רוצים יותר? יותר שגשוג, יותר פריחה, יותר צמיחה, פחות הוצאות ויותר רווחה? בשורות הבאות נסביר על התהליך המאתגר אך החשוב, שיכול להוביל אתכם ואת העסק שלכם, בדיוק למקום הזה.
מדוע בעצם נדרש תהליך של ייעוץ כלכלי לעסק, בין אם לפרט ובין אם לגוף עסקי כזה או אחר? מסתבר כי עם כל ההתפתחות של התיאוריות הכלכליות המובילות, לא תמיד ברור מה נדרש לעשות באמת, על מנת להתנהל בצורה נכונה מבחינה כלכלית. איש כמעט איננו מלמד איך להתנהל בצורה מושכלת מבחינה כלכלית, במהלך לימודי בית הספר ואפילו במוסדות ההשכלה הגבוהה.
על מנת לגשר על הפער שבין התיאוריות לבין המציאות, ניתן להיעזר במומחים בעלי הבנה כלכלית עסקית, לא רק ברמה תיאורטית אלא גם ברמה פרקטית, המעשית. על הרקע הזה, נסביר מה כולל תהליך של ייעוץ כלכלי ועד כמה שהשינוי והדרך החדשה יכולים להיות מתגמלים, רווחיים ומשתלמים.
אני מזמין אתכם לעשות את הצעד הראשון בשיחת ייעוץ ללא התחייבות
שלב האפיון העסק
ראשית חשוב להבין שאין איזה שהוא תרשים אחד ויחיד, שמראה מהי הדרך היחידה הנכונה להבראה כלכלית או לשיפור בהתנהלות עסקית (אפילו ברמת הפרט, לא רק ברמת ארגון או חברה). משום כן, תהליך נכון של ייעוץ כלכלי מתחיל עם אפיון.
בדומה ליועץ כלכלת המשפחה, שקודם כל חייב להכיר את הנפשות הפועלות, את סגנון החיים וההתנהלות האישית, כך גם צריך לפעול במסגרת ייעוץ כלכלי לחברות ולגופים עסקיים. בשלב זה, היועץ חותר לשוחח עם גורמים מרכזיים, מבין את מבנה הפעילות העסקית, עם דגש על פעילויות ליבה מרכזיות.
בשלב האפיון היועץ יכיר לעומק את המשאב האנושי, את ההון האנושי ואיך בדיוק פועלים התהליכים העסקיים השונים בארגון. לפני שממשיכים עם ייעוץ כלכלי הלכה למעשה, יתבצע מיפוי של תהליכים שזוהו, לאורך ולרוחב הארגון. המיפוי יתייחס למגוון תהליכים תוך התייחסות עמוקה לנקודות חיוביות וטובות (נקודות חוזק) ולנקודות פחות טובות (נקודות חולשה).
יעדים על בסיס האפיון העסק
עם השלמת שלב האפיון וזיהוי המאפיינים החשובים של ניהול עסק ושל תהליכים מרכזיים, מגיע שלב מרכזי של ייעוץ כלכלי. בשלב הזה בעזרת היועץ מנסחים, מגדירים וקובעים שלל יעדים.
חשוב לשים לב לשביל הזהב של ההתנהלות הנכונה. ייעוץ כלכלי ראוי לשמו חותר להגדיר מטרות שניתן לבדוק ולנתח ובעיקר – מטרות בר קיימא, לא צעדים שאין שום סיכוי בעולם להשיג. יעד יכול וצריך להיות מאתגר, אבל הוא חייב להיות ישים עם דגש על לוחות זמנים. ייעוץ כלכלי לא יכול סתם כך להציב יעד כזה או אחר, מבלי להגדיר לוח זמנים ידוע וברור.
יובהר כי יועץ עסקי לא יבחר בעצמו את היעדים והמטרות, שכן הוא לא תופס את מקומו של המנכ"ל או המנהל בפועל. היעדים המרכזיים מוגדרים, מנוסחים ונקבעים בשיתוף פעולה מלא עם השדרה הניהולית. ועוד דבר חשוב שצריך לומר – היעדים אינם רק כאלה שנועדו למנהלים הבכירים.
היעדים חוצים את הארגון. למנהלים בכירים, למנהלי הביניים וכן לעובדים השונים יוגדרו יעדים. אחרי הכל, ייעוץ כלכלי לעסק נועד לחולל שינוי עמוק, בכל הארגון. היעדים מכניסים סדר, שקיפות, הבנה. המטרות מאפשרות התקבצות משותפת, שיתוף פעולה והבנה שכולם כולל כולם צריכים לפעול לטובת הבראה כלכלית, שיפור ארגוני והגעה לעתיד טוב יותר.
תוכנית על בסיס מטרות
לאחר שמסתיים השלב שבו ייעוץ כלכלי הגדיר מטרות, יעדים וכמובן גם לוחות זמנים, ניתן להמשיך הלאה. השלב החשוב הזה של ייעוץ כלכלי מביא את כל העוסקים במלאכה לגיבוש תוכנית עבודה קונקרטית.
בתוכנית עבודה ראויה ונכונה יהיו כל מיני שיטות שיאפשרו להשיג שיפור עסקי, ייעול כלכלי ובניית תוכנית רציפה של עבודה. תוכנית זאת היא הביטוי המובהק של ייעוץ כלכלי, לגיבוש משימות ודרכי פעולה (ראו גם מדריך על תיעדוף משימות). תוכנית העבודה תכלול את כל שדרות הארגון, את המחלקות השונות, את יחידות המשנה או מרכזי הרווח השונים (אם ישנם כאלה).
תוכנית עבודה מפורטת ונאותה תאפשר חתירה קדימה, תוך הטמעת כל השינויים הנדרשים שהוגדרו קודם לכן, בתהליך ייעוץ כלכלי בשלבים מוקדמים.
מהמטרות – אל היישום
אם עד כה, התהליך של ייעוץ כלכלי נועד להכין את השטח, לבסס רעיונות, לגבש המלצות ולהניב תוכנית עבודה, פה מתחיל שלב חשוב ביותר. כאן עוברים לשלב המעשה, כלומר היישום. תוכנית העבודה מיושמת עם ליווי צמוד והדוק של היועץ. תהליכי שינוי, אפילו כאשר מדובר בצמיחה, הם מטבעם רצופי מכשולים וקשיים. ייעוץ כלכלי הדוק ונבון מסייע להתמודד עם האתגרים.
בין היתר ייעוץ כלכלי מסייע בבקרה מתמשכת. העובדים, המנהלים, כל העוסקים במלאכה מקבלים שיחות משוב, אך לא מתוך מקום "מחנך" אלא מתוך הבנה שמדובר בתהליך טבעי של למידה, שיפור, תרגול ואימון תוך כדי תנועה. המעקב אחר היישום לא מסתיים ביום או ביומיים. זהו חלק עמוק, מתמשך וחשוב ביותר של ייעוץ כלכלי.
עד כמה מתמשך השלב הזה, זה מאוד תלוי באופי השינויים הנדרשים, בגודל הארגון, בסוג המטרות שהוצבו בשלבים הקודמים ובהירתמות של כל הרמות (מעובדים ועד מנהלים).
מהיישום, אל התוצאות בשטח
לאחר שתוכנית העבודה מיושמת, העובדים והמנהלים מטמיעים שיטות עבודה חדשות או נוספות ונכנסים לשגרת עבודה, זה רגע השיא של כל ייעוץ כלכלי. ממש כפי שמכונית שטופלה במוסך מגיעה לביצועים משופרים או מחשב משודרג הופך ליעיל ומהיר יותר, זה בדיוק מה שקורה כאן.
ייעוץ כלכלי שעובד נכון מתבטא בשלב הזה בגידול ברור ויציב ברווחיות. השגשוג מורגש היטב ושיתופי הפעולה הפנים ארגוניים נעשים טובים יותר. ייעוץ כלכלי במיטבו עשוי להשפיע לטובה על האטמוספרה הארגונית. כלומר, לא רק שהרווחים עולים, שביעות הרצון של כל העוסקים במלאכה עולה. זהו מצב שבו כולם מרוויחים.
החזון שמוביל אתכם קדימה
חשוב להבין כי הדברים שתיארנו עד כה, כל התהליך, אינם אך ורק פעולות מכאניות. אנשים אינם מכונות והם זקוקים לא רק ליעדים טכניים אלא גם למשהו מעבר לכך. לכן, כל ייעוץ כלכלי איכותי ועמוק באמת מכיל בתוכו היבטים שאפשר לתמצת במילה "חזון". הארגונים והעסקים הטובים ביותר בעולם לא הגיעו לשם רק מפני שחתרו להגיע לעוד כסף ולעוד רווחים. המנוע החזק ביותר הוא חזון ואפשר לומר אפילו ערכים.
ייעוץ כלכלי לא יכול להמציא חזון או ערכים עסקיים, יש מאין. כמו בהגדרה של יעדים עסקיים, אלה דברים שצריכים לבוא מתוך הארגון עצמו. אגב, חזון הוא לא משהו שקופא על שמריו. זה יכול להיות משהו שצומח, שנבנה נדבך אחר נדבר ומשפר ומתעצב בחלוף הזמן.
השילוב בין יעדים עם חזון, מתן כלים אופרטיביים והגדרת מטרות ולוחות זמנים הוא שילוב מנצח. וזה לא משנה אם מדובר בחברה שמשווקת אופניים, בעסק שמייבא מוצרי צריכה או בחברה שמספקת שירותי ביטוח או עוסקת בשיווק תוצרת חקלאית.
איך מזהים שנדרש תהליך של שינוי וייעול
כעת, יתכן שבשלב הזה אם מתלבטים, תוהים או שואלים את עצמכם האם נחוץ לכם ממש עכשיו תהליך של ייעוץ כלכלי. חשוב לומר שאפילו עצם ההכרה בכך שנחוץ שינוי, זה לא דבר פשוט. מאוד קל ונוח לשקוע בשגרה, לנסות להשיג יותר מבלי לבצע שינוי.
שינוי הוא דבר לא פשוט גם ברמה האישית וגם ברמה הארגונית. זה בעצם אומר לנו שמה שעשינו עד עכשיו לא היו מספיק טוב. שאולי אנחנו או אחרים מסביבנו לא היינו ערים לכל מה שהיינו צריכים לדעת. אבל פה צריך לומר משהו חשוב ביותר. החיים הם שינוי. אנחנו לא הראשונים שאומרים שבמקום שבו אין צמיחה, שינוי ולמידה, קיים תהליך הפוך של ירידה, נבילה או קריסה.
אתם לא חייבים להיות "על הקרשים" בשביל להגיע למסקנה כי ייעוץ כלכלי יועיל לכם, לעסק שבניתם, לחברה שאתם מנהלים. אתם פשוט צריכים להחליט שאתם רוצים יותר. אפילו אם החברה שורדת או מגיע לרווחים מסוימים, זה טבעי לרצות יותר.
טבעי לרצות להגיע לפריצת דרך, אפילו אם עדיין אין לכם את כל הידע שדרוש, על מנת להוביל לשם. בדיוק בשביל זה קיים תהליך מאורגן של ייעוץ כלכלי. אפשר להגיע לדרכי פעולה רווחיות יותר, גם תחת המשאבים הקיימים. לפעמים אף ניתן לשלב תהליכי ייעוץ, שיביאו לקיטון דרסטי בהוצאות.
משמעות הדבר היא שאפילו אם לא תייצרו עוד הכנסות, הרווח הנקי יגדל באופן משמעותי וניכר. עכשיו, הכדור בידיים שלכם. כל מה שצריך זה נחישות, רצון, והכרה בצורך לשנות.