ייעוץ עסקי שיווקי – להסתכל על השיווק נטו כלכלית

ייעוץ עסקי שיווקי - להסתכל על השיווק נטו כלכלית

שיווק העסק הוא אחד מן היסודות הבסיסיים והחשובים ביותר לקיומו ושגשוגו. נכון שאי אפשר להוציא מן המשוואה מיומנויות ניהול ועוד מגוון אלמנטים נוספים, אך יסכימו איתי רבים כי עסקים יכולים להמריא בזכות שיווק יעיל ונכון, ועסקים יכולים להפסיד ובגדול עקב שיווק לקוי.

אחת מן הסוגיות המרכזיות שבהן אני פוגש בעת שאני משוחח עם בעלי ובעלות עסקים, הוא ה'קצר התקשורתי' שקיים ביניהם לבין המשווקים שלהם / חברות השיווק.

בעוד שהמשווקים מצביעים על המרות / רכישות הנובעות מאפיקי השיווק שהם עורכים, בעלי ובעלות העסקים מראים כי בפועל שורת הרווח היא מאוד קטנה. לעתים הלידים מתבררים כלא-רלוונטיים, לעתים הרכישות מתרכזות במוצרים שאין בהם 'בשר', ובמקרים אחרים הלידים הם קרים ומחלקת המכירות מתקשה לספק סגירות.

המקרה האחר הוא שהשיווק פשוט לא עובד טוב. כמות הלידים / הרכישות היא מזערית אם בכלל, וההוצאות רק הולכות וגדול.

ייעוץ עסקי שיווקי נועד לעשות סדר בנידון

בכוונה אני מנסח זאת כייעוץ עסקי ורק אז שיווקי.

מטרתי כאן היא להביט באפיקי השיווק שבהם אתם משתמשים, ולבחון כיצד כל אפיק ואפיק מתורגם לא רק לרכישות או פניות, אלא לרווח, וכשאני אומר רווח, משמעות הדבר היא לבדוק מהי באמת ובתמים שורת הרווח שנוצרת לאחר כל ההוצאות הכרוכות בתפעול העסק.

אם זוהי למשל חנות מתנות, הרי שישנן עלויות עובדים, עלויות חומרים, שילוח ברחבי הארץ, מחלקת שירות הלקוחות, תפעול האתר, עלויות השיווק, העלויות עבור המשווק עצמו וכן הלאה.

וכמובן שכל עסק ועסק מביא עמו צרכים אחרים ותפעול שונה.

האם השיווק שלנו יעיל?

בשונה מאפיקי השיווק הקלאסיים (דוגמת פרסום טלוויזיוני או שלטי חוצות), את השיווק הדיגיטלי אפשר חשוב למדוד באופן קפדני. זהו גם האפיק השימושי והנפוץ ביותר בקרב עסקים.

במידה ואתם עורכים פרסום במספר אפיקים דיגיטליים דוגמת פייסבוק וגוגל, המטרה שלנו עתה, היא לבחון כיצד כל אפיק משרת אותנו. כמה שיחות הוא מספק? כמה פניות מטפסי צור קשר? כמה רכישות באתר? ויותר מכך: כמה מהם מתורגמים לעסקים?

בעזרת אינטגרציות לכלים צד ג' דוגמת מערכות CRM, תוכלו לקלוט את הלידים תוך שהם מפרידים במדויק בין הפניות המתקבלות מכל אפיק שיווקי.

בחינה קפדנית של איכות הלידים, יכולה להעלות תמונת מצב על-פיה יתברר שהפניות מן הפייסבוק פחות איכותיות מן הפניות של הפייסבוק. 

לעומת זאת, פגשתי בעסק שהשקיע הון בגוגל הנחשב ליקר יותר מן הרשתות החברתיות (אני מתאר זאת בצורה מעט כוללנית ופשטנית חשוב שאסייג), ואילו התברר שדווקא הפרסום באינסטגרם ובטיקטוק הגיע לקהל הצעיר הרלוונטי, בעוד שהקהל המבוגר והפחות רלוונטי הגיע מתוך מנועי החיפוש.

איננו יכולים לדעת זאת, אלא באמצעות מדידה ברורה, מעקב ובקרה על מחלקת המכירות, ועד לסנכרון עם האחראים על שירות הלקוחות.

באילו תרחישים יועץ עסקי יוכל לסייע לכם?

הדוגמה המובהקת היא כאשר התחושה היא שהשיווק לא עובד או לא ממוקסם עד הסוף.

בפועל ישנם תרחישים נוספים בהם תוכלו להסתייע ביועץ עסקי המתמחה בשיווק:

1. השקת מוצר / שירות חדש

עסק המשיק מוצר מסוים או שירות ומבקש להגיע לקהלים רלוונטיים, צריך לכלול בתוכנית העסקית גם אסטרטגיה המגיעה לאותם לקוחות פוטנציאליים.

עלינו לבחון באילו אפיקים שיווקיים נשתמש, להכין תקציבים ייעודיים ולהכתיב יעדים ברורים וכלים מדידים לבדיקת הרווחיות.

2. הגעה ללקוחות חדשים

לא חייבים להשיק מוצר או שירות כדי להגיע לקהלים חדשים. לעתים במסגרת הפיתוח העסקי נגלה שישנו קהל יעד מסוים אליו עוד טרם הגענו, וזה הזמן לחשוב על הנוסחה הנכונה.

באמצעות אסטרטגיה הנשענת על אפיקי השיווק השונים, נבחר את האפיקים שיאפשרו לנו לפרוץ אל התודעה.

לעתים ניעזר בכלי שיווק דיגיטליים מדידים, ולעתים נאלץ להשתמש בכלים שאינם מדידים אך הכרחיים דוגמת משפיענים.

3. גיבוש נוכחות ברשת

ישנם עסקים המבקשים לצוות לצידם יועץ עסקי שיווקי שיעזור ביצירת המערך הראשוני לגיבוש הנוכחות ברשת.

הקמת דפים עסקיים, חשבונות ממומנים, בחירת אנשי השיווק שילוו את בית העסק וניהול השיווק הכולל.

וברגע שעלינו על הנוסחה הנכונה, השמיים הם הגבול

שיווק שעובד בצורה נכונה, מעלה את הרווחיות של העסק, סולל את הדרך אל עבר תקציבים גדולים יותר, ובונה יכולת כלכלית לשימוש באמצעי שיווק נוספים.

בדיוק כמו אפקט של כדור שלג מתגלגל, כך גם העסק יכול לגדול בהתאמה ככל שהשיווק מניב פירות.

את הדרך לשם, אשמח לעשות יחד אתכם, ולהנחות אתכם נכונה אל עבר היעד.

 

אני מזמין אתכם לעשות את הצעד הראשון בשיחת ייעוץ ללא התחייבות

שלומי גבאי
שלומי גבאי

יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם.

מאמרים נוספים

אודות שלומי גבאי

שלומי גבאי, יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם. בתהליך הליווי, מבצע שלומי אנליזה לעסק ברמת המאקרו והמיקרו.

למידע נוסף >>>

תוכן עניינים

דברו איתי