סימנים לעסק לא רווחי

שלומי גבאי

שלומי גבאי

ייעוץ עסקי ומנטורינג למנהלים

ניתוח עסק לפני ייעוץ עסקי

ניהולו השוטף של עסק רווחי איננו נובע רק מרצונו של בעל עסק להגשים את החלום ולצאת לעצמאות כלכלית; זהו אלמנט חיוני לשרידותו של העסק והישארותו בשוק התחרותי.

כיועץ עסקי נתקלתי במספר רב של עסקים המתקשים לשמור על רווחיות. אין מדובר בהכרח על עסקים קטנים בלבד, או גדולים בלבד. כל עסק הוא עולם ומלואו, וכל זירה עסקית מביאה עמה את האתגרים שלה.

ועם זאת, יש מכנה משותף אחד שאני יכול להצביע עליו – זיהוי סימנים מוקדמים של מצוקה פיננסית יכול לאפשר לבעלי עסקים ולמקבלי החלטות ליישם צעדים חשובים ומיידיים, זאת לפני שיהיה מאוחר מדי.

ירידה במכירות

ירידה עקבית במכירות לאורך מספר רבעונים היא סימן ראשוני מאוד בולט שחשוב לשים לב אליו.

אל תמהרו להתרגש מירידה ברבעון אחד שכן ייתכן והרבעון הבא ישפר את הנתונים ועלינו להסתכל בראייה כללית יותר. ועם זאת, במידה ומדובר במגמה מתמשכת הרי שיש לתת על כך את הדעת.

ירידה במכירות יכולה להיגרם על ידי גורמים שונים כמו תחרות מוגברת שנוגסת בהכנסות העסק, אובדן לקוח גדול או מוצרים מיושנים שכבר אינם עונים על צרכי הלקוחות של העסק שלנו. 

ניטור קבוע של נתוני מכירות ומגמות שוק יכול לעזור לזהות ולטפל בסיבות הבסיסיות לירידה במכירות.

שולי רווח נמוכים

שולי רווח גדולים יותר, משמעם בית עסק שיכול להתמודד עם תנודות קיצוניות יותר בשוק ועודנו לייצב את הספינה.

עסקים שנשארים באופן עקבי מתחת לממוצע בתעשייה הרלוונטית להם, למעשה משקפים חוסר יעילות תפעולית בעסק. 

זה יכול להיות בשל עלויות ייצור גבוהות, אסטרטגיות מחירים לא יעילות עם תמחור שאיננו תואם את המוצר או השירות, או שיווק לקוי. 

ישנה חשיבות עצומה שכל בעל ובעלת עסק יבצעו השוואה בינם לבין השחקנים המתחרים שבתעשייה כדי לוודא שהם לא נשארים מאחור.

רמות חוב גבוהות

עסק שיש לו תלות בחוב לשם פעילותו המסחרית השוטפת מוכרח לשים לב לתמרור האזהרה הזה ולפעול באופן מידי. 

בעוד עסקים רבים לוקחים אשראי לצורך פיתוחים עסקיים וצעדים שונים, הרי שחשוב לדעת להתנהל נכונה עם החוב לגורם שהעניק את האשראי, והשאלה היא האם אנו אכן עם האצבע על הדופק ומבינים את המשמעות של חובות גבוהים מדי.

חוב גבוה יכול להוביל לתשלומי ריבית גבוהים ולייצר כדור שלג מתגלגל. חשוב לשמור על יחס חוב להון עצמי מתון וזהו היבט שניתן לעשותו יחד עם יועץ עסקי.

ניהול תזרים מזומנים לקוי

השאלה המרכזית: האם יש לכם אמצעים לנהל את תזרים המזומנים ולעקוב אחרי הפעילות הפיננסית השוטפת?

תזרים המזומנים של העסק הוא לא אחר מאשר צינור החמצן של העסק. 

קשיים בבקרה על תזרים המזומנים עשויים להעיד על ניהול פיננסי לקוי או יעילות תפעולית נכשלת. חשוב לנתח באופן קבוע את דוחות תזרים המזומנים ולוודא שיש לעסק את הגב הפיננסי הנדרש לכיסוי התחייבויות קצרות הטווח.

אי שביעות רצון בקרב הלקוחות

משוב שלילי מלקוחות ותלונות חוזרות ונשנות, יכולים להעיד על ירידה באיכות השירות או המוצרים של העסק, וכפועל יוצא מכך להוביל בהדרגה לירידה במכירות ולפגיעה במוניטין של המותג.

חשוב לעקוב אחר שביעות רצון הלקוחות דרך סקרים, להקפיד על פעילות שוטפת ברשתות החברתיות ולייצר קו תקשורת ישיר ככל הנתין עם הלקוחות, זאת לצורך טיפול מהיר בכל בעיה שעולה.

ראו טיפים להגדלת המכירות

היעדר אסטרטגיה עסקית ברורה

אסטרטגיה עסקית ברורה מכתיבה מהם הצעדים הברורים שהעסק צריך לעשותם על מנת שיוכל להשיג את המטרות והיעדים העסקיים. 

בלי תוכנית אסטרטגית, עסקים עלולים לאבד כיוון לכל דבר ועניין, לא להגיב באופן המתאים לשינויים בשוק, ולמעשה 'לכבות שריפות' כל העת, במקום ליצור צעדים יזומים ומחושבים.

התייעצו איתי בכל שאלה

זיהוי הסימנים הללו באופן המהיר ביותר, יאפשר לכם לפעול באופן זריז ויעיל.

רווחיות העסק היא איננה מנת חלקם של עסקים מסוימים בלבד; זוהי המטרה של כל עסק ועסק המבקש להעניק לעצמו את הבסיס החשוב ביותר לקיומו.

כיועץ עסקי אני יכול לומר לכם שתמיד חשוב לשמור על ערנות ויוזמה. כאשר היוזמה אצלכם, אתם כבר עושים צעד ענק בדרך לעסק רווחי ומשגשג.

אני מזמין אתכם לעשות את הצעד הראשון בשיחת ייעוץ ללא התחייבות

שלומי גבאי
שלומי גבאי

יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם.

מאמרים נוספים

אודות שלומי גבאי

שלומי גבאי, יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם. בתהליך הליווי, מבצע שלומי אנליזה לעסק ברמת המאקרו והמיקרו.

למידע נוסף >>>

תוכן עניינים

דברו איתי

אני מזמין אתכם.ן לספר לי על העסק שלכם, האתגרים והמטרות: