ליווי פיננסי לעסקים

שלומי גבאי

שלומי גבאי

ייעוץ עסקי ומנטורינג למנהלים

ליווי פיננסי לעסקים

זה דבר אחד לדעת לספק שירות מצוין או מוצר משובח, וזהו דבר אחר לגמרי לדעת לנהל את העסק באופן נכון ורווחי.

יותר מכול, אני נוהג לתאר את הייעוץ העסקי כייעוץ פיננסי, וזאת כיוון שלבסוף זוהי השורה התחתונה: האם אנחנו רווחיים? והאם אנחנו יכולים להרוויח יותר? זהו החמצן של העסקים, על כך הם נשענים – עסקים גדולים וקטנים כאחד.

מטרתו של הליווי הפיננסי היא לבחון את פעילותו העסקית של העסק, לבחון האם הצעדים, שיטות העבודה, השיווק והתפעול הפנימי הם כלכליים ונכונים? או שמא ניתן לשפר.

האם צריך לשם כך יועץ חיצוני?

כישורי ניהול נוגעים במגוון של חזיתות שונות. לדעת לנהל עסק טוב משמעו לדעת להתנהל עם לקוחות, לדעת לנהל את צוות העובדים, לדעת להתנהל עם הספקים, לנהל את מערכי השיווק וגם לנהל את המערכים הפיננסיים של בית העסק.

טבעי והגיוני שמנהלים / בעלי עסקים לא ידעו להתנהל בכל אחת ואחת מן החזיתות באופן אינטואיטיבי.

מטרתי כאן בליווי פיננסי וכיועץ עסקי חיצוני, היא לסייע לכם לגבש את מיומנויות הניהול הנכונות בפן הכלכלי.

אני לא אומר שבעלי ובעלות עסקים לא יכולים להתייעל ולשפר בכוחות עצמם. לעתים פשוט, שילובו של אדם חיצוני שאיננו חלק מן העסק, יכול לספק מבט רענן על הדברים, ולאפשר את היתכנותם של צעדים חדשים, מקוריים ולעתים הכרחיים.

ניתוח הצרכים הפיננסיים והכספיים של העסק

המטרה שלנו היא לבחון כיצד תוכלו להפיק את המירב מן העסק שלכם. בסלנג פשוט: "לסחוט את הלימון". ואם כבר בחרתי בסלנג אז עוד קצת ממנו: "ולהפוך אותו ללימונדה".

אני פוגש בבעלי ובעלות עסקים רבים שמרגישים שהם פשוט מחמיצים משהו. הם פנו לרואה החשבון שלכם, ניסו להבין אם ישנן דרכים שבאמצעותן יוכלו להתנהל נכון יותר חשבונאית, ותמיד פגשו באותה שורה תחתונה: באותה שורת רווחיות או במקרים אחרים חלילה שברווחיות נמוכה או הפסד.

מטרתנו כאן לבחון את המודל העסקי של העסק ואומר כאן שאני פוגש בהמון עסקים שאין להם מודל עסקי ברור. המטרה מעורפלת והיעד לא כתוב באופן מובהק שחור על גבי לבן.

עלינו קודם כל לשאול את השאלות הנכונות, על מנת שנוכל למצוא את התשובות שיביאו אותנו אל עבר המטרה.

צעד אחר צעד, ננתח את הצרכים הפיננסיים שלכם, נבין מהן המטרות, לאן אנחנו שואפים להגיע, כיצד מגיעים לשם, מה אנחנו עושים היום ומה אנחנו יכולים לשנות.

אילו שינויים בעסק יכולים להתהוות כתוצאה מן הליווי הפיננסי?

הצעדים כמובן משתנים בין עסק לעסק, ואדגים זאת מיד:

  • תמחור – האם אנחנו מתמחרים את השירות / המוצרים שלנו בצורה נכונה? תופתעו לגלות אבל גם חברות גדולות לא בהכרח מתמחרות נכון, ותמיד אני מדגים זאת על חברה שליוויתי ובייעוץ התגלה שהם לוקחים מקדמה נמוכה מדי וסופגים על עצמם עלויות עצומות.
  • ניהול ספקים – בדיוק כמו שאתם עורכים סקר שוק עבור ספק אינטרנט או בין yes ל-Hot ודומיהם, כך אתם מוכרחים לערוך סקר כדאיות בין הספקים השונים. לעתים נגלה שניתן לפתוח במו"מ עם ספק מסוים ולקבל מחיר משתלם יותר. לעתים נגלה שניתן בהחלט להחליף לספק משתלם יותר ואפילו לקבל שירות איכותי יותר.
  • ניהול השיווק – האם אתם מקצים את התקציבים שלכם אל האפיק השיווקי הנכון? האם אתם מודדים את האפיקים השונים ומקבלים נתונים מדויקים? בליווי פיננסי לעסקים אנו פעמים רבות פותחים את התוכנית השיווקית, ומגלים שדי בצעדים ספורים כדי לחולל שינוי ענק.
  • תפעול העסק – האם אנחנו מתפעלים את העסק שלנו נכון? האם סד"כ העובדים שלנו הוא נכון ומשקף את צרכי העסק? או שמא ישנה אבטלה סמויה? תפעול העסק גם בא לידי ביטוי באופן שבו השירות / המוצר עובר בין התחנות השונות. האם אנחנו מתמהמהים שלא לצורך? האם ישנן דרכים לייעל את התקשורת בין המחלקות השונות?

וזה כמובן רק על קצה המזלג.

אנחנו מוכרחים לפתוח את הדו"חות הכספיים (ראו גם מדריך בנושא דו"ח רווח והפסד), לבדוק היטב את הפעילות הכלכלית שלנו. לא תמיד מדובר בנורה אדומה מהבהבת, ולעתים (קרובות אפילו), נצטרך לנבור בנתונים היטב עד שנמצא ולו פרט קטן המרמז על פעילות של מוצתה עד תום, ושאיננה מבטיחה לנו את הרווחיות המקסימלית.

ליווי פיננסי לחיזוק החוסן המנטלי

בעלי ובעלות עסקים, מנהלים ומנהלות נדרשים לקבל החלטות קשות, לעתים תחת לחץ ועומסים אדירים.

מטרת הליווי המקצועי היא לאפשר לכם לגבש ולחזק את המיומנויות הנדרשות על מנת שתוכלו לעמוד בפני האתגרים בצורה נכונה יותר.

כבר פגשתי באנשים מוכשרים מאין כמוהם, שבעתות משבר ולחץ היו מושפעים מן האמוציות הרבות שליוו אותם, היו נרגשים, המומים ולעתים הביעו חשש מפני צעד מסוים, ופשוט נשארו במקום.

מטרתי כאן היא לספק לכם את הבהירות הנחוצה, למקד אתכם בחזון שלכם, ולעזור לכם לקחת את העסק שלכם אל הכיוון הנכון תוך שאתם רוכשים כלים מקצועיים שישרתו אתכם בעתיד.

ליווי פיננסי לפיתוח עסקי

ולעתים, עסקים נעזרים באיש מקצוע שילווה אותם בפן הכלכלי לשם פיתוח עסקי או התפתחויות עתידיות מהותיות בעסק.

היו בעלי ובעלות עסקים שפנו אלי כדי לקבל הכוונה פיננסית להתנהלות בעתות משבר. למרבה הצער, בישראל אנו עדים לא אחת לעתות משבר שפוקדות אותנו כרעם ביום בהיר. עסק בישראל מוכרח להיות מוכן לכך עד כמה שניתן.

ליווי פיננסי לעסקים יכול גם להידרש עבור פיתוחים עסקיים שונים דוגמת צעדים חדשים, פתיחת מחלקות חדשות, מיזוג בין חברות ועוד.

בכל צעד עסקי שתערכו, ובו תבקשו לצוות לצידכם יועץ פיננסי לעסקים, אשמח להיות לכם לעזר, ולבחון את המהלך בשיחת ייעוץ ראשונית ללא עלות.

אני מזמין אתכם לעשות את הצעד הראשון בשיחת ייעוץ ללא התחייבות

שלומי גבאי
שלומי גבאי

יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם.

מאמרים נוספים

אודות שלומי גבאי

שלומי גבאי, יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם. בתהליך הליווי, מבצע שלומי אנליזה לעסק ברמת המאקרו והמיקרו.

למידע נוסף >>>

תוכן עניינים

דברו איתי

אני מזמין אתכם.ן לספר לי על העסק שלכם, האתגרים והמטרות: