בדיקת כדאיות לעסק

שלומי גבאי

שלומי גבאי

ייעוץ עסקי ומנטורינג למנהלים

בדיקת כדאיות לעסק

האם היוזמה העסקית שלנו אכן מגלמת בתוכה הזדמנות בעלת פוטנציאל רב? או שמא הדברים נתפשו כרעיון מוצלח, כל זאת עד שהורדו אל השטח ונבחנו אל מול הזירה העסקית?

בבדיקת כדאיות לעסק אין מקום לניחושים והימורים. אנו מבקשים לענות על השאלות הללו דרך מחקר עומק הבוחן את השחקנים המתחרים בשוק, את הקהל הצרכני ועד לבדיקת ההיבטים התפעוליים הנדרשים.

מרכיבי הכדאיות העסקית

לפני שנקפוץ אל המים, בואו נפריד לרגע את כלל המרכיבים שיוצרים יחדיו את בדיקת הכדאיות העסקית:

מרכיב

הסבר

ניתוח מקדים

הערכה ראשונית של הפרויקט כדי לבדוק אם יש לו פוטנציאל להצלחה. כולל הערכת שוק, זיהוי משאבים ראשוניים ואומדן עלויות התחלתי.

תחזית הכנסות

חיזוי ההכנסות, ההוצאות והרווחיות של הפרויקט, תוך שימוש בנתונים היסטוריים ובנציוני התעשייה. זהו כלי חשוב להערכת הכדאיות הכלכלית של הפרויקט.

סקר שוק

איסוף נתונים ומידע על השוק והלקוחות הפוטנציאליים. כולל מחקר על מתחרים, ביקוש שוק וזיהוי מגמות בשוק שיכולות להשפיע על הפרויקט.

תכנון ארגוני ותפעולי

יצירת תוכנית פעולה מפורטת הכוללת את תהליכי העבודה, הצוות הדרוש, והמשאבים הטכנולוגיים והלוגיסטיים הנחוצים להצלחה.

ניתוח כלכלי

ניתוח העלויות והיתרונות הכלכליים של הפרויקט, כולל עלויות קבועות ומשתנות, והשוואתן להכנסות הצפויות כדי להעריך את הכדאיות הכלכלית.

היתכנות משפטית

בדיקה אם הפרויקט עומד בדרישות החוקיות והרגולטוריות הרלוונטיות, כולל רישיונות, תקנות ומגבלות חוקיות.

ניתוח סיכונים

זיהוי והערכת הסיכונים האפשריים שעלולים להשפיע על הפרויקט, ופיתוח תוכניות לטיפול בהם ולמזעור השפעתם.

תוכנית גיבוי

יצירת תוכנית חלופית במקרה שהפרויקט המקורי אינו מגיע ליעדיו המקוריים, כדי להבטיח שההשקעות לא יובילו לאובדן מוחלט.

מחקר שוק מקדים

שאלתנו המרכזית היא – האם השירות / המוצרים שאנו רוצים למכור, אכן יכולים להימכר בשוק?

התשובה כמובן איננה יכולה להתבסס על 'כן או לא', ויש להפרידה היטב לגורמים:

במידה ומדובר בשירות / מוצר שכבר קיימים בשוק

מהו היתרון שלנו על פני המתחרים?

האם אנו אטרקטיביים יותר מבחינת מחיר? האם שווה לנו להיות אטרקטיביים במחיר? האם אנו יכולים להציג איכות גבוהה יותר על פני המתחרים? עם איזה חידוש אנו מגיעים?

במידה ומדובר בשירות / מוצר חדשניים וייחודיים

עלינו לבחון את מידת הפוטנציאל הגלום במהלך העסקי; האם הוא עונה על צורך בסיסי שאין בנמצא כיום?

האם עלותו של המוצר / השירות תשתלם לקהל הצרכני ותעודד אותו להתנסות בכך?

בין אם מדובר במוצר / שירות קיימים או לא, הרי שמחקר השוק מוכרח לכלול בתוכו חוות דעת המבוססות על סקרים ופילוח קהלים.

בדיקת הון ראשונית

מהו ההון הראשוני לו נזדקק על מנת שנהפוך את החזון שלנו למציאות?

יוזמות עסקיות רבות תלויות ביכולתן לגייס משקיעים, ועל-כן עלינו לבחון מהו ההון הראשוני לו נידרש; האם נוכל לגייס את האשראי מן הבנקים? האם נוכל להשתמש בהון נזיל? או שמא עלינו לפנות למקורות גיוס חיצוניים נוספים.

גם כאשר מדובר ברעיון מוצלח, הרי שאין הדבר מבטיח גיוס קל ומהיר של משקיע חיצוני. נהיה מוכרחים לענות על כל שאלה ושאלה, ולרדת אל הרזולוציות ולו הקטנות ביותר, מה שמוביל אותי אל הנושא הבא.

בניית תוכנית עסקית

מטרת העל של התוכנית העסקית היא לעשות לנו סדר בדברים ולאפשר לנו להבין, ראשית כל מהם היעדים שלנו? ושנית, כיצד להגשים אותם?

משמעות הדבר היא שהתוכנית העסקית תכלול מטרות, תקציבים, אפיקי שיווק, פירוט אודות המחלקות השונות ועד לבעלי התפקידים מן הזוטרים לבכירים.

בבנייתה של התוכנית העסקית, אנו מגבשים את האסטרטגיה שלנו.

חשיבותה נובעת מכך שהיא 'מורידה אל השטח' את החזון ומפגישה אותו עם המציאות. היא מאפשרת לנו להתמודד עם שאלות קשות, ומשם למצוא פתרונות מבעוד מועד.

חשיבותה של התוכנית העסקית נובעת גם מכך שהיא מסבירה לנו במדויק את הצעדים הנדרשים לצורך השגת היעדים.

ובמידה ונבקש לגייס הון ומשקיעים, הרי שהם ידרשו לעיין בתוכנית זו, ואנו מצדנו נהיה מוכרחים להפגין בקיאות במענה על כל שאלה ותהייה.

האם כדאיות עסקית נמוכה משמעה לוותר על היוזמה?

בדיקת כדאיות עסקית כמובן יכולה לנוע לשני הצדדים: ייתכן והיא תניב לנו את התשובה המיוחלת, וייתכן והיא תפגיש אותנו עם אתגרים שיערערו את מידת ביטחוננו במהלך העסקי.

אין זה בהכרח אומר שעלינו לוותר על הרעיון. במקרים רבים, נבחן את מאפייני המוצר / השירות שנמצא כלא-כדאיים ונבדוק בחשיבה משותפת כיצד לשפרם ולשנותם.

עלינו לזכור שכדאיות עסקית נמוכה עלולה למשל לנבוע מעלויות תפעול או עלויות חומרי גלם הפוגמות ברווחיות המוצר / השירות. האם בהכרח עלינו להידרש להוצאות כה משמעותיות? או שמא ניתן להפחית אותן? במידה ויימצא הפתרון, הרי שהכדאיות העסקית בהתאמה תעלה.

צ'ק ליסט שאלות לדוגמה לבדיקת כדאיות עסקית

חשוב לי לסייג את דבריי בכותרת ולומר כי אין באמת צ'ק ליסט אחיד הנכון לכולם. כל עסק ועסק מביא עמו פרמטרים שונים ומאפיינים משתנים.

עם זאת, הצ'ק ליסט הבא יכול בהחלט לעשות מעט סדר בנושא:

מהן העלויות הכרוכות בפתיחת ותפעול העסק?

פתיחת עסק טומן בחובו עלויות רבות ומשתנות:

מהן עלויות השיווק הצפויות?

מה תהיה עלות הטובין/ ספקים / חומרי גלם?

מה תהא העלות הנובעת מהעסקת עובדים / קבלנים במיקור חוץ ?

האם עלינו לשכור שטח מסחרי? או שמא נוכל להתקיים כעסק הפועל באופן מקוון בלבד?

וכן עלויות נוספות שיש לקחת בחשבון.

בניית תמחיר נכון למוצר

לאחר שנבין את כל העלויות הנדרשות לצורך מתן השירות / המוצר, נוכל לתרגם זאת לתמחור נכון ורווחי.

כמו-כן, שאלת התמחור תאפשר לנו לענות על שאלה נוספת וחשובה: בתוך כמה זמן נוכל לגשר על הפערים שנוצרו עקב ההוצאות הראשוניות ולהפוך לעסק שמרוויח?

מיהו קהל היעד שלנו?

כך למשל, אם מדובר בקהל יעד בגיל השלישי, הרי שבין היתר הוא מתאפיין בנאמנות למוצר / שירות קיים. זהו קשה שלעתים מאתגר מאוד להזיזו ממה שהורגל אליו.

ובהערת אגב – כולנו נצמדים להרגלים. זהו קושי שאנו מוכרחים לדעת לענות עליו נכונה.

דרך פילוח נכון של קהל היעד, נוכל לתרגם זאת למהלכי שיווק נכונים וכן למיתוג נכון שמדבר את שפתו של הקהל.

אמנם מניתי שאלות אלו בתמציתיות, אך כל אחת ואחת מהן טומנת בחובה מחקר מעמיק ובדיקה דקדקנית.

ייעוץ עסקי לבדיקת כדאיות עסק

שמי שלומי גבאי, יועץ עסקי בכיר, יועץ אסטרטגי ומנטור למנהלים.

ברצותכם לבחון את מידת כדאיותה של יוזמה עסקית, אשמח להזמינכם לשיחת ייעוץ ראשונית. ניתן ליצור איתי קשר טלפוני, לכתוב לי בוואטסאפ או להשאיר פניה באתר, ואשוב אליכם בהקדם.

אני מזמין אתכם לעשות את הצעד הראשון בשיחת ייעוץ ללא התחייבות

שלומי גבאי
שלומי גבאי

יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם.

מאמרים נוספים

אודות שלומי גבאי

שלומי גבאי, יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם. בתהליך הליווי, מבצע שלומי אנליזה לעסק ברמת המאקרו והמיקרו.

למידע נוסף >>>

תוכן עניינים

דברו איתי

אני מזמין אתכם.ן לספר לי על העסק שלכם, האתגרים והמטרות: