ניתוח שוק הוא תהליך חיוני בכל שלב של עסק, בין אם מדובר בעסק חדש המתחיל את דרכו ובין אם בעסק וותיק המעוניין להתרחב או להתמודד עם שינויים בשוק.
כאשר מדובר בליווי הקמת עסק חדש הרי שאין מנוס מניתוח מתחרים לצורך יצירת תוכנית עסקית ברורה. אבל דעו כי הדבר גם נכון עבור עסקים קיימים שמוכרחים לבחון היטב אם חלו שינויים בשוק, וכיצד לפעול נכונה.
הצעדים המרכזיים לעריכת ניתוח שוק יעיל ומעמיק יאפשרו לכם לבחון היטב את הזירה שבה אתם נלחמים על לבם של הצרכנים, וכאן אבחן את הכלים והשיטות המובילים בתחום, יחד עם טיפים חשובים להצלחה.
קודם כל הגדירו מטרות
לפני שמתחילים בניתוח השוק, חשוב להגדיר מטרות ברורות.
מה אתם רוצים להשיג? באמת ובתמים מה המטרה שלכם מהניתוח שאתם עומדים לערוך ולבצע?
האם אתם מעוניינים לזהות הזדמנויות חדשות? להבין את התחרות הקיימת ולהבין מיהם המתחרים שלכם באופן מדויק?
או אולי להבין את צרכי הלקוחות בצורה טובה יותר?
הגדרת מטרות תסייע לכם להתמקד במידע הרלוונטי ולמנוע בזבוז זמן ומשאבים.
כיצד אוספים את המידע?
איסוף המידע הוא השלב הקריטי בניתוח השוק. המידע יכול להגיע ממקורות רבים ושונים דוגמת:
- מקורות ראשוניים: סקרים, ראיונות, קבוצות מיקוד ובדיקות מוצר. מקורות אלה מספקים מידע ישיר ומדויק מהשוק שלכם.
- מקורות שניוניים: דוחות מחקר, מאמרים מקצועיים, סטטיסטיקות רשמיות ומידע מרשתות חברתיות. מקורות אלה מספקים הקשר רחב ומעמיק.
אוכל לספר לכם למשל על לקוחה קטנה שליוויתי, והיה לה משחק שהיא מכרה ושיווקה, והיא רצתה לשכלל אותו.
היא פשוט הזמינה אנשים לביתה וערכה ממש קבוצות מיקוד שבדקו כיצד המשתתפים והמשתתפות מגיבים למשחק.
זה עזר לה לנתח את השוק שלה ולהבין כיצד הצרכנים שלה פועלים ולמה הם מצפים.
המטרה שלי כאן היא להדגים לכם שלא חייבים להסתמך רק על חברות שמספקות שירותים חיצוניים לניתוח שוק.
ניתוח המתחרים
הבנת התחרות היא מרכיב חשוב בניתוח השוק. ניתוח המתחרים כולל בחינת מוצרים ושירותים מתחרים, מחירים שהשחקנים המתחרים שלנו מוכנים להציע על פני מה שאנחנו מציעים, אסטרטגיות שיווק ופעילות עסקית שוטפת.
הכלים הנפוצים לניתוח מתחרים כוללים ניתוח SWOT לבדיקת ניתוח חוזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים של המתחרים. וכן ניתוח חמשת הכוחות של פורטר שמשמעותו היא ניתוח הכוחות המשפיעים על השוק, כולל כוח הספקים, כוח הלקוחות, איומי תחליפים, איומי מתחרים קיימים ואיומי כניסת מתחרים חדשים.
בהערת אגב: זה שמתחרים מציעים מחירים אטרקטיביים יותר, לא אומר שגם אנחנו צריכים לשבור את השוק. אפשר לחשוב כיצד להדגיש את היתרונות שלנו על פני המתחרים, ולהדגיש איכות על פני מחיר.
לעתים הצרכנים שלנו דווקא עשויים לגלות עניין במוצר יקר יותר שידגיש להם שלמעשה מדובר במוצר איכותי יותר.
ניתוח מגמות השוק
מגמות השוק הן הכיוונים הכלליים בהם מתפתחת התעשייה הרלוונטית לנו.
זיהוי מגמות יכול לסייע לנו בהכנת העסק לשינויים עתידיים ולהתאים את האסטרטגיה העסקית שלנו בהתאם.
מגמות ניתן לזהות דרך מחקרי שוק, ניתוח נתוני מכירות ובחינת חדשנות טכנולוגית של מתחרים או שצרכנים מחפשים אחריהם.
סכמו לכם את הכל באופן מסודר
לאחר איסוף וניתוח כל המידע, יש לסכם את הממצאים ולהסיק מסקנות.
הקפידו לשאול את עצמכם:
- מהן ההזדמנויות שזיהינו?
- מהם הסיכונים והאתגרים הפוטנציאליים?
- איך נוכל להשתמש במידע כדי לשפר את המוצרים והשירותים שלנו?
- כיצד נוכל להבדיל את עצמנו מהמתחרים?
לעתים יהיה מדובר במלאכת מחשבת של ממש, אך הדבר יפתח בפניכם צוהר אל עבר מהלכים שיאפשרו לכם לפתח את העסק ולבחון צעדים חדשים.
ומורידים את ההחלטות אל השטח
כמה קל לומר אך קשה ליישם. השלב האחרון הוא יישום כל המידע שגיבשנו בפועל. אל תוך תוכנית פעולה ברורה ואופרטיבית.
חשוב לבנות תוכנית פעולה ברורה הכוללת יעדים מדידים, אסטרטגיות פעולה ומשאבים נדרשים.
בנוסף, יש לעקוב אחר ביצועי התוכנית ולבצע התאמות בהתאם לצורך.
במידה ואתם לא בטוחים כיצד לערוך את ניתוח השוק או כיצד להוריד את ההחלטות והמסקנות אל השטח, אשמח לעמוד לשירותכם.
שמי שלומי גבאי, יועץ עסקי, בעל ניסיון בליווי עסקי לעסקים בכל היקף פעילות. אני מזמין אתכם לשיחת ייעוץ ראשונית ללא עלות, ובה אשמח לשמוע עליכם, על העסק שלכם ועל החלומות שאתם רוצים להגשים.
אני מזמין אתכם לעשות את הצעד הראשון בשיחת ייעוץ ללא התחייבות