ניהול עסקי הוא תחום רחב ומורכב הדורש שילוב של כישורים, ניסיון ותובנות. סגנון הניהול בו נוקט מנהל יכול להשפיע באופן משמעותי על הצלחת הארגון, שביעות הרצון של העובדים והתפוקה הכללית.
מסקירה קצרצרה זו תוכלו לראות כי ישנם סגנונות ניהול שונים ומשתנים. ישנם העדיפים יותר, ישנם העדיפים פחות. לעתים איננו מודעים כלל לעובדה שאנו נוקטים בסגנון ניהולי מסוים.
להלן אבקש לדון יחד אתכם בסגנונות הנכונים ביותר לניהול עסק מצליח, ייתכן מאוד שתזהו את עצמכם בחלק מן הסגנונות (כי מי אמר שאנחנו רק משהו אחד, סביר להניח שאתם משלבים בין מספר סגנונות שונים), וכן גם אתריע מפני סגנונות שעלולים להוות לנו למכשול.
סגנונות ניהול עיקריים
כאמור, כל אחד ואחת מאתנו נוקטים בסגנון ניהולי אחר.
ממש כמו שאנחנו כהורים מביאים עמנו ערכים ותפישות עולם, כך גם אדם שנדרש לנהל צוות עובדים, עסק וכל דבר באשר הוא הנובע מן העולם העסקי.
הניהול ה"דמוקרטי"
בסגנון זה המנהל משתף את הצוות בהחלטות ומעודד דיון פתוח וחופשי. הוא ממנה לעצמו סגנים או מנהלים זוטרים, הוא רואה אותם, קשוב להם ונכון להסתמך גם עליהם.
המנהל רואה את עצמו כחלק מהצוות ומקדם קבלת החלטות משותפת.
סגנון זה מתאים במיוחד לארגונים המעודדים יצירתיות ושיתוף פעולה, וניתן לראות זאת למשל במגוון חברות הייטק.
הניהול ה"אוטוקרטי"
מנהל בסגנון זה נוקט בגישה של קבלת החלטות חד-צדדית ומכתיב את הדרך לעובדים.
לרוב זהו הסגנון הניהולי שנפגוש בעסקים רבים. לעתים זה עובד לעתים פחות.
ישנם בעלי ובעלות עסקים עם ראש עסקי חריף שיכולים בהחלט לנהל את העסק ביד רמה. עלינו אבל לשאול את עצמנו עד כמה הדבר מגביל את העובדים, מונע את צמיחתם והתפתחותם ומכאן גם פוגע במוטיבציה שלהם.
המנהל במקרה הזה, מדגיש סמכות ושליטה.
סגנון זה עשוי להתאים למצבי חירום או כאשר נדרשת תגובה מהירה וחד-משמעית. הוא גם יכול לאפיין את העסק בימי שגרה.
אין עם זה בעיה, אך כן כדאי לשלב בינו לבין הסגנון ה"דמוקרטי" ובכך למצוא את הנקודה המאזנת בין השניים.
ניהול משתף
המנהל משתף את העובדים במידע ובמשאבים, מעודד עבודת צוות ומקדם קבלת החלטות משותפת.
אין מדובר במנהל שנשען על החלטות של אחרים, אך הוא כן מאמין בעידוד ובתמיכה בצוות שלו כדי להשיג את המטרות הארגוניות.
הוא מגבש אותם אל המטרה, הוא הופך את המטרה העסקית למטרה קבוצתית של כולם. זהו סגנון נהדר שמגבש את הצוות, יוצר תחושת אחדות ומניע סביבת עבודה חיובית ונעימה.
ניהול משימתי
המנהל ממוקד במטרות ובמשימות הארגון.
הוא מכתיב מטרות ברורות ומוודא שכל המשימות מתבצעות בזמן (ראו גם מאמר בנושא תיעדוף משימות).
מנהל משימתי שם דגש על יעילות ותוצאות ולעיתים קרובות נוטה לפקח ולבקר את העבודה באופן שוטף.
אין עם זה בעיה, אך כאשר המנהל מסתכל בכל עת מה העובדים עושים, ויוצר תחושת חירום שמא יש להראות למנהל שעובדים, הרי שהדבר פוגע במוטיבציית העובדים ויוצר אווירה שלילית.
אם כך, מהם הסגנונות הנכונים לניהול עסק?
התשובה אף פעם לא תהיה שחור לבן. יש גיוון, יש צבעים שונים, וחשוב לדעת להשתמש בסגנונות הניהול בצורה דינמית.
- סגנון דמוקרטי ומשתף: במרבית המקרים, סגנונות הניהול הדמוקרטי והמשתף נחשבים לנכונים ביותר לניהול עסק מצליח. הם מעודדים שיתוף פעולה, יצירתיות ושביעות רצון גבוהה בקרב העובדים. כאשר עובדים מרגישים שיש להם קול ושניתנת להם ההזדמנות להשפיע, הם נוטים להיות מעורבים יותר ומחויבים להצלחת הארגון.
- סגנון משימתי: סגנון ניהול משימתי יכול להיות מועיל במיוחד במצבים בהם נדרשת יעילות גבוהה ועמידה בלוחות זמנים. עם זאת, חשוב לשלב אותו עם אלמנטים של סגנונות אחרים דוגמת דמוקרטי ו/או משתף כדי לא ליצור לחץ מוגזם על העובדים, וגם לתת להם את המקום לצמוח ולהתפתח.
הסגנון האוטוקרטי: סגנון ניהול שעלול להוות מכשול לעסק
סגנון הניהול האוטוקרטי – במידה והזדהיתם איתו, חשוב לי להתריע בפניכם שהדבר יגרום לכשלים רבים בעסק ולתרחישים לא רצויים.
סגנון ניהולי זה עלול להוביל לחוסר שביעות רצון בקרב העובדים, להפחתת המוטיבציה ולפגיעה ביצירתיות של העובדים שלכם. אתם לא רוצים לגזול מהם את הרצון לנקוט ביוזמה.
בסביבת עבודה דינמית וחדשנית, סגנון זה עשוי להיות פחות מתאים ולפגוע בהצלחת הארגון.
סגנונות ניהול אפשר לגבש
כיועץ עסקי מיומן ביכולתי לסייע לכם לגבש את סגנון הניהול הנכון עבורכם ועבור הארגון שלכם.
מטרתי היא לבצע ניתוח מעמיק של התרבות הארגונית, הצרכים והאתגרים ולהציע המלצות מותאמות אישית.
באמצעות ליווי עסקי צמוד, הכוונה והדרכה, אני מסייע למנהלים לפתח סגנון ניהול המשלב את היתרונות של הסגנונות השונים ובכך להוביל את הארגון להצלחה.
בכל שאלה והתייעצות בנושא זה, אשמח להיות לכם לעזר וניתן להתייעץ איתי טלפונית, לכתוב לי בוואטסאפ או להשאיר לי פניה.
שלומי גבאי, יועץ עסקי ומנטור לאימונים עסקיים למנהלים
אני מזמין אתכם לעשות את הצעד הראשון בשיחת ייעוץ ללא התחייבות