'חזון עסקי', צמד מילים שמבלי להיכנס אל משמעותן, אנו מיד נבין את תוכנן. ועם זאת, כאן כן לעצור לרגע ולהיכנס בעובי הקורה.
חזון עסקי הוא המטרה שלנו, הוא מה שהעסק שלנו יהיה במועד בו פתח את דלתותיו בפעם הראשונה, והוא גם מה שאנו צופים לו בעתיד. הוא השאיפות העסקיות שלנו, ועבור רבים – הוא ההגשמה שלנו.
מהסיבה הזאת, בכל ייעוץ עסקי שאני עורך, בין אם בפרט ולו 'הקטן ביותר' (שהרי אין כזה דבר פרט קטן, וכל רכיב משפיע על כלל העסק), אני נוהג לבחון עם בעל/ת העסק את האופן שבו הם תופשים ורואים את מה שהקימו במו-ידיהם.
מה החזון העסקי מגדיר לנו?
באופן 'יבש' במידה מסוימת, חזון עסקי ניתן להגדירו כמתווה שמסביר מה העסק שלנו עושה.
אולם יותר מכך, החזון העסקי שלנו מגדיר עבורנו, במידת הקיים גם עבור עובדינו, למה זה חשוב?
החזון העסקי מעורר השראה, יוצר תחושה של אופטימיות, של לכידות ושל מטרה משותפת.
כך למשל, לכל בעלי מסעדה יש חזון מדויק באשר לחוויית הסעודה של לקוחותיו.
לעסק המספק שירותי דפוס דיגיטליים ישנו חזון לשירות מקצועי שמבין את רצון הלקוח ומשקף זאת בתוצר מדויק.
לצד זאת, החזון העסקי מסתכל קדימה. הוא מתבסס על נקודת המוצא בה היינו רוצים להימצא עם הקמת העסק ובתחילת דרכו, והוא צועד הלאה אל עבר היעדים הבאים.
החזון העסקי שלנו מתווה את המטרות והשאיפות לפיתוח עסקי עתידי.
החזון העסקי שלכם מקרין גם כלפי חוץ
החזון, השאיפה, היעדים – כל אלו יכולים בהחלט להשפיע על הלקוחות הפוטנציאליים שלכם, לסחוף אותם יחד אתכם, ולהפוך אותם לחלק בלתי נפרד מתפישת עולמכם.
אם זהו עסק שמיועד לחבר בין פרילנסרים לבין מחפשי שירות, הרי שניתן לתרגם זאת למוטו 'ליצור הזדמנויות כלכליות חדשות מבלי לצאת מהבית'.
אם מדובר בחנות רהיטים הרי שמטרתה היא 'ליצור יום-יום טובים ונוחים יותר לאנשים'.
בואו נדבר בגדול, טסלה מצהירה כי חזונה הוא להאיץ את המעבר של העולם לאנרגיה בת-קיימא. ואם חברה כה גדולה נסמכת על חזון, הרי שכל עסק ועסק, בכל היקף פעילות, מוכרח לראות בחזון בתור לב לבו של המערך העסקי.
איך מגבשים חזון עסקי?
ראשית כל, אני סמוך ובטוח שיש לכם כיוון מסוים, ולו קטן, שהניע אתכם להקים את העסק. נכון זהו הרצון לפתוח בדרך עצמאית ולייצר לעצמכם עצמאות כלכלית. לצד זאת, אתם מעוניינים להגשים את עצמכם, להעניק מן היכולות שלכם עבור קהל הלקוחות.
הקושי לגבש חזון ברור הוא מובן לחלוטין, והנה מספר נקודות שיעזרו לכם להפוך את בליל המחשבות לתרשים כתוב וברור:
- למה כדאי לבחור בשירותים שלכם על פני מתחרים? מהו האני מאמין שלכם?
- מה העסק שלכם עושה? הגדירו אותו בבירור עם סך המוצרים ו/או השירותים.
- רשמו לעצמכם את כל נקודות המפתח העיקריות שמגדירות לטעמכם את העסק
- איפה אתם רואים את העסק שלכם בעוד מספר שנים?
- מיהו קהל היעד שאל לבו אתם מבקשים לדבר?
ראו בכך בתור הקו המנחה שלכם
ברגעים שלתחושתכם מעט מאתגר ואתם זקוקים לדחיפה, החזון העסקי שלכם הוא מה שיאפשר לכם להרים את הראש ולהמשיך ולהניע את גלגלי העסק קדימה.
כיועץ עסקי ובעיקר כשאני נכנס לנעליי בתור מאמן עסקי, אני מקפיד לבחון בקפידה את החזון שבעל או בעלת העסק התוו לעצמכם. אין בנמצא חזון מוגדר? על אף שתפקידי כאן נסמך על מספרים ועל שינויים הלכה למעשה בעסק, אבקש לעצור, לשבת אתכם על כך, וביחד נגדיר במדויק איפה אתם רוצים להיות עתה, ואיפה אתם רואים את עצמכם לפרקי זמן מוגדרים.
כשיש אופק ברור, הכיוון ברור בהתאמה.
ובכל שאלה והתייעצות, אשמח לסייע.
אני מזמין אתכם לעשות את הצעד הראשון בשיחת ייעוץ ללא התחייבות