ייעוץ שיווקי לעסקים קטנים

Untitled design (3)

יש בישראל לא מעט עסקים קטנים שרוצים לעלות לרמה הבאה. יכול להיות שהם רוצים להתרחב מבחינה עסקית, דהיינו: לשרת הרבה לקוחות, למכור יותר מוצרים ושירותים, להשפיע עוד על העולם, לגייס עוד עובדים ולעשות יותר הבדל. וזה משובח ומבורך. אם כי, ניתן לשאול – מה יאפשר להם להגיע לנקודה בה הם רוצים להיות? התשובה היא פשוטה עד כדי גיחוך: מה שהם עשו עד עכשיו, הביא אותם להיכן שהם נמצאים כעת. ייעוץ שיווקי לעסקים קטנים נועד לעזור להם לראות מה הם לא עשו עד עכשיו, כדי לעזור להם להגיע לנקודה בה הם רוצים להיות.

אני מזמין אתכם לעשות את הצעד הראשון בשיחת ייעוץ ללא התחייבות

איך יודעים שהגיע הזמן עבור ייעוץ שיווקי לעסקים קטנים?

זה לא אומר שמה שבית עסק קטן עשה עד כה איננו טוב מספיק, או איננו מוצלח. להפך. אם בית עסק רואה לנכון שהגיע הזמן להתרחב, יכול מאוד להיות שזה מרמז על כך שהוא הגיע לגבול או לקצה היכולת שלו להמשיך עם מה שהוא עשה עד כה. איך יודעים שהגיע הזמן לשינוי קיצוני (או לפחות מעודן)?

באילו מקרים כדאי לקבל פרספקטיבה מבחוץ?

במקרים מסוימים, השווקים יכולים להגיע למצב מאוד מעניין: יותר ויותר אנשים נכנסים לנישה מסוימת ומציעים אותו הדבר. כך שהפרט המבדל היחידי בין העסקים השונים הוא דווקא עלות השירותים והמוצרים שלהם. במקרה שכזה, הצרכנים לומדים לרכוש במחיר הזול ביותר, שכן אין באמת הבדל בין הטובין המוצע. מה שיכול להתחיל מלחמת מחירים.

כאשר המרוויחים לכאורה הם אלו שמצליחים למכור בפחות. ייעוץ שיווקי לעסקים קטנים נועד להפוך את המשוואה הזאת. במצב שתיארנו, כל אחד יכול להיכנס לשוק, לחתוך מחירים ולמכור יותר. אלו שלא יכולים להמשיך ולהוריד מחירים, יוצאים מהמשוואה, כך שמי שנשאר אלו רק אלו שמוכרים בעלות הנמוכה ביותר.

בית עסק שהצליח להתחרות בתנאים הללו, מגיע לנקודה מסוימת ממנה הוא לא יכול להמשיך. וזאת, כי עליו להמשיך ולחתוך את שורת הרווח שלו, כדי להמשיך למכור בזול כך שאין לו מספיק משאבים נוספים כדי לרפד ולממן פעילויות עסקיות נוספות ובכך להתרחב.

במסגרת ייעוץ שיווקי לעסקים קטנים אותו בית עסק יכול לכל הפחות לקבל שיקוף למצב ולראות שמה שהוא עושה אינו מקדם צמיחה עתידית. הדבר אולי מאפשר לו להתחרות, ולהתחרות היטב – ועם זאת, אם הדבר היחידי שהוא מצליח לעשות זה "להסתדר", או "לשרוד", הרי שהוא לא משאיר לעצמו מקום לשגשוג.

יועצים עסקיים דוגמת שלומי גבאי המתמחים בהגדלת שורת הרווח לארגונים, נוטים להיכנס לארגון עסקי ולבדוק מה בדיוק קורה שם. איפה הן החולשות באסטרטגיה העסקית, מה הם התהליכים העסקיים שיש לבחון אותם מחדש כדי לזהות מה העסק עושה כרגע ומה עליו לשנות ולפתח כדי להגיע לרמה הבאה בדרכו.

כיצד ייעוץ שיווקי לעסקים קטנים יכול לסייע בגילוי נישה רווחית?

לדוגמה, במסגרת ייעוץ שיווקי לעסקים קטנים, יכול מאוד להיות שיועץ עסקי יגלה שבית עסק מתחרה בנישה הלא נכונה. איך יודעים שנישה מסוימת היא לא נכונה? כיוון שכולם מוכרים אותו הדבר בעלות הנמוכה ביותר. איך יודעים מהי הנישה הנכונה? כאשר אין מתחרים. יועץ עסקי, במסגרת ייעוץ שיווקי לעסקים קטנים, יכול לאתר מהי נקודת הערך הייחודית של בית העסק וליצור מכך נישה חדשה לחלוטין.

נישה שלא הומצאה בעבר, ולא ניתן למצוא אותה בגוגל – יחד עם המון אנשים אחרים. ועל פי כן, בית העסק יכול לגבות כמה שמתחשק לו (בהתבסס על משוואת ערך מסוימת). ניתן לחשוב על זה כמעין רופא מומחה אל מול רופא כללי.

באם מישהו רוצה לעבור הליך רפואי מאוד ספציפי, הרי שהוא יעריך הרבה יותר את מומחיותו של רופא מומחה בנידון, מאשר את היעדרה אצל רופא כללי אשר לא התמחה בזה כלל. ועל פי כן, רופא מומחה יכול לגבות יותר בעבור אותו הליך רפואי מאשר רופא כללי (גם אם רופא כללי יודע לעשות זאת, "באופן כללי").

על פי כן, ייעוץ שיווקי לעסקים קטנים נועד, בין היתר, לזהות מהי הנישה הייחודית של עסק ולאפשר לו ליצור אותה בעיני לקוחותיו. חלק מהתהליך, הוא כמובן לזהות שהנישה הקיימת כבר מיצתה את הרווחיות שלה עבור בית העסק, תוך זיהוי הנישה הרלוונטית ביותר לאותו בית עסק.

כאשר היא זוהתה, הרי שזוהתה גם נקודת מבט ייחודית, או הצעת ערך ייחודית מטעם בית העסק. הצעת ערך זו תקבל את השפה הייחודית לה, את המילים האותנטיות שיביעו אותה. ובכך, לא תהיה הצעה שכמותה בשוק, ולא יהיו מתחרים לאותה הצעה.

בית העסק יציע דבר מה ייחודי אשר לא מושפע על ידי התחרות. ואם תהיינה תחרות, הרי שבכל רגע נתון בית העסק יכול לחדד את הנישה שלו לכדי דבר מה חדש וייחודי.

זוהי דוגמה חדה ומעניינת, לשינוי כיוון מבחינת בית עסק נתון, כך שהוא מפסיק להתחרות על שאריות ומזון ומתחיל לחלק את המזון כמו מלך ללקוחותיו השונים, השמחים לקבל דבר מה ייחודי המותאם אישית לצרכים שהם לא בהכרח ידעו שיש להם, או לא ידעו לבטא אותם באופן כה ייעודי.

ייעוץ שיווקי לעסקים קטנים יכול לסייע לעסקים לזהות מהו הערך הייחודי שהם יכולים להציע, ולהתחיל להציע אותו באופן מבדל.

מה קורה בתהליך ייעוץ עסקי בשורה התחתונה?

במסגרת ייעוץ שיווקי לעסקים קטנים, יועץ אישי נכנס לתוככי המערכות העסקיות הקיימות (אם בכלל ישנן) כדי להכיר את פעילויות הליבה, ההון האנושי והתהליכים הקיימים בעסק.

ובכך, לומד היועץ להבין מה קורה בפנים, כיצד העסק מתנהל מבחינה אסטרטגית וטקטית וכיצד זה תורם לשגשוגו, או לא. לאחר מכן, ייעוץ שיווקי לעסקים קטנים יכול לכלול מיפוי תהליכים בתחומים שונים כדי לזהות היכן תהליכים נופלים או דווקא מחזקים את העסק, ומה ניתן לשנות ולשפר.

לאחר שאנחנו יודעים מה מתרחש בעסק, אנחנו יכולים לקבוע ולהגדיר מטרות ישימות וריאליות לביצוע במסגרת לוח זמנים מוגדרת מראש. היעדים והמטרות לא יימצאו באוויר, שכן ייעוץ שיווקי לעסקים קטנים כולל את שיתוף דרג המנהלים ויוגדרו מתוכו רמות ביצוע עד לאחרון העובדים.

זאת במטרה להכין תוכנית עבודה השואפת לשפר ולייעל את התנהלות העסק, כמו גם להרכיב מתודות עבודה שנועדו ליישם את אותה התייעלות. התוכנית תפרט את המטרות, היעדים והמשימות שיש לבצע, עבור כל מחלקה בעסק כדי למטב את פעולתה לעבר הגשמת היעדים.

כיצד שלומי גבאי יכול לעזור?

אלא שזה לא הכל, כי במסגרת ייעוץ שיווקי לעסקים קטנים עם שלומי גבאי, הרי שניתן לקבל ליווי לאורך כל התהליך עד ליישום התוכנית העסקית. הליווי כולל בקרה, מעקב וביצוע שיחות משוב. שכן כל תהליך למידה מתחיל בחשיפה למידה חדש, יישומו וקבלת פידבק כדי להמשיך לשפר את תהליך הלמידה.

הפידבק הוא השלב האחרון לכאורה במחזור הלמידה, אך הוא הראשון במחזור הלמידה החדש. וכך אנחנו יוצרים ספיראלה מחזקת של "קבלת מידע חדש", יישום ו-פידבק (המהווה את קבלת "המידע החדש" עבור מחזור הלמידה הבא).

כך שניהול עסק קטן מקבל את כל הכלים, ההדרכה וההכוונה שיש לשלומי גבאי להציע במסגרת תהליך ייעוץ שיווקי לעסקים קטנים, את הזמן והמרחב ליישם ואת הפידבק כדי לדייק.

שאלות נפוצות על ייעוץ שיווקי לעסקים קטנים:

יעוץ שיווקי הוא תהליך הדרכה וייעוץ לבעלי עסקים קטנים בנוגע לכיצד לפתח ולקדם את העסק דרך מגוון כלי שיווקיים. חשוב לעסק קטן לקדם את המותג ולהגיע לקהל רחב יותר כדי להתחרות עם עסקים אחרים ולגדול.

ישנם כמה יתרונות ליזמי עסקים קטנים שמשתמשים ביעוץ שיווקי, לרבות:
– הדרכה על כלי שיווק חדשים ויצירת אסטרטגיות חדשות לפיתוח העסק.
– ייעוץ והדרכה ליצירת תמהיל פרסום נכון שיעזור לבעל העסק להגיע לקהל יותר רחב ולקדם את המוצר שלו.
– שיפור התפעול בקהילת הלקוחות דרך ניתוח של נתוני הלקוחות והשליטה על מערכות לטיפול בלקוחות.

בערך כל עסק קטן יכול להתחיל להשתמש ביועץ שיווקי בכל רגע מתאים. זה יכול להיות מתחילת הפעילות או גם לאחר מספר שנים שהעסק פעיל.

שלומי גבאי
שלומי גבאי

יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם.

מאמרים נוספים

אודות שלומי גבאי

שלומי גבאי, יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם. בתהליך הליווי, מבצע שלומי אנליזה לעסק ברמת המאקרו והמיקרו.

למידע נוסף >>>

תוכן עניינים

דברו איתי