מהו אימון עסקי? והאם מאמן עסקי יעזור לי לעסק?

מהו אימון עסקי והאם מאמן עסקי יעזור לי לעסק

נהוג לתאר את האימון העסקי ככזה המשלב בין עולמות הקואצ'ינג והמנטורינג לבין ענף הייעוץ במתכונת הפורמלית אותה כולנו מכירים. 

האמת? במקום מסוים, כל שירות ניתן לצרכי ייעוץ, בין אם עסקי ובין אם בכל תחום אחר, הרי שהוא מביא עמו מאפייני מנטורינג.

הרי מה משמעותה של המילה 'אימון'? אנו מתאמנים כדי לשנות דבר מה, לטפח דבר מה, להתחזק היכן שאנחנו חלשים, להתגבר על נקודות תורפה וגם – להכיר בחוזקות שלנו, ביתרונות. לשים את הדגש שם, ולנצל את מעלותינו.

יועצים עסקיים, גם מבלי שהם שמים לב לכך, מעניקים ללקוחותיהם (או במילים אחרות ל'מתאמנים' שלהם) מתוך ניסיונם האישי, מתוך הכלים שהם רכשו לאורך הזמן, מתוך השקפת עולמם.

במקום שנשאל האם אימון עסקי יעזור לי, נחליף את השאלה למתי זה נכון עבורי?

לעתים כשאנחנו זקוקים לעזרה או נדרשים לאתגר גדול לאורך זמן, הטבע שלנו דוחף אותנו להתמודד עם הדבר לבד. 

והרי מדוע שלא נעשה זאת? אנחנו אנשים בוגרים ועצמאיים. כל שכן, ישנם גם שמפרשים את ההתמודדות הקשה עם האתגר חלילה כ'כישלון', ולכן פניה לגורם חיצוני? לא בבית ספרנו, שכן דבר שכזה משול כהודאה בכישלון.

ראשית, לא כך הם הדברים. הרי האם כל הורה שפונה לייעוץ הורים הוא בהכרח 'נכשל'? לא, כיוון שהורים נכנסים כך פתאום לתפקיד שהם מעולם לא הכירו קודם לכן. האם אדם שפונה לטיפול רגשי עקב מתח נפשי בהכרח נכשל כאדם המתמודד עם חייו הבוגרים? כמובן שלא ויותר מכך:

בשתי הדוגמאות שציינתי, הפנייה לייעוץ מקנה כלים, פרקטיקה ושיטות. הייעוץ מבסס שליטה על הסיטואציה, עושה סדר וכן, גם מעניק לנו מקום לפורקן. מה רע?

אותו הדבר מתקיים גם כאשר פונים למאמן עסקי, ואלו הן מספר נקודות שיאפשרו לכם לבחון אם גם אתם תמצאו בכך תועלת:

1. האם אתם מוצאים זמן גם לחיים האישיים?

זה בסדר גמור להשקיע בעסק, כל שכן כאשר מדובר בעסק שזה עתה פתחתם. ובכל זאת, אם אתם מוצאים את עצמכם לאורך זמן 'טובעים בעבודה', מקדישים את כל משאביכם וזמנכם אך ורק בעבודה; הרי שזוהי יכולה להיות נורה אדומה.

אימון עסקי מקנה בין היתר כלים לניהול זמן נכון, לתעדוף משימות באופן מושכל. אימון עסקי יכול גם ללמד אתכם את היתרון העצום שקיים ביכולת להאציל סמכויות (דבר שרבים מבעלי ובעלות העסקים נמנעים ממנו וחוששים מפניו).

2. האם אתם מרגישים 'תקיעות' בעסק?

דבר מה לא מוחשי שחוסם אתכם ומונע מבעדכם להתקדם אל היעד.

זה טריקי למדי, ו'תקיעות' בעסק יכולה לעטות על עצמה אינספור צורות שונות.

  • בעל עסק שבכלל לא מצליח לחשוב על הפיתוח העסקי והצעד הבא שלו כיוון שהוא רק עוסק בכיבוי שריפות ובביצוע משימות בהווה.
  • בעלת עסק שחוששת מפני הצעד הבא ומבלי שהיא שמה לב היא נוטה להיצמד אל אזור הנוחות שלה.
  • בעל עסק שיודע בדיוק מהו הצעד הבא, אך חושש מפניו.

מאמן עסקי יכול להתלוות אליכם הן כאדם חיצוני הנוסך בכם ביטחון בעת תקופת השינוי, והן כאיש מקצוע שעורך את כל הבדיקות המקדימות הנדרשות (כגון חקר שוק, בדיקת מתחרים וקהלים, היבטי רווחיות וכיוצא בזאת) כן מגיב בהווה לכל אתגר וסוגיה.

3. האם אתם מתוסכלים מן היום יום?

רבים יעידו על תחושת תסכול ומבלי לדעת היכן בדיוק להניח את האצבע.

הדבר יכול לנבוע מעומס יתר, הדבר גם יכול לנבוע מתוך דשדוש בעסק. יהיו שיחושו בתסכול לאור ניהול צוות לקוי שלא עושה את המצופה ממנו, או תחושה של חוסר סדר (דבר שאפשר לפתור בין היתר באמצעות תוכנית עסקית ברורה).

תחושת התסכול למעשה כוללת את כל הסעיפים שאציין גם יחד שכן היא נובעת מריכוזיות יתר של סמכויות, מקושי לנהל משימות באופן מסודר, מתחושת חוסר שליטה, מיום עבודה שמתאפיין ב'כיבוי שריפות', מחשש ממשי מפני כישלון, ממשפטים שאנו אומרים לעצמנו ושמורידים מאתנו ועוד.

4. ולסיום – האם אתם רווחיים?

כל אלו מתנקזים לשאלה שטורדת את מנוחתם של בעלי ובעלות עסקים בכל היקף פעילות ומכל הענפים.

האם אנחנו רווחיים? וכמה אנחנו רווחיים? האם אנחנו מרגישים שמקסמנו את הפוטנציאל העסקי שלנו?

אם אחת או יותר מן השאלות הללו נגעו בכם בצורה כזאת או אחרת, הרי שאימון עסקי בהחלט יכול להיות לכם לעזר רב.

זהו לא רק מוטו, והשינוי באמת עשוי להיות מעבר לפינה

מאמן עסקי יפעל אתכם בשתי חזיתות: 

  • החזית הפנימית, זו שנוגעת בהרגלים שלכם, ביכולות הניהול, המיומנות הפיננסית והראייה הרוחבית אליה נדרשים כל בעל ובעלת עסק.
  • החזית החיצונית, אלמנט הייעוץ העסקי, זה שנוגע באופן שבו העסק מתפקד הלכה למעשה; האם המחלקות מתפקדות כראוי? מהיכן נובעים הקשיים והכשלים? מה פוגע ברווחיות העסק? כיצד נוכל להתייעל? מה עלינו לשנות?

לעתים די במספר מפגשים, ובנכונות עצומה מצידכם, כדי לחולל שינוי עצום בעסק. והכל מתחיל בצעד קטן ואמיץ.

שמי שלומי גבאי, מאמן עסקי, יועץ עסקי אסטרטגי ומנטור למנהלים. אני מזמין אתכם לפנות אלי בכל שאלה, וביחד נסלול את הדרך אל עבר התוצאות העסקיות שתמיד רציתם.

אני מזמין אתכם לעשות את הצעד הראשון בשיחת ייעוץ ללא התחייבות

שלומי גבאי
שלומי גבאי

יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם.

מאמרים נוספים

אודות שלומי גבאי

שלומי גבאי, יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם. בתהליך הליווי, מבצע שלומי אנליזה לעסק ברמת המאקרו והמיקרו.

למידע נוסף >>>

תוכן עניינים

דברו איתי