איך לבנות חזון עסקי מעורר השראה?

שלומי גבאי

שלומי גבאי

ייעוץ עסקי ומנטורינג למנהלים

איך לבנות חזון עסקי מעורר השראה?

יצירת חזון עסקי מעורר השראה הוא ללא כל ספק מרכיב חיוני בהקמת כל ארגון או עסק – והצלחתו של העסק תלויה בו באופן משמעותי.

לכן, לא מעטים הם האנשים שמוצאים את עצמם מתלבטים באופי החזון העסקי לעסק שלהם, כך שיצליח להשיג את כל מה שחזון עסקי טוב יכול ואמור להביא: חזון עסקי מעורר השראה משמש כעמוד ההולך לפני המחנה, ככוכב שלאורו צועדים לא רק מנהליו של העסק, אלא גם עובדיו חשים שהוא מעניק להם תחושת ייעוד. חזון עסקי טוב, מושך לקוחות חדשים ושומר על קהל לקוחות נאמנים לאורך זמן וכמובן שהתוצאה של כל אלה היא שגשוגו של העסק והצלחתו.

במאמר שלפניכם ננסה להבין את השלבים ליצירת חזון עסקי מעורר השראה ואת אופן המיצוב היעיל שתו בתוך העסק, החברה או הארגון.

מהו בכלל "חזון עסקי"?

בראשית המאמר כדאי שנבין מהו חזון עסקי ומה חשיבותו. החזון העסקי הוא הצהרה המתארת בלשון ברורה מה הן מטרותיו של העסק ומהן שאיפותיו, והכל בהתייחס לטווח הארוך. כשפנינו נשואות אל פני עתידו.

החזון העסקי הוא מצפן קבוע המנחה ומספק כיוון והשראה לכל העובדים בו. החל מבעליו, ההנהלה, ראשי הצוותים והעובדים – כשהוא מבטא את שאיפותיו הברורות של העסק לעתיד של צמיחה, שגשוג והתפתחות יציבה ואיתנה. חזון עסקי טוב ישקף תמיד את ערכי הליבה ומטרות העסק, יסייע באופן תכנון האסטרטגיות ודרכי קבלת ההחלטות לקראת המטרה המשותפת. 

מה מספק חזון עסקי מעורר השראה?

1. מספק כיוון והכוונה

חזון עסקי מתפקד כמפת דרכים מקיפה לעסק או לארגון, תוך מתן כיוון ומטרה ברורים הן למנהיגות והן לצוות.

בחזון העסקי מתוארים למעשה השאיפות והיעדים ארוכי הטווח של העסק ובאמצעותו נוצרת ההבנה המשותפת אודות שאיפותיו העתידיות של העסק. באמצעות חזון עסקי טוב ומוגדר היטב יכולים מנהליו וראשיו של העסק, להנחות בצורה יעילה תהליכי תכנון האסטרטגיים וקבלת הנודעות לעסק תוך הבטחה שכל אחת מההחלטות או התכנונים תואמים את החזון ואת יעדיו הסופיים.

עובדי העסק השונים כולם יכולים להשתמש ולהיעזר בחזון העסקי על מנת לדעת איך לתעל את יכולותיהם ואיך לתכנן את משימותיהם היומיות ואת סדרי העדיפויות בתוך מסגרות תפקידיהם. מכאן שחזון עסקי טוב יטפח תחושה של נאמנות, אחדות ומטרה משותפת לכולם, בתוך העסק.

חזון עסקי טוב ומעורר השארה מסייע בשמירה על המיקוד בצעידה לעבר המטרה, מניעה חדשנות ומסייעת בהתגברות על מכשולים, כשהתוצאה היא הצלחה וצמיחה לאורך זמן.

2. הנעת עובדים – מוטיבציה

חזון עסקי טוב מעודד את העובדים ומעורר בהם מוטיבציה.

כאשר עסק או חברה מביאים חזון עסקי ברור ומעורר השראה העובדים חשים בתחושת שליחות יש להם מטרה והכוונה והם חשים תחושת שותפות שעל פי רוב תגרה את דמיונם ותעורר אותם לשיתוף פעולה, ליצירתיות כשהם חשים ויודעים בבירור שהם חלק בלתי נפרד מהעסק ואחראיים לשגשוגו והצלחתו.

חזון עסקי טוב לא רק משפר את המוטיבציה ואת שביעות הרצון בעבודה, הוא מטפח תרבות של יצירתיות ומחויבות, המובילים לצמיחה ארגונית.

3. משיכת לקוחות ובעלי עניין

ברור הרי לכולנו כי משיכת לקוחות ובעלי עניין הכרחית לעצם קיומו של כל עסק, ובוודאי שגם לצמיחתו ולהצלחתו.

לחזון עסקי טוב וברור תפקיד משמעותי בכל הקשור למשיכת לקוחות ובעלי ענין, מאחר וחזון עסקי טוב ומשכנע, מעבר להגדרת מטרותיו הנוכחיות ושאיפותיו ארוכות הטווח של העסק, גם אמור להגיע אל הלקוחות תוך שהוא משדר את ערכיו המשותפים עם קהל הלקוחות.

ערכים משותפים מושכים קהל אל העסק, וכשהערכים משותפים הקהל הופך לקהל לקוחות נאמן. חזון עסקי ברור גורם לבעלי עניין כגון משקיעים למשל, להמשך לעסק שעצם חזונו כבר משדר פוטנציאל רציני לחדשנות וצמיחה.

4. סתגלנות לשינויים בשוק המתפתח

חזון עסקי משמש מדריך המסייע לנווט בנוף עסקי ער, מורכב ומשתנה.

החזון העסקי מספק את הכיוונים, השאיפות והמטרות, תוך שהוא מקפיד על גמישות מסוימת וזאת על מנת להיות בעל יכולת הסתגלות מספקת לעמוד בפני שינויים בשוק, להסתגל אליהם או להכילם.

בזכות חזון עסקי ניתנת האפשרות לעסקים וחברות לצפות מראש תקלות, מכשולים ואתגרים, כמו גם הזדמנויות פוטנציאליות, שיקלו על מתן תגובה הולמת, יעילה וזריזה. חזון עסקי בעל בהירות וגמישות חיוני לשם שמירה על תחרותיות, טיפוח חדשנות והבטחת קיימות ארוכת טווח גם מול אתגרים בשוק המתפתח במהירות.

מספר שלבים בבניית חזון עסקי מעורר השראה

כפי שכבר הבנו, יצירת חזון עסקי מעורר השראה הוא אבן יסוד ותשתית מוצקה המכינה את הבסיס להצלחת העסק בעתיד. לפניכם מספר שלבים עיקריים לבניית חזון עסקי.

שאלות בדרך אל המטרה

על העסק להיות יותר מ"סתם" אמצעי ליצירת רווחים, חייבת להיות מטרה משמעותית נוספת לעצם קיומו על מנת לדעת מהי המטרה הנוספת יש לענות על מספר נקודות ובהן:

  • שיקוף הסיבות להקמת העסק והערכים שהוא מבקש לגלם
  •  בירור ובדיקה מהי ההשפעה שהייתם רוצים שיהיה לעסק על התעשייה, על הקהילה, החדשנות
  •  אילו פתרונות מציעים השירותים או המוצרים שאתם מציעים ומה תרומתם לחברה בכלל.
  • מחויבות לקיימות, לרווחת העובדים וקהל הלקוחות, האתיקה המקצועית ועוד.

הבנה וניסוח מטרתו הרחבה יותר של העסק – מסייעים בשמירה על ערכי הליבה שלו.

המיקום הנוכחי ודמיון העתיד

על מנת להתחיל ולתכנן את העתיד ביעילות ובצורה הגיונית חשוב להתחיל בהערכה והכרה של מצבו הנוכחי של העסק ולתכנן ולדמיין את העתיד:

המיקום הנוכחי

  • הערכת החוזקות – מהם יתרונותיו של העסק שלכם מבחינת משאבים, יכולות או מוניטין בשוק? 
  • זיהוי החולשות – זיהוי המקומות בהם נדרש שיפור, יסייע בהפחתת סיכונים. 
  • מיקום העסק בשוק – כיצד העסק משווה למתחרים, זיהוי, הבנת והכרת המעמד הכולל שלו בתעשייה. הצעת ערך ייחודית – מה מייחד את ההצעות אותן מגיש העסק שלכם לעומת הצעות אחרות שנמצאות בשוק.

העתיד

חשיבה לעבר שנים קדימה מחייבת בעלי עסקים להכין את עצמם לעתיד, תוך בחינת מהו מצבם העסקי האידיאלי. לצורך כך נדרשים:

  1. ניתוח מגמות עדכניות בתעשייה וציפייה לשינויים פוטנציאליים בשוק. 
  2. הכרת ושימוש בטכנולוגיות חדשות ומתפתחות. 
  3. בדיקת וחיזוי התנהגויות צרכנים שעלולים להשפיע על העסק. 
  4. אסטרטגיות שיווק, הסתגלות וחידושים לשם תחרותיות עתידית 

כל אלה יוצרים חזון שלא רק עונה לצרכים העתידיים אלא מסייעים גם במיצוב החברה בהווה, תוך הנעת שינויים לשם צמיחה. ואחרי שאמרנו את כל אלה חייבים להיות ערים ומתונים ולהקפיד שהחזון העסקי לא יהיה שאפתני מידי, אלא מבוסס על מגמות אמתיות ומטרות ברות השגה.

מעורבים, בעלי עניין, קהל ותקשורת יעילה

שיתוף בעלי עניין בתהליך יצירת חזון עסקי חיוני להצלחתו. שיתוף עובדים, לקוחות ושותפים, מאפשר נגיעה לטווח עשיר מאד ומגוון של נקודות מבט שונות שיעשירו את החזון. על פי רוב תהיינה לעובדים, לרוב תובנות ייחודיות לגבי אופי הפעילות והפוטנציאל של העסק.

הלקוחות מצדם יכולים לספק מידע בעל ערך על ציפיותיהם מהעסק בעתיד. שותפים ובעלי עניין יהיו לא אחת בעלי נקודת רחבה ויחסית אובייקטיבית ויוכלו להעניק תובנות בכל הקשור למגמות שוק והזדמנויות שיתופיות. 

שיתוף מעורבים בעלי ענין תוך תקשורת תוביל לחזון מקיף יציב ואיתן, ויטפח תחושת בעלות ומחויבות בקרב קבוצות אלו. לאחר שישנה טיוטה המקובלת על העובדים, המנהלים, בעלי העניין והלקוחות רצוי לשתף אותו עם קהל רחב לצורך משובים. משובים שכאלה עשויים לחשוף נקודות ענין נוספות, נקודות חולשה ולהצביע על תחומים לתגבור.

התייעצו איתי

יצירת חזון עסקי מעורר השראה הוא תהליך שבכוחו להניע את העסק ולתרום תרומה מכרעת להצלחתו, תוך טיפוח מוטיבציה ותחושת שייכות בקרב העובדים.

באמצעות שאלות ותהיות לגבי ערכי ליבה, הגדרת מטרות, חזון עתידי ועוד, יתקיים ויתבסס קו מנחה רב עוצמה המניע ומאחד את העסק. 

שמי שלומי גבאי, יועץ עסקי ומנטור לעסקים. אשמח לבחון יחד אתכם, כיצד נוכל לקחת את העסק שלכם צעד אחד ענק קדימה.

אני מזמין אתכם לעשות את הצעד הראשון בשיחת ייעוץ ללא התחייבות

שלומי גבאי
שלומי גבאי

יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם.

מאמרים נוספים

אודות שלומי גבאי

שלומי גבאי, יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם. בתהליך הליווי, מבצע שלומי אנליזה לעסק ברמת המאקרו והמיקרו.

למידע נוסף >>>

תוכן עניינים

דברו איתי

אני מזמין אתכם.ן לספר לי על העסק שלכם, האתגרים והמטרות: