7 צעדים ראשונים לכל בעל עסק מתחיל

שלומי גבאי

שלומי גבאי

ייעוץ עסקי ומנטורינג למנהלים

Businessman climbing the steps to success in a conceptual image with paper silhouette cutouts of a man and a human hand helping him climb over rustic wood with copy space.

כשאנחנו מדברים על בעל עסק מתחיל, אנחנו מדברים על מישהו שהתחיל עם רעיון. יכול להיות שהרעיון היה להרוויח כסף באופן קצת יותר מבדר ומבנה, ויכול להיות שהרעיון היה להשפיע, להניב ולהעביר את השפע שלו הלאה. יכול להיות שאותו אדם אוהב לייעץ, לטפל, לצייר, לאמין, להכשיר לעיסוק מסוים או אפילו לתת שירות פיזי וכן הלאה אפשרויות. ומשם, הוא לוקח את זה לעסק – להתעסקות עצמאית. על כן, מה הם 7 הצעדים הראשונים שנוכל להמליץ לכל בעל עסק מתחיל –בכתבה הבאה.

1. מה זה אומר להיות בעל עסק?

יכול להיות שהאתגר מתחיל, בללמוד להיות בעל עסק מתחיל. ובכן, ניתן להגיד – שזה מאוד קל. פתיחת עסק הופכת אותך לכדי בעל עסק מתחיל. ובכן, אולי רק בהגדרה, אך לא בעשייה. זה נורא קל להיות אמן מעולה, ועם זאת – עסק דורש התעסקות מסוימת. ולו המינימלית ביותר. על כן חשוב לדעת כיצד לנהל לא רק את מלאכת האומנות (או כל דבר אחר שהעסק עוסק בו), אלא גם את מלאכת העסקים. לעתים זה יכול לערב משימות ומחלקות עסקיות שונות, והפיכת בעל העסק לכדי "חובש כל הכובעים". לדוגמה, לדעת שיווק, פרסום, לגבות, למכור, ואולי אפילו לנהל ולגייס אנשים לצוות, להבין לממש ולדלוור את התפוקה, לדעת לעבוד עם לקוחות, ליצור תקשורת חיובית, לעבוד עם רגולציות, להקשיב לשווקים, לזהות צרכים והזדמנויות וכן הלאה – וזאת, בנוסף להיות האמן, בעל מלאכה ויש עניין שימשיך להשתפר גם בזה.

2. כיצד מרחיבים את מעגל הקליינטים?

גם אם ההתחלה נראית נהדרת ומבטיחה, כי מעגל החברים הקרוב מתעניין, שולח אנשים ורוכש טובין – יש לבדוק איך ממשיכים לגלגל את זה הלאה, מרחיבים את העסק ואת הפצת משלח היד למרחבים נוספים בתבל, כרצון העוסק. על פי כן, הדבר השני שנמליץ עבור בעל עסק מתחיל לדעת כיצד מבצעים ניהול עסק, הוא היכולת להגיע לאנשים באופן עצמאי. להגיע לאנשים מעברים למעגלים הקרובים שלו. אפילו לעבר אנשים שמעולם לא שמעו עליו, או לא חשבו שיש להם עניין קודם במה שהוא מציע. ואפילו אנשים שאולי כבר "מכירים את הרעיון". על פי כן, יש לדעת הן להגיע לאנשים חדשים והן לבדל את הצעת הערך באופן כה ייעודי, כך שגם אנשים שהם חושבים שהם "מכירים את הרעיון", יגלו בו משהו מעניין ורלוונטי עבורם, אם אכן יש כזה.

3.איך (או איך לא) לייצר חשיפה בפלטפורמות שונות?

מתוך כך, אנחנו עוברים לטיפ השלישי. התשובה לשאלת ה-"איך להגיע לאנשים חדשים", יכולה להיפתר על ידי כל בעל עסק מתחיל כדרך פרסום ברשתות חברתיות. אלא שאז אנחנו נתקלים באלגוריתם של אותן רשתות חברתיות. אם פעם, הדגש היה על התעדכנות בפרסומים של אנשים שאנחנו מכירים ו/או רוצים להכיר, כיום (למיטב הבנתנו), לפחות חלק מהדגש עומד על שילוח תכנים שילהיבו את הגולש כך שיישאר כמה שיותר זמן באותה רשת חברתית ואף ייחשף ליותר פרסומות המותאמות לתבניות או מאפייני גלישה מסוימים. על פי כן, התוכן המפורסם ברשתות חברתיות, מעין "מתחרה" עם שלל התכנים, אשר מקודמים אל הגולש, על בסיס היכולת שלהם לבדר או להעשיר אותו באופן מספק, כך שיבלה יותר זמן באפליקציה. על פי כן, לכתוב משהו שאינו מבדר או מעשיר (וגם אם מעשיר, אז מעניין דיו), לא בהכרח ישיג את החשיפה הרצויה.
מתוך כך, ניתן לשאול, מה למעשה יכול לאפשר לכל בעל עסק מתחיל ליצור את החשיפה הרצויה עבור בית העסק שלו, באופן יעיל, פשוט ומשמח. זה כשלעצמו, מאפשר לנו לבקר כעת בטיפ הרביעי שלנו.

4.איך לבדל באמצעות יצירת סיפור?

הטיפ הרביעי שלנו כולל את היכולת לספר סיפורים. בעל עסק מתחיל יכול הרי להשקיע כספים ביצירת תכנים אורגניים ו/או ממומנים, ובכך להגיע לאנשים. ועם זאת, לכל בעל עסק מתחיל או לפחות, להרבה מהם, יש יכולת לעשות זאת במידה מסוימת. ועם זאת, יש לזכור, שתשומת הלב של הגולש היא הרלוונטית כאן. למעשה, גם אם מפרסמים בגוגל באופן ממומן, לא ניתן להציע את סכום הכסף הרב ביותר על מנת לקבל את המקום הראשון בתוצאות החיפוש. שכן, גם בעל עסק מתחיל שמציע סכום נמוך במיוחד, אך מציע קישור רלוונטי ביותר לגולש, יכול לזכות "בהצעה הפומבית" על המקום בתוצאות החיפוש, ולאפשר לגולש בגוגל למצוא אותו ביעילות. 

במילים אחרות, היכולת למשוך ולעניין את הגולש, יכולה לעזור לכל הפלטפורמות השונות לקדם את התכנים של בעל עסק מתחיל.  שכן, אותן פלטפורמות מעוניינות בגולשים אשר מעוניינים להשתמש בהן, ולמצוא בהן ערך. ואם בעל עסק מתחיל מפרסם דברים, או מייצר דברים (שגוגל יכול לאנדקס) שהקהל האידיאלי שלו אכן מתעניין בהם, ולפיכך משתמש בגוגל או באפליקציה אחרת על מנת לגלות אותם, יכול מאוד להיות שזה יירשם לטובה עבור אותו בעל עסק מתחיל ועל פי כן הוא יזכה ליותר קידום והאלגוריתם יקדם יותר את מה שהוא מייצר במסגרת אותה אפליקציה.

שלומי גבאי

אני מזמין אתכם לעשות את הצעד הראשון בשיחת ייעוץ ללא התחייבות

5.איך הסיפור יכול לבדל את בעל העסק בפני לקוחותיו האידיאליים?

ואכן, עבור הטיפ החמישי, או הצעד החמישי לכתבתנו – היכולת לספר סיפורים, היא הבידול של בעל עסק מתחיל. לא היכולת עצמה, שכן, יכול מאוד להיות שהוא לא מעוניין או מבין כיצד לספר סיפורים – אלא הסיפור עצמו. לכל אחד יש סיפור, אשר הוביל אותו לכדי פתיחת העסק. הסיפור הזה מכיל זרע, זרע של אתגר (שיש ללקוחות), וזרע של פתרון (הצעת הערך של בעל עסק מתחיל). נניח שאותו בעל עסק מתחיל היה פעם ילד ביישן, ואז למד לפתח כישורים חברתיים ועשה עבודה רגשית מדהימה על ועם עצמו, וכעת יש לו ביטחון עצמי אותנטי, והבנה חברתית מהותית בעולמו. הרי שעצם הסיפור, יכול לעזור ללקוחות להבין שיש להם עסק עם בן אדם אמיתי, שעשה את הדרך, שהיה במקום בו הם נמצאים ויכול לסייע להם. ובכך, זה יכול לעורר השראה, לזרוע אור על האתגרים השונים שאולי הם עוברים, כמו גם לאפשר מידה של אמינות, שהרי מדובר במסע אותנטי שמישהו באמת עבר, כמו גם להעלות את מידת האמון שאותו בעל עסק מתחיל יכול לעזור גם להם, כי הרי הוא היה לפחות במקום שבו הם נמצאים, בין אם פחות או יותר.

6.מי הוא הלקוח האידיאלי?

זה כשלעצמו, מביא אותנו לצעד השישי שלנו – להבין למי אנחנו רוצים לעזור. ברמה השיווקית, יכול להיות שאנחנו כבר מזהים למי אנחנו עוזרים הכי טוב. אולי יש סוגים של אנשים שקונים ומתעניינים בטובין שלנו. אם זה שירותי אינסטלציה, אז אנחנו אולי יודעים מי הוא הלקוח המועדף. אם אומנות, אולי אנחנו יודעים מי נדלק על האומנות. אם מדובר בטיפול, יכול מאוד להיות שאנחנו יודעים למי שאנחנו רוצים לעזור (יכול להיות שמדובר באנשים שחווים אתגרים שאנחנו חווינו בעבר). כך או כך, אנשים יכולים לזהות מי הכי כיף להם לעבוד עימו, מי מרגיש להם שבאמת יכול להיות לקוח אידיאלי לעסק שלהם. ואלו הם האנשים להתמקד בהם – ולספר להם את הסיפור.

7.היכן נמצאים הלקוחות האידיאליים?

וכעת, הצעד השביעי של בעל עסק מתחיל, הוא להבין כיצד להגיע לאותם לקוחות אידיאליים. היכן הם נמצאים? באילו קבוצות פייסבוק, אם בכלל? האם מפה לאוזן? האם יש טעם וערך ורלוונטיות בפתיחת אתר? האם מודעות ממומנות בגוגל יכולות לעזור? מתפקידו ואחריותו של בעל עסק מתחיל להבין היכן נמצאים הלקוחות האידיאליים שלהם, ולהתחיל לשלוח אליהם בקבוק על זרם המים, שיש בהם פתקים עם הזמנה חזרה למקום העסק, שם הוא מציע להם את הבשורה שהיה במסר שבקבוק. המסר השיווקי לכאורה. המסר הסיפורי, שציינו בצעדים קודמים. זה אולי נשמע כמו משהו אחר שכתבנו קודם, לגבי בחירת מקום לפרסם – אך כעת, אנחנו מגיעים לעניין זה לאחר שאנחנו מבינים למי אנחנו באמת רוצים לפרסם, כך שהמסרים השיווקיים אכן יכולים להדהד ולצלצל בפעמונים הפנימיים. לא מתוך מניפולציה, אלא קשר אנושי, מוזה של השראה.

שאלות תשובות בנושא צעדים ראשונים לכל בעל עסק מתחיל

הצעדים הראשונים בפתיחת עסק חדש הם:

1. חקירה על התחום שבו מעוניינים לעסוק – כדאי לומר עם אנשי מקצוע מתחום זה על מנת להבין יותר טוב את התחום ואת הצרכים והמתחרים בשוק.

2. כתיבת תכנית עסקית – כדאי להכין תכנית עסקית בכדי להבין את הצרכים של העסק ואת כל הפעולות שצריך לבצע.

3. בחירת סוג העסק – כדאי לבחור בסוג עסק המתאים והרלוונטי לתחום ולעסק שמעוניינים לפתוח.

4. מציאת מימון – ישנם כמה אפשרויות למציאת מימון כגון ערבות, הלוואות בנק או הלוואות פרטיות.

5. רישום עסק חדש – על מנת לפתוח עסק חדש חשוב להשיג את רישום העסק ולסיים את כל הפעולות המגיעות עם זה.

הטיפים הכי חשובים לפתיחת עסק חדש הם:

1. לעשות חקר שוק ולהבין את הצרכים והתחרות בתחום שבו מעוניינים לעסוק.

2. למצוא פתרונות יעילים עבור הלקוחות ולעזור להם לקבל את התמורה הטובה ביותר עבור המוצר או השירות שמוצע.

3. לבנות תכנית עסקית מקיפה ושקולה כדי לעזור לך לבצע את כל המשימות בצורה יעילה ואפקטיבית.

4. לקבוע מטרות מוחשיות וכמובן לצלחת להעמיק בפעילות היומיומית של העסק.

5. ליישם את התוכניות והתכנונים במדויקיות ולקבוע לוח זמנים לכל פעולת עסק ומשימה.

6. לדאוג לבניית צוות טוב ומקצועי וודאי כי כל הצוות יודע לבקר במספרים ובנתוני העסק.

7. להקפיד על שירות לקוחות מצוין ותמיכה למוצרי העסק שלך.

הטעויות הנפוצות שבעלי עסקים עושים כוללות חוסר ביצוע מחקר שוק מספיק, אי עקביות עם החשבון, אי ניהול עסקי מקצועי ושליטה במשאבי העסק.

שלומי גבאי
שלומי גבאי

יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם.

תוכן עניינים

מאמרים נוספים

אודות שלומי גבאי

שלומי גבאי

שלומי גבאי, יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם. בתהליך הליווי, מבצע שלומי אנליזה לעסק ברמת המאקרו והמיקרו.

למידע נוסף >>>

דברו איתי

אני מזמין אתכם.ן לספר לי על העסק שלכם, האתגרים והמטרות: