גיוס עובדים הוא תהליך מכריע עבור כל עסק, מאחר והוא דורש עיסוק מתמיד ורציני בחיפוש העובדים המתאימים ביותר לתפקידים השונים.
עובדים מקצועיים, בעלי מוטיבציה ויכולות שמעבר לתפקידם, בעלי יכולות מנהיגות לצד נכונות ויכולת לעבודת צוות ועוד. כדי להצליח ולאתר את העובדים המתאימים ולגייסם לטובת העסק, יש צורך באסטרטגיית גיוס.
מהי אסטרטגיית גיוס עובדים?
אסטרטגיית גיוס עובדים מתייחסת לתכנית סדורה שמטרתה לזהות, למשוך ולהעסיק את המועמדים המוצלחים ביותר.
על פי רוב תכלול אסטרטגיית גיוס טובה את המושגים הבאים:
- הגדרת צרכי גיוס העובדים
- בחירת ערוצי פרסום מתאימים
- פתוח מותג מעסיק
- יצירת תיאורי תפקיד
- סינונים
- ראיונות
- והגשת הצעות תחרותיות למועמדים הטובים ביותר.
הגדרת צרכי גיוס עובדים
הדרישות והכישורים הייחודים הדרושים לעסק למילוי תפקיד או תפקידים. אלה יכולים להיות צרכים שכתוצאה מצמיחה ארגונית, שינויים באסטרטגיה העסקית, תחלופת עובדים, פתיחת סניפים או צורך במיומנויות מיוחדות.
צרכי גיוס עובדים יכללו היבטים שונים ובהם:
- אחריות – המשימות והתפקידים שאמור המועסק החדש לבצע.
- כישורים, השכלה ומיומנויות – להשכלה, לניסיון ולכישורים הספציפיים שנדרשים לשם ביצוע העבודה..
- התאמה לתרבות העסק – התאמת הערכים, האמונות וההתנהגויות של המועמד עם תרבות העסק. תרבות עסקית מתייחסת לערכים והאמונות המשותפים המעצבים את האווירה בעסק. זה כולל את אופן האינטראקציה הבינאישית, קבלת ההחלטות ועוד. התרבות העסקית אחראית על הנימה בה נעשים הדברים בתוך העסק ויש לה השפעה מרחיקת לכת על המוטיבציה של העובדים, על היצירתיות וההצלחה.
- מספר עובדים הנדרשים – האם נדרש לצורך התפקיד גיוס אדם אחד או אולי צוות?
- זמן – מהו פרק הזמן בו יש הכרח לתת מענה לצרכי הגיוס
יצירת תיאורי תפקיד
תפקיד תיאורי התפקיד למשוך מועמדים מובילים בתחומם להיענות לקריאה.
תיאורי תפקיד צריכים לתאר בצורה ברורה, מדויקת ומסקרנת את תחומי האחריות, הכישורים הנדרשים לצד הכישורים הנוספים הרצויים, תוך העברת התרבות והערכים של החברה.
תיאורי תפקיד מדגישים יתרונות התפקיד המוצע לצד ההזדמנויות שמופיעות לצדו. תיאור התפקיד חייב להיות תמציתי מצד אחד, אך לספק פרטים מספיקים.
תיאורי תפקיד משמשים כנקודת התייחסות לאורך כל תהליך גיוס של העסק.
בחירת ערוצי מקורות מתאימים
בחירת הפלטפורמות והשיטות היעילות ביותר להגיע למאגר מועמדים המתאימים ביותר לדרישות התפקיד.
חשוב לדעת ולהבין מהם המקורות בהם סביר להניח בהם יחפשו מועמדים מתאימים לחפש משרות.
ערוצים אלה יכולים להיות:
- לוחות דרושים
- פלטפורמות מדיה חברתית
- אתרי רשת מקצועיים או פורומים ספציפיים לתעשייה.
בדרך כלל רצוי לבחור בשילוב ערוצים תוך מציאת הפלטפורמה לה קהילות רלוונטיות לעסק.
פיתוח מותג מעסיק
יצירת נרטיב משכנע על עבודה בעסק, תוך הדגשת היבטים ייחודיים של תרבות החברה, ערכים וחוויות עובדים, והפצתו בערוצים שונים, לרבות אתר החברה, מדיה חברתית, המלצות עובדים וחומרי גיוס. מותג מעסיק חזק, מבדל את העסק ממתחריו, מעניק לעובדים הפוטנציאליים תמונה או תחזית ראשונית ברורה לכוונון ציפיותיהם, למשיכת כישרונות מובילים.
סינון וראיונות מועמדים והצגה של הצעות תחרותיות על מנת לזכות בהם כעובדים.
לאורך כל תהליך הגיוס חיוני לשמור על תקשורת יעילה עם המועמדים ומעורבות של מנהלי העסק. הגדרת התפקיד המדויקת מול המועסק הפוטנציאלי, הבטחת ציר זמן, מעקב אחר ציר תהליך המיון ובניית אמון בין המראיינים לבין המועמדים.
לסיכום
במאמר הבאתי לפניכם את נקודות המפתח העיקריות באסטרטגיות גיוס העובדים. לעתים, ההון האנושי הוא המפתח שלנו להצלחה וכן הגורם שעלול לעכב אותנו, זאת אם נקטנו באסטרטגיה לא נכונה.
אומר זאת מעבר להיותי יועץ עסקי, אלא מן ההיגיון הבריא כי להדגשתן ולהקפדה על אסטרטגיות נכונות, ישנה חשיבות עליונה לשם גיוס עובדים מוצלח.
חשוב לעקוב ולהעריך מחדש מידי פעם של אסטרטגית הגיוס של העסק בהסתמך על משובים ותוצאות גיוסים על מנת להשתפר ולהבטיח גיוסים טובים גם בעתיד.
אני מזמין אתכם לעשות את הצעד הראשון בשיחת ייעוץ ללא התחייבות