'הצלחה עסקית' אני פעמים רבות מדמה לאותה פילוסופיה ששואלת מהו אושר. האם באמת אנחנו יכולים להיות מאושרים? או שמא אושר הוא רק פיק? כפי שאני רואה את הדברים, בדומה לאושר, גם בעסק שלנו אנחנו שואפים ליעד מסוים. בשונה מאושר, בעסק אנו מוכרחים להגיע לתחושת הצלחה מסוימת, שכן אם לא, הרי שמדובר בנורה אדומה מובהקת.
התשובה בעיקרו יכולה להשתנות באופן משמעותי מאדם לאדם, ומעסק לעסק.
צלם אירועים שכולם מכירים וששמו יוצא לפניו, כזה שמקבל לקוחות מפה לאוזן באופן תדיר, בהחלט יכול לומר שהוא הגיע להצלחה עסקית.
חנות צעצועים שמצליחה למכור באופן חודשי נאה בזכות אפיקי שיווק יעילים, יכולה לומר כי היא הגיעה להצלחה עסקית. וחנות צעצועים שהצליחה למתג את עצמה ולהפוך לשם נרדף לצעצועים? תחושת ההצלחה שם תהא גבוהה יותר, אך אין באמת צורך מובהק במוניטין כמו זה שרכש לעצמו הצלם המוכשר.
במדריך הבא אבקש לבחון כיצד אנשים עסקים שונים מגדירים הצלחה עסקית, ונדון באסטרטגיות השונות שקיימות כיום.
מהו עסק מצליח?
אם אתם עדיין מבולבלים, בואו נפשט את הנושא: עסק מצליח הוא עסק שעומד במטרותיו וביעדיו המוצהרים.
את היעדים המוצהרים הללו ואת הדרכים להשגתם, תוכלו למנות באופן ברור באמצעות בניית תוכנית עסקית מפורטת וברורה.
כל עסק ועסק, בין אם קטן ובין אם חברה רחבת ידיים, שואף לנושא אחד משותף: רווחיות וכמה שיותר.
הנחלה והרווחה של עסק רווחי הינן עסק שנהנה מיציבות פיננסית ומצמיחה (בנושא זה ראו למשל את מאמרי שעוסק בפיתוח עסקי).
במונחים אישיים יותר, כלומר האדם שעומד מאחרי העסק, השאלה היא גם מהי מטרתו? האם זהו אדם ששואף להיות מיליונר? או שאולי אמיד ולחיות חיי נוחות?
הצלחה יכולה לבוא לידי ביטוי בצורות רבות ולהגיע מדרכים שונות.
השאלה הגדולה היא – האם אתם יודעים להגדיר מה אתם רוצים לעשות וכיצד לבצע זאת? עניתם על כך בחיוב, אתם כבר על דרך המלך. ייתכן וישנו צורך בדיוקים מסוימים. אך הדרך נכונה.
שאלה חשובה לא פחות: איך נראה עסק מצליח?
כשמנהלים עסק מצליח, אין גישה אחת שנכונה לכולם. לכל חברה ולכל בית עסק ישנן חוזקות וחולשות הייחודיות להם. ההחלטות הניהוליות שמתקבלות בהתאם לכך, הן קריטיות וחיוניות להמשך שגשוגו של בית העסק.
זהו גם אחד מן ההיבטים המרכזיים עליהם עובדים במסגרתו של הייעוץ העסקי.
נדגים זאת על עסק בתחום התיירות. בייעוץ עסקי לחברות תיירות ואטרקציה, אנו עומדים על נקודות החוזקה וגם על החולשה – למשל עסק בישראל, למרבה הצער, מושפע לא אחת ממצבים ביטחוניים ומוכרח למצוא לעצמו מענה בשעת משבר.
בעלי ובעלות עסקים שמבינים את הגישה הדרושה מהם ואת אופן החשיבה התואם לעסק שלהם, בהכרח מעניקים לעסק שלהם יסודות איתנים הרבה יותר ולטווח ארוך.
איך יזמים מצליחים וידועים מגדירים הצלחה עסקית?
היזם המצליח אילון מאסק אמר למשל, כי הוא מאמין שהצלחה עסקית דורשת מאדם את היכולת להתמסר באופן נחרץ למען השגת היעדים.
סטיב ג'ובס אמר כי הדרך היחידה לעשות עבודה נהדרת היא לאהוב את מה שאתה עושה.
אופרה ווינפרי אמרה שאין האדם צריך לדאוג להצליח, אלא לעבוד ולפעול למען מטרה משמעותית. ההצלחה כבר תבוא מעצמה.
כל אחד ואחת מן השמות שהודגמו כאן, הגיעו להצלחה מזהירה וגלובלית. ועם זאת, דרך ההסתכלות על הדברים היא שונה.
אומר זאת כך: כל עוד יש בכם את הלך הרוח המחייב אתכם להשיג את המטרה, הרי שאתם בדרך הנכונה.
מה הופך יזם למצליח?
יזמות עסקית כרוכה בעבודה קשה. חשוב לומר את זה, חשוב להבין את זה.
יזמים מצליחים נדרשים לעבודה ממושכת, לשאפתנות וחשוב מכך – להבנה ממשית ואמיתית של התעשייה ו/או הענף אליהם הם נכנסים.
למרות שמזל, מיומנויות וכישרון יכולים בהחלט להועיל, הרי שהם אינם מהווים כל ערובה להצלחה עסקית אמיתית.
מסירות שמלווה בתכנון אסטרטגי הם בגדר הכרח.
חזון ברור
יזמים שרוצים שהעסק שלכם יבלוט אל מול המתחרים, מוכרחים להחזיק בחזון ברור וראייה המסתכלת אל עבר הטווח הרחוק.
חזון מוחשי וברור, הוא מדרבן, הוא ממקד, והוא מניע את היזם ואת הצוות שהוא בונה סביבו. הוא גם מניע את המשקיעים שהוא רוצה לגייס לטובת היוזמה (כמובן במידת הצורך במשקיעים ובגיוס הון).
חזון ברור גם מעניק ללקוחות תחושת מטרה ואמון במה שהעסק מציע.
פיתוח עסקי
היכולת לייצר כל הזמן רעיונות חדשים. הם לא מוכרחים להיות עצומים, אין כל הכרח להקים עכשיו אגף חדש או להשיק מוצר חדש.
אפשר גם בהחלט לבחון צעדים שיסייעו לעסק לצמוח ולהעשיר את יכולותיו כמו שיפור מוצר או שירות מסוים.
למשל, עסקים שמאפשרים ללקוחותיהם לקבל תמיכה ישירה בוואטסאפ וללא כל דיחוי.
מיומנויות ניהול
כישורי ניהול גם הם חשובים וחיוניים לעסק מצליח.
זהו גם היבט שבמידת הצורך אני עובד עליו יחד עם לקוחותיי אותם אני מלווה ושלהם אני מייעץ במסגרת תקופת הייעוץ העסקי.
כישורי תקשורת יעילים עם העובדים, היכולת להניע את העובדים ולהשריש בהם מוטיבציה, היכולת להעניק השראה, להבהיר את החזון ולשלהב.
מדובר גם ביכולת להאציל סמכויות ולדעת 'לשחרר' על מנת שבעל/ העסק יוכלו להתפנות לנושאים החשובים ביותר.
יכולת הסתגלות
הצלחה עסקית ועסק משגשג כאמור, מתכתבים לא אחת עם יזמים המגלים כושר הסתגלות מרשים.
הטכנולוגיות מתפתחות ללא הרף, הקהל הצרכני משנה את דעותיו באופן תדיר, שחקנים חדשים נכנסים לשוק – עסקים מצליחים מוכרחים להישאר עם האצבע על הדופק, לחזות מגמות, לשים לב לשינויים ולהגיב אליהם.
כאשר ה-AI (הבינה המלאכותית) רק הפך לנחלת הכלל, חברות ענק ישבו מדי שבוע וערכו ישיבות שעסקו בבינה המלאכותית ובהשפעותיה.
האסטרטגיות הבולטות ביותר להצלחה עסקית
רווחיות – בראש סדר העדיפויות
יצא לי לפגוש בבעלי ובעלות עסקים שאמנם שאפו לרווחיות, אך גם הקפידו לשמור על צניעות.
זה בסדר וכמובן שתמיד צריך להישאר עם הרגליים על הקרקע. ולצד זאת, עלינו להבין את השוק ולהבין שכעסק אנו תמיד מוכרחים לשאוף לרווחיות כמה שיותר גבוהה.
לחפש כל העת דרכים שיסייעו לנו לצמצם את העלויות, ותוך הגדלת ההכנסות (וכמובן להיוועץ עם רואה חשבון או יועץ מס כדי להבין מה תהא שורת הרווח בסופו של יום).
מציאת פתרונות ורעיונות יצירתיים חדשים
עסק משגשג ומצליח, הוא גם עסק שכל העת מעניק ללקוחותיו את ההרגשה וההבנה כי הוא פועל לחדש עבורם ולהקל עליהם.
הדבר עובר על-ידי הבנת קהל הלקוחות של העסק, השפה שלו, הצרכים וה'כאבים' שלו.
מינוף טכנולוגי והתייעלות
אין תירוצים, אנו חיים בעידן טכנולוגי מדהים, וכל שכן מאז כניסתה של הבינה המלאכותית לחיינו.
עלינו ללמוד כיצד לתעל את הטכנולוגיה לצידנו, וכיצד לגבש אסטרטגיה שתבטיח את הצלחתנו.
הון אנושי
הצלחתו של בית עסק טמונה גם בגיבוש ההון האנושי האיכותי והמזוקק ביותר.
שכירת אנשי ונשות מקצוע המחזיקים בכישורים הנכונים, במיומנויות הנכונות, ובקווי האופי המבטיחים מחויבות אמיתית ליעדים אותם אנו מגדירים.
ויועץ עסקי אוכל לעזור לכם להגיע להצלחה עסקית
שמי שלומי גבאי, יועץ עסקי, יועץ אסטרטגי , מנטור למנהלים וכן מעניק ליווי עסקי (דומה לייעוץ אך בתדירות גבוהה באופן משמעותי וניכר).
במסגרת שירותיי, אשמח ללוותכם ולסייע לכם להגיע אל היעדים שנכונים לכם.
ביחד, נתווה ונבנה תוכנית עסקית המסתכלת אל הטווח הרחוק, מגדירה יעדים ומבהירה במדויק מהם האמצעים שדרכם נגיע אל המטרה.
יחד אתכם, אשמח לסייע בקבלת ההחלטות הקשות והמאתגרות ביותר, לגבש אתכם חשיבה ניהולית שונה, לחדד ולדייק מה שצריך, ולדרבן ולגבש את מה שקיים.
אם המאמר שכתבתי זה עתה דיבר אליכם במובן כזה או אחר, אני יכול להגיד לכם שאתם כבר שם. ייתכן מאוד, וכל מה שאתם צריכים עתה, אלו הם דיוקים והכוונות.
אני מזמין אתכם לעשות את הצעד הראשון בשיחת ייעוץ ללא התחייבות