מהי המשמעות מאחורי צמד המילים ליווי עסקי?

ליווי עסקי

ליווי עסקי נתפש פעמים רבות כמילה נרדפת לייעוץ עסקי. כאן המקום לומר כבר בתחילתו של מאמר זה, כי מדובר בשני היבטים שונים במידה רבה.

ליווי עסקי הוא שירות שלא כל אחד יכול או יודע כיצד לעשותו. לעתים גם לא יועצים עסקיים. את הליווי אני נוהג פעמים רבות לכנות כ'מנטורינג'. אימון אישי עסקי המלווה את בעלי ובעלות העסקים הן בפן העסקי-כלכלי והן בפן המנטלי. וכאן מדובר במיומנות נרכשת המתהווה לאורך זמן.

מה מבדיל בין יועץ עסקי למלווה עסקי?

הייעוץ העסקי בא במטרה לבחון את פעילות בית העסק, פעילות בעל/ת העסק, המטרות, היעדים, לשקלל נתונים ורשמים, וליצור על פיהם אסטרטגיה משופרת או לעתים אף אסטרטגיה חדשה לחלוטין.

בליווי עסקי לעומת זאת, מדובר בתהליך משותף לאורך זמן, ובו המאמן, יש שיקראו לכך מנטור, הוא יד ימינם של בעלי העסק. הוא נמצא איתם בצמתים החשובים ביותר, בהחלטות הקשות והמאתגרות, ברגעים בהם יש לחשב מסלול מחדש וברגעים בהם עולים על המסלול הנכון ומקפידים להיצמד אליו ולהגיב על-פיו.

הייעוץ העסקי נלמד באופן מסודר במוסדות שונים וכן נרכש כמיומנות המבוססת על ניסיון תעסוקתי בתפקידים ניהוליים שונים.

הליווי העסקי לעומתו, מוכרח להסתמך אך ורק על ניסיון עבר. אני כמנטור לעסקים לא הייתי מרשה לעצמי ללוות בעל או בעלת עסק מבלי שצברתי קודם לכן ניסיון בניהול מערכות, בתפקידים ניהוליים בכירים ובעמדות מפתח שהצריכו החלטות, לעתים לא קלות כלל.

מתן מעטפת מקיפה

כיועץ עסקי שגם מציע ליווי עסקי מקיף, אני רואה בעצמי כגורם שמוכרח, אבל מוכרח, ללוות את לקוחותיו במעטפת מקיפה והרמטית.

ההבנה במספר רב של תחומים במקביל, והיכולת להתמודד ולהנחות בעל/ת עסק אל מול חזיתות שונות, לא יכולה להילמד רק מתוך ספרים, מאמרים ולומדות. זהו הניסיון שעושה את ההבדל.

משמעותו של הליווי העסקי באה לידי ביטוי במערך התפעולי של העסק, בשירות של בית העסק, בניהול הפיננסי. אין מדובר רק בניהולה של מחלקה אחת, כי אם ביכולת לערוך אינטגרציה בין המחלקות השונות, היכולת לראות כיצד כל מחלקה משפיעה על האחרת ולהפך.

בעת הליווי אנו לומדים פרקטית בשטח, כיצד השירות משפיע על המכירות, כיצד המכירות משפיעות על השירות, כיצד המכירות משפיעות על תזרים העסק, כיצד התמחיר משפיע על השירות והמכירות, כיצד מחלקת הגבייה משפיעה על השירות ועוד.

הראייה היא רוחבית כלל מערכתית והסיבה לכך היא ברורה: בעוד שעולמו של השכיר טמון בעבודתו / תחום אחריותו בלבד ובמשכורת הנכנסת מדי חודש וחודש, הרי שהעצמאי נדרש ומוכרח לטפל במספר חזיתות בו-זמנית החל מקבלת החלטות אסטרטגיות, דרך בחינת הצלחות היבטים שיווקיים ועד להיבטים חשבונאיים אל מול רשויות המס.

הקניית מיומנויות ניהוליות

חשבו על כך באופן הבא: גם כאשר אתם עובדים שכירים המקבלים קידום לתפקיד ניהולי, הרי שישנה תקופת חפיפה. ישנה תקופה שבה ההחלטות מגובות על-ידי אדם המלווה אתכם.

בשונה מתפקיד ניהולי כשכיר, הרי שכעצמאיים האוחזים בהגה, כל פנייה שתיקחו תקבל ביטוי בין אם במשאב זמן, בין אם במשאב כספי, ולעתים גם במשאב מנטלי כתוצאה מן המתח הרב הנובע מן ההחלטות האסטרטגיות.

ליווי עסקי נועד לחנוך את בעל/ת העסק בפן הניהולי; ניהול העובדים, התנהלות בעסק, התנהלות אל מול ספקים, גיוס משקיעים, פיקוח על הנעשה, סמכותיות לצד האצלת סמכויות.

אני פוגש לעתים קרובות בבעלי ובעלות עסקים הנוטים לקחת על עצמם את מלוא העול של העסק. החשש מפני האצלת סמכויות הוא אולי מובן וטבעי, אך יש בו כדי להזיק בטווח הארוך.

כיצד מתגברים על אותו חסם פנימי? הזמן עושה את שלו, וכאשר ישנו אדם הנוכח יחד אתכם, שותף יחד אתכם בצמתים המרכזיים, כאן בדיוק משתלבת המהות של הליווי העסקי.

אודות שלומי גבאי

שמי שלומי גבאי, יועץ עסקי ומנטור לעסקים.

אני מלווה חברות בינוניות וגדולות (במידה ואתם עסק קטן אני מזמין אתכם לפנות אלי ואשמח להכווינכם ליועצים בחסד עליון).

אני בוגר תואר ראשון ושני בהנדסת תעשייה וניהול באונ' בר אילן, ולאורך השנים כיהנתי בתפקידים נהוליים בכירים בחברות בינלאומיות וישראליות.

את הניסיון שצברתי אני מביא עמי לכל מפגש ומפגש, תוך הקפדה על יצירת מעטפת אישית התפורה למידות העסק ולמטרותיו העסקיות.

בכל שאלה והתייעצות, אני מזמין אתכם ליצור איתי קשר טלפונית, או להשאיר לי פניה ואשוב אליכם בהקדם.

אני מזמין אתכם לעשות את הצעד הראשון בשיחת ייעוץ ללא התחייבות

שלומי גבאי
שלומי גבאי

יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם.

מאמרים נוספים

אודות שלומי גבאי

שלומי גבאי, יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם. בתהליך הליווי, מבצע שלומי אנליזה לעסק ברמת המאקרו והמיקרו.

למידע נוסף >>>

תוכן עניינים

דברו איתי