מוטיבציית העובדים זהו נושא שלמרבה הצער חומק לעתים מתחת לרדאר של בעלי ובעלות עסקים. נכון, מרביתנו משקיעים ביום כיף לעובדים ורואים בו כאמצעי יעיל לחיזוק הקשר שבין העובד לארגון ובין העובדים לקולגות למשרד; אולם לרוב יהיה זה אירוע הנערך אחת לשנה. ומה באשר לשאר ימות השגרה?
מלבד היותה המפתח להצלחתו של כל ארגון ועסק, קטן וגדול כאחד, מוטיבציית עובדים גבוהה משפיעה בהתאמה גם על רמת המחויבות של העובדים, הדחף שלהם להניע תהליכים ולנקוט ביוזמות עצמאיות החושבות מעבר לקופסה. זוהי ה'אנרגיה' שבמשרד אותה ניתן להרגיש באוויר.
מחקרים אף מראים כי רמות מוטיבציה נמוכות בקרב העובדים והעובדות בארגון, מובילות לתפוקה וביצועים נמוכים יותר. על-כן ההשקעה בדרבון המוטיבציה וה'דרייב' של העובדים מוכרחה להיתפש על-ידי בעלי ובעלות עסקים כמשימה שנתית רציפה לכל דבר ועניין.
אילו גורמים יכולים להשפיע לרעה על מוטיבציית העובד?
ראשית כל אפתח בשאלה אחרת: מהו ה'עובד המושלם'? לראות עיניי מדובר ב-4 עקרונות מובילים: מוטיבציה כללית, יחסי אנוש, ביצועים מקצועיים ונאמנות/תשוקה למקום העבודה.
קריטריונים אלו בהכרח מאפשרים לבנות הון אנושי איכותי המשפיע על כלל התנהלותו של העסק, תוצריו ושירותיו (וכמובן אסייג את דבריי ואומר שמדובר ברכיב אחד מיני רבים, שכן גם מיומנויות ניהול הן חשובות וכמובן יכולות להתנהלות פיננסית נכונה וכיוצא בזאת).
פגענו בעיקרון אחד מבין 4 אלו שציינתי לעיל? כמו גלגלי שיניים שדי באחד שניזוק, גם כאן האפקט הוא דומה.
1. סביבת עבודה עם אווירה ירודה (זהירות – זה מדבק)
בדיוק כמו שצחוק מדבק, כך גם עובד שאיננו מרוצה ממקום עבודתו עלול בהחלט 'להדביק' את חבריו לצוות.
לכן חשוב שנלמד כיצד לדרבן אווירה נעימה ומקבלת בכל עת ועת.
עובדים יכולים לפתח רגשות שליליים כלפי מקום עבודתם לאור תנאי שכר, לאור יחס לא נאה מטעם הדרגים הניהוליים, לאור נהלים מסוימים בחברה הנוגעים לעבודה השוטפת, עקב תחושת חוסר הערכה וכן מיחסים חברתיים שליליים עם יתר העובדים.
2. מחסור בכוח אדם
כאשר העובדים חשים שכל המעמסה מוטלת על כתפיהם, וש'חוסכים עליהם', הרי שמדובר בזרז משמעותי למוטיבציה נמוכה.
יתרה מכך, מקום עבודה ובו העובדים חשים בעומס לא פרופורציונלי, עלול להתאפיין בקצב תחלופת עובדים גבוה.
עסקים רבים נכנסים כתוצאה מכך למעין 'מעגל קסמים' שהם אינם מצליחים לצאת ממנו.
3. חוסר יכולת להתפתח
עובדים שחשים שאינם יכולים להתפתח ולו להציע רעיונות ולקדם תהליכים מטעמם, עלולים לאבד את המוטיבציה כלפי הארגון.
אמנם מדובר בתהליך המתרחש לאורך פרק זמן ממושך, אך נשוב ונחזור אל הסעיף הראשון ובו ציינתי כי תחושת דכדוך וחוסר שביעות רצון ממקום העבודה מטעם עובד אחד, עלול להשפיע על חבריו לצוות (ומכאן אתם זוכרים את מעגל הקסמים מסעיף 2?).
4. יחסים רעועים
יחסים רעועים יכולים לנבוע מאווירה מתוחה עם המנהל/ת או המעסיק/ה.
יחסים רעועים יכולים גם לנבוע מיחסים עכורים בין העובדים.
כל הסעיפים שצוינו זה עתה משפיעים וישפיעו על התפוקה של בית העסק, על איכות השירות ועל תפעולו השוטף.
כיצד ניתן להגביר ולדרבן את מוטיבציית העובדים?
כאמור, מדובר בתחזוקה שוטפת. עלינו לראות בכך כמשימה אחת מיני רבות המוטלות על כתפינו כמנהלים ומנהלות וכבעלי ובעלות עסקים.
1. חיזוק מערכות היחסים בין העובדים לעובדים ובין העובדים למנהלים
או במילים אחרות: יום גיבוש עובדים. גם אם אתם עסק קטן עם מספר עובדים מצומצם, הרי שמומלץ תמיד לבחון כיצד לערוך ימי כיף שישברו את השגרה, יאפשרו לעובדים להכיר אלו את אלו ויתרה מזאת: לשבור את הקרח עם הדרגים הניהוליים.
אולם מדוע שנלך רחוק כל כך אל עבר ימי גיבוש? הדבר יכול להתבטא גם במסורת ובה כל העובדים והעובדות אוכלים ארוחת צהרים ביחד, בהזמנת מאכלים ומטעמים שונים כמעין 'פריסה' לעובדים לציון בואם של החגים השונים.
ואפילו ציון בואו של סוף השבוע עם שפע של חטיפים ושתייה בסיומו של יום חמישי.
כל פעולה ולו הפשוטה ביותר שמאגדת את כולם יחדיו, הרי שהיא מבורכת.
2. שיחות חתך עם העובדים
הקשר האישי שלכם עם העובדים הוא קריטי, אך בקרב עסקים רבים הדבר לא בהכרח מתאפשר.
לחץ בעבודה, עומס משימות, מנהל או מנהלת שנמצאים בנסיעות תכופות או בשיחות עם לקוחות, ספקים וכיוצא בכך.
הקפידו להעניק לנושא משבצת משלו. הקפידו על שיחות חתך בהן אתם שומעים את העובד או העובדת, מקשיבים מה על ליבם, נותנים פידבקים חיוביים וכמובן מעלים גם נושאים לשיפור.
שיחות שכאלו יכולות להוציא מתוכן פרויקטים חדשים, תפקידים חדשים, תחומי אחריות נוספים. האימפקט יכול להיות עצום.
3. אבזור סביבת העבודה
הנראות של סביבת העבודה בהכרח תשפיע על האופן שבו העובדים שלכם תופשים את כלל מקום העבודה.
מומלץ לאבזר את המשרד בדקורציה שתיתן לסביבת העבודה אופי. פינת מנוחה לעובדים עם מושבי פוך, פינת אוכל מאובזרת ומזמינה, כיסאות משרד נוחים, פיצ'פקס על השולחן ותמונות על הקיר.
בסעיפים הקודמים ציינתי היבטים שבונים את האווירה החיובית והמוטיבציה מלמטה. כאן אנו נוקטים ביוזמה שונה המשרה את האווירה מלמעלה.
4. תנאי מקום העבודה
בכוונה שמרתי זאת כסעיף האחרון. בסופו של דבר זהו המובן מאליו.
תנאי העובדים בהכרח ישפיעו על מוטיבציית העובדים, וכאן על בעל או בעלת העסק לעשות חושבים ולבחון כיצד ניתן לשפר את התנאים כל זאת תוך שהדבר תואם ליעדי הרווחיות של העסק.
בנושא הזה תוכלו להתייעץ עם רואה החשבון שלכם ולבחון את הנושא, לשוחח עם היועץ העסקי המלווה אתכם, ולהתוות צעדים שקולים ונכונים. זכרו כי שיפור תנאי ההעסקה הם בגדר השקעה: כשהעובדים מרוצים יותר, התפוקה והפרודוקטיביות עולות בהתאמה.
ראו גם מאמר בנושא:
אני מזמין אתכם לעשות את הצעד הראשון בשיחת ייעוץ ללא התחייבות