטן. 

עם בואו של מועד הפתיחה החגיגי והמיוחל, ההתרגשות בשיאה ולצדה מתלווה חשש טבעי מפני הלא נודע. כאן בדיוק, באותה אי-וודאות, טמונה מהות עבודתו של היועץ העסקי.

כיועץ עסקי אני תמיד נוהג לומר, אדם המעוניין לפתוח עסק מוכרח לפעול מתוך רגש ומוטיבציה, אך לצד זאת לזכור שהעסק יהיה יציב רק אם ישמור על שתי רגליים על הקרקע.

ללמוד לנהל ולהתנהל בעסק

התפישה השגורה היא שיועץ עסקי הוא אדם שבוחן נתונים, פועל על-פיהם ומנחה את בעל או בעלת העסק על הצעדים שהוא ממליץ עליהם.

זה נכון ולא נכון בו-זמנית שכן כולנו יודעים כי המציאות איננה שחור ולבן.

לכל בעל/ת עסק, כל שכן כאשר מעולם לא ניהלו עסק קודם לכן, מומלץ להיערך עם איש מקצוע שילווה אותם, יכין אותם ויפעל יחד איתם בחודשים הראשונים, לעתים אפילו בשנה והשנים הראשונים לפעילות העסקית.

דוגמה א': ניהול עובדים / ספקים

חשוב לסייג מיד: אינני חושב שלא תוכלו לנהל עובדים וספקים בעצמכם בתחילת הדרך. אך סביר, טבעי והגיוני שטעויות ייעשו. חלקן זניחות, ועל חלקן נצטער בראייה לאחור; טעויות שעלו בכסף, בזמן בלתי מבוטל או לעתים במשאבים נפשיים.

יועץ עסקי במעמד פתיחת עסק חדש, יוכל ללמד אתכם כיצד לנהל את העובדים או הספקים נכונה. כיצד לתמחר את המשכורת לעובדים, כיצד לתעדף משימות, כיצד לקחת את המושכות ולהגיב להיבטים דינמיים המתרחשים בשוק (למשל, מה עושים בעת מצב מלחמה / מבצע המוביל לפעילות עסקית נמוכה?).

כאשר ישנו אדם מנוסה ומיומן אתכם, תוכלו לפסוח על הטעויות השגורות, ולהצמיח את העסק גבוה יותר ובזמן קצר יותר.

דוגמה ב': ניהול מספר חזיתות

בעוד שעולמו של השכיר טמון בעבודתו בלבד, ובמשכורת הנכנסת לו בתחילת כל חודש עבודה; הרי שהעצמאי נדרש לטפל במספר חזיתות בו-זמנית.

גיוס משקיעים, עבודה עם ספקים, מתן שירות לקוחות במידת הצורך, פיקוח על הצוותים, קבלת החלטות אסטרטגיות, בחינת הצלחת ההיבטים השיווקיים, היבטים חשבונאיים אל מול רשויות המס וכיוצא בכך.

כיצד מנהלים את כל אלו נכונה? ומתי מומלץ שנאציל סמכויות? ליווי עסקי יאפשר לכם לגבש ולסגל לעצמכם שיטת עבודה נכונה כבר מן היום הראשון.

גיבוש יעדים ומטרות

בטרם פתיחתו של עסק חדש, עלינו לשאול את עצמנו: מהם היעדים שלנו? מהן המטרות? מהו החזון? לאן נרצה להגיע?

כחלק מעבודתי, אני יושב עם בעלי ובעלות עסקים בדיוק על השאלות הללו, וצולל יחד איתם לשאלות הנוברות ולו ברזולוציות הקטנות ביותר.

מיהו קהל השוק אליו אנחנו עתידים לפנות? באילו מוצרים? באילו אזורי שירות? כיצד נגיע לאותם הקהלים? לאילו סטנדרטים של שירות הקהלים מורגלים? מה ייחד אותנו אל מול המתחרים?

ישנם המון פרמטרים שונים אותם נגדיר בטרם יריית הפתיחה.

מטרתנו היא שלא נתפזר. נהיה ממוקדים ומוכווני מטרה. לשם כך נכין תוכנית עסקית ברורה, מפורטת ובעלת היתכנות פרקטית לביצוע.

עובדים על פי התוכנית, ובו-זמנית מגיבים לתנאי השטח

התוכנית העסקית היא איננה מסמך Nice to have שיישב ויצבור אבק במגירה. זהו מסמך Must to Have שנפעל על-פיו. זוהי המפה שלנו, זהו המצפן שמוביל אותנו אל המטרה.

היועץ העסקי הוא מי שיישם זאת יחד עם הלקוח/ה. הוא מי שייתן ללקוחותיו את ההבנה על המערך שהם עתידים לנהל: המערך התפעולי-כספי, המערך השיווקי, המערך השירותי, הערכים שאנחנו רוצים להקרין כלפי חוץ ושינחו אותנו בעת מתן השירות.

המפגש הראשון עם יועץ עסקי - מה צפוי לנו?

כמו כל פגישה ראשונה, גם המפגש עם יועץ עסקי מבוסס בעיקרו על שיחת היכרות ותשאול עומק.

אנחנו אמנם בעידן ה-ZOOM, אך אני באופן אישי מעדיף מפגשים פרונטליים, בהם אנחנו משוחחים ומבינים: לאן אנחנו רוצים להגיע? בתוך כמה זמן אנחנו רוצים להגיע לשם? מהן המטרות שלנו? האם יש גורמים מוגדרים מראש שאיננו מוכנים להתפשר עליהם? מהו החזון? איפה היתרונות שלנו? איפה החסרונות (חשוב לא פחות ואף יותר), איפה לתחושת בעל/ת העסק הם זקוקים ליועץ עסקי?

עם סיומה של הפגישה, אבנה עבורכם אנליזה ממנה נבין במדויק את אופי השירות והליווי העסקי הנדרש.

ומכאן מתחיל שלב המנטורינג

החל מן השלב שבו העסק מתחיל לתפקד באופן שוטף, אני נוהג לתאר את עבודתי כמנטורינג / אימון אישי.

האני-מאמין שלי (ואינני מדבר בשמם של יועצים מקבילים אלי) הוא שעל היועץ העסקי להיות זמין לבעל או בעלת העסק בכל עת. כל שכן כאשר מדובר בפתיחת עסק חדש לחלוטין.

פגישות עבודה קבועות, בתחילה בתדירות גבוהה יותר ואט-אט נמצא את התדירות הנכונה בהתאם לסטטוס העסק. ליווי הוא הכוונה, ליווי הוא מתן עצה טובה, הירתמות למען העסק במקרי משבר וחירום, וצעידה אל עבר היעד הנכסף.

ואם נסכם זאת ממעוף הציפור

הרי שיועץ עסקי המלווה בעל או בעלת עסק במעמד פתיחת עסק חדש, מטרתו היא להבטיח את הצלחת העסק, למנוע טעויות מהן ניתן היה לחמוק ולו בזכות עצה של אדם בעל ניסיון עבר, להגיב לאתגרים הפוגשים אותנו בשטח (ולא אחת נפגוש באתגרים אותם לא נצפה במעמד התוכנית העסקית), ולהיות שם, כאוזן קשבת המהווה מקום לפורקן וכמנטור המנחה את הלקוח/ה.

שמי שלומי גבאי, יועץ עסקי, מנטור למנהלים ויועץ אסטרטגי. אם גם אתם עתידים לפתוח עסק חדש בישראל, ראשית כל ארצה לברככם בברכת דרך צלחה. ובכל שאלה והתייעצות, ניתן לפנות אלי טלפונית או להשאיר פניה באתר.

אני מזמין אתכם לעשות את הצעד הראשון בשיחת ייעוץ ללא התחייבות

שלומי גבאי
שלומי גבאי

יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם.

מאמרים נוספים

אודות שלומי גבאי

שלומי גבאי, יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם. בתהליך הליווי, מבצע שלומי אנליזה לעסק ברמת המאקרו והמיקרו.

למידע נוסף >>>

תוכן עניינים

דברו איתי