מודלים לקבלת החלטות

שלומי גבאי

שלומי גבאי

ייעוץ עסקי ומנטורינג למנהלים

מודלים לקבלת החלטות

מודלים לקבלת החלטות משמשים כלי עזר חיוני ורב עצמה לתכנון, זיהוי והכרת המורכבות העסקית לשם קבלת החלטות מושכלות. 

המודלים לקבלת החלטות נוקטים בגישה שיטתית, מונעת מריכוז נתונים והערכות, על מנת שיוכלו לספק שקלול סיכונים, הערכת טיבן של חלופות וכתוצאה מכל אלה החלטה ובחירה בכיוון הנכון לאותה העת. 

במילים אחרות, מודלים לקבלת החלטות מספקים לאנשי העסקים את החשיבה האסטרטגית המותאמת להם – לצורך הגברת היעילות תוך הפחתת הסיכונים.

חשיבות קבלת ההחלטות

אחד ההיבטים החשובים ביותר בניהול והפעלת עסק היא היכולת לקבל החלטות. אין מדובר בהחלטה אחת אלא שפע החלטות הנוגעות למכלול הדברים שבונים את העסק, כשלקבלת ההחלטות הנכונות יש את הכוח לקבוע את מידת הצלחתו של העסק או חלילה את מפלתו. בין ההחלטות שיש להחליט ישנן החלטות בתחום: גביה, שירותים, ספקים, מבנה, לקוחות, התפתחות, שיווק ועוד. 

לכל אחת מההחלטות, בכל אחד מהתחומים, עשויה להיות השפעה על התפתחות העסק, המוניטין שלו ועל מצבו הפיננסי. לכן מדובר בהליך מאתגר הדורש חשיבה מפוקחת ומעמיקה.

מודל קבלת החלטות רציונלי

המודל הרציונלי של קבלת החלטות משתמש בצעדים לוגיים כדי לבחור את הפתרון הטוב ביותר האפשרי. מודל קבלת החלטות רציונלי כרוך בניתוח חלופות מרובות ושימוש בנתונים או עובדות אמינים, לשם בחירה בין האפשרויות. 

מודל קבלת החלטות רציונלי כולל את: 

  • זיהוי הבעיה
  • איסוף מידע רלוונטי
  • ניתוח הנתונים
  • בחינת פתרונות חלופיים
  • הערכת האפשרויות על סמך אמות מידה שנקבעו מראש
  • ובחירת דרך הפעולה הטובה ביותר. 

מודל קבלת החלטות רציונלי הוא תהליך מדויק שמטרתו למקסם את התועלת ולמזער את העלויות בזכות היותו ענייני, נטול פניות או רגשות, וכיוון שכך מתאפשרת קבלת החלטות יעילות יותר.

השלבים במודל קבלת ההחלטות הרציונלי

מודל קבלת ההחלטות הרציונלי מורכב מכמה שלבים:

  • זיהוי והגדרת הבעיה – זיהוי והכרה בצורך לקבל החלטות בנושא. על ההגדרה להיות מפורטת וברורה מאחר ויש לה השפעה גם על השלבים הבאים במודל ההחלטות הרציונלי.
  • איסוף מידע רלוונטי והערכת חלופות – שלב זה דורש מחקר, איסוף נתונים, שיקוף ויכלול גם את קביעת אמות המידה להחלטה. על אמות המידה להיות מורכבות ממשתנים שעשויים להשפיע על תוצאות ההחלטה. למשל: פיטורי אנשי צוות לצורך צמצום הוצאות, או חיפוש אחר ספקים חדשים, צמצום שעות עבודה, מעבר למבנה פחות יקר ועוד.
  • ההחלטה – מתקבלת על סמך ניתוח הגיוני המתבסס על הנתונים והאפשרויות הזמינות. 

מודל קבלת החלטות אינטואיטיבי

מודל קבלת ההחלטות האינטואיטיבי משתמש ברגשות ובאינסטינקטים לצורך לקבל החלטות.

מדובר בהליך פחות מובנה ומדויק בו אנשי צוות ומנהלים, המכירים את העסק שלהם היטב ומעורים בעולם העסקים, נעזרים בחוויות עבר ובניסיונם העשיר לצורך קבלת החלטות מהירות ויצירת פתרונות מושכלים, גם כשהם נתקלים במצבים מאתגרים.

השלבים במודל קבלת ההחלטות האינטואיטיבי

כפי שציינו, אין מדובר בתהליך מובנה, כמו זה הקודם לו, אך הגדרת המכשול או הבעיה והגדרת המטרה תסייע לא רק במציאת הפתרון אלא גם בהסבר הפתרון עליו הוחלט – בהמשך.

מודל קבלת החלטות התנהגותי

מודל קבלת החלטות התנהגותי מתבסס על חקר תהליכים רגשיים, קוגניטיביים וחברתיים, שבני אדם משתמשים בהם לצורך זיהוי, הכרה ובחירת חלופות.

כלומר, מודל קבלת ההחלטות התנהגותי מתבסס על ההיבטים הפסיכולוגיים שעלולים (או עשויים) להשפיע על ההחלטות. כיצד משפיעות תגובות רגשיות או התנהגותיות על שיקול הדעת. 

מודל קבלת החלטות קבוצתי

קבלת החלטות בקבוצה היא פעילות המערבת חברים בצוות המתכנסים יחד לצורך החלטת החלטות, ופתרון בעיות.

לא אחת מתברר, כי יכולתה של קבוצה לקבל החלטות מושכלות ואיכותיות, גדולה ומקיפה יותר מאשר של היחיד,  בזכות שילובן של נקודות מבט מרובות.

מודל קבלת החלטות קבוצתי מכוון להגיע להחלטות מושכלות מבוססות הסכמה הדדית. עם זאת, חשוב לדעת כי קבלת החלטות קבוצתית חייבת להיות מבוססת מראש על הנחיות ונהלים מסוימים – הנקבעים לצורך ביצוע תהליך שוויוני בין כל חברי הקבוצה.

לסיכום

למודלים השונים של קבלת החלטות תפקיד רב משקל בתהליך קבלת החלטות אסטרטגיות מושכלות. 

השימוש במסגרות המובנות כמו: מודל קבלת החלטות רציונלי, מודל התנהגותי או מודל אינטואיטיבי, מאפשר ניתוח בעיות, גורמים, אפשרויות והערכת תוצאות בצורה בהירה וברורה. הגישה השיטתית מגבירה את היכולת והסיכוי להשגת תוצאות טובות התואמות את המטרות והיעדים של העסק.

אני מזמין אתכם לעשות את הצעד הראשון בשיחת ייעוץ ללא התחייבות

שלומי גבאי
שלומי גבאי

יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם.

מאמרים נוספים

אודות שלומי גבאי

שלומי גבאי, יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם. בתהליך הליווי, מבצע שלומי אנליזה לעסק ברמת המאקרו והמיקרו.

למידע נוסף >>>

תוכן עניינים

דברו איתי

אני מזמין אתכם.ן לספר לי על העסק שלכם, האתגרים והמטרות: