כיצד יועץ עסקי מסייע בפיתוח מיומנויות ניהול?

כיצד יועץ עסקי מסייע בפיתוח מיומנויות ניהול

'מיומנויות ניהול' שם כולל שטומן בחובו מגוון רחב של תהליכים ותרחישים שונים עמם כל בעל ובעלת עסק צריכים לדעת להתמודד.

טבעי יהיה שלא תמיד נדע את התשובה, טבעי יהיה שנהסס מעת לעת. גם המנוסים והמיומנים ביותר, לומדים בכל יום ויום דבר מה חדש. ואפילו מחדדים ומשפשפים יכולות גבוהות קיימות.

כחלק מן המעטפת שייעוץ עסקי מספק, הוא גם חולש על פני מגוון רחב של מיומנויות ויכולות ניהוליות; זאת כיוון שעסק המנוהל באופן בריא, איננו יכול להסתמך רק על הפן הניהולי הפיננסי (אם כי זהו העיקר), אלא גם על היכולת שלנו לנווט את הספינה ולהביא אותה לחוף מבטחים.

פיתוח יכולת קבלת החלטות

בכללותה קבלת החלטות בהגדרתה יכולה לנבוע משני מקורות: או שהתהליך יהא מבוסס על חשיבה רציונלית (למשל שיקול כלכלי) או חשיבה לא-רציונלית המבוססת יותר על אמוציות או 'תחושת בטן'.

האם בהכרח אנו יכולים לנתק את הרגש מתוך הלך הרוח שלנו? התשובה הנכונה כמו נושאים רבים אחרים, נמצאת איפשהו באמצע.

במסגרת הייעוץ העסקי, היועץ מלווה את בעל או בעלת העסק ומקנה שיטות ומיומנויות המסייעות להפריד את האתגר לגורמים ובכך לקבל החלטות רציונליות יותר המסתכלות מספר צעדים קדימה, מנתחות את האירוע, ושמצליחות לקרוא את המפה.

יצוין, כי לעתים ישנם עסקים וחברות בהם היועץ העסקי יפתח יחד עם הנפשות הפועלות נהלים ברורים על אופן קבלת ההחלטות, דוגמת עסקים וחברות בהם קבלת ההחלטה מערבת מספר אנשים ומצריכה מספר תהליכים.

שיפור תהליכים ניהוליים

מנהלים טובים הם גם מנהלים שיודעים להאציל סמכויות. מנהל לא יכול הן להסתכל על העסק ממעוף הציפור והן 'לעבוד בשטח'. בהכרח שתחום האחריות האחד יגרע מתחום האחריות האחר. זהו אלמנט עליו יועצים עסקיים שוקדים לעתים ובוחנים באופן מעמיק את מידת האפקטיביות והמיצוי של ההון האנושי בחברה.

לצד זאת, במסגרתו של הייעוץ העסקי, נבקש גם לבחון את התהליכים המתרחשים בין האגפים השונים. כיצד מתקשרים האגפים אלו עם אלו? כיצד האחראי על כל אגף מתקשר עם הגורם הסמוך אליו? האם ישנם כשלים הפוגמים בתהליכים התפעוליים בחברה?

אל תנהל, תנהיג

סלוגן שמאוד קל לומר או לכתוב אותו, ובפועל? מאתגר עד מאוד ליישם בשטח.

למעשה מדובר לרוב בכישרון מולד יותר מאשר מיומנות נרכשת. עם זאת, זה לא אומר שאנו יכולים לעשות לעצמנו הנחות, וחשוב לשפר את יכולות הניהול על הצוותים.

זהו דבר אחד לנהל צוותים, וזהו דבר אחר לרתום את כל הצוות למען המטרה, לסחוף אותם ביחד ולהקנות להם את התחושה של גאוות יחידה.

לעתים בעלי ובעלות עסקים אינם שמים לב לדרך הניהול שלהם, או אינם מודעים לכך שישנן דרכים נוספות לדרבן ולשלהב את הצוותים לעשייה משותפת ולעמידה ביעדים העסקיים.

זהו נושא שמעניק לכל עולם הייעוץ העסקי מעט נופח של מנטורינג ואימון.

פיתוח חשיבה יצירתית

בעלי ובעלות עסקים, כל שכן במדינת ישראל ובה איננו יכולים לצפות תרחישים ביטחוניים ושלל גורמים חיצוניים שונים העלולים לפגוע בכלכלה או לשנות את הרגלי הצריכה של קהל הלקוחות, מוכרחים להיות יצירתיים.

ניהול בכללותו מצריך את היכולת למצוא פתרונות יצירתיים, כל שכן כאשר מדובר בתקופות המציבות בפנינו אתגר קשה לפיצוח.

יתרה מזאת, גם בימי שגרה, בעלי עסקים יכולים למצוא עצמם מתמודדים עם תנאי שוק משתנים, כניסה של שחקנים חדשים, מוצרים פורצי דרך המציבים תחרות חדשה ועוד; עלינו לדעת להתמודד עם הדברים הללו, להגיב ולנהל את המשברים בהתאם.

יכולת עבודה בצוותים / תקשורת בין-אישית יעילה

מנהל טוב לא יכול רק לעודד עבודת צוות בקרב העובדים שלו, הוא מוכרח להיות שחקן בתוך הקבוצה.

הייעוץ העסקי בהכרח בודק גם היבטים מסוג זה, ובוחן כיצד בעל או בעלת העסק מנהלים את יכולותיהם של הצוותים, מנווטים אותם אל המשימה הנכונה ונעזרים בהם באופן מושכל ונכון.

האם אנחנו מעבירים את המשימות והציפיות שלנו מן העובדים בצורה נכונה? האם אנחנו שומרים על צינורות תקשורת יעילים?

שאלות אלו ורבות נוספות, נשאלות במסגרתו של הייעוץ העסקי, ומטרתן להבטיח בעלי ובעלות עסקים היודעים כיצד לנווט את עסקיהם נכונה. בדיוק כמו שבעת נהיגה אנו מביטים במספר מראות, דרוכים ומוכנים לכל שינוי, כך נכון הדבר גם בעסק שלכם.

אני מזמין אתכם לעשות את הצעד הראשון בשיחת ייעוץ ללא התחייבות

שלומי גבאי
שלומי גבאי

יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם.

מאמרים נוספים

אודות שלומי גבאי

שלומי גבאי, יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם. בתהליך הליווי, מבצע שלומי אנליזה לעסק ברמת המאקרו והמיקרו.

למידע נוסף >>>

תוכן עניינים

דברו איתי