עסקים בזמן מלחמה – עשה ואל תעשה

עסקים בזמן מלחמה - עשה ואל תעשה

מאמר זה נכתב בעיצומה של מלחמת חרבות ברזל. ראשית מקווה אני שעם חלוף הזמן, מאמר זה יהיה שייך לאירוע היסטורי שכבר חלף, אך בו-זמנית גם הותיר עתיד טוב יותר לדורות הבאים. עתיד בטוח ושקט.

השוק בתקופה זו של מלחמה, או במצב ביטחוני משמעותי אחר, מזכיר באופן ניכר את תקופת הקורונה. שוק שהוא איננו ברור, שהוא מותיר את הממשלה (למרבה הצער והתמיהה) ללא מענה מדויק, מהיר ונכון. שוק שקהל היעד שלנו, קהל הצרכנים והלקוחות, אינם נוהגים כפי שנהגו כתמול שלשום.

שוק שאיננו ברור, הוא תוצר של אי-וודאות כללית האוחזת בכולם. זהו שוק שעוצר מלכת, וגם כשהוא שב לנוע, הוא עושה זאת צעדים צעדים, באופן זהיר ומתעתע.

ההשפעה על ההכנסות היא מידית. מכירות שנעצרו, לקוחות שוטפים המבקשים להקפיא או להפחית ככל הניתן את השירות, ספקים שאינם מסוגלים לספק את סחורתם בימים כבשגרה, משלוחים שנעצרים ואינם מאפשרים לנו לספק שירות לקוחות ועוד.

מהירות התגובה שלנו היא קריטית.

ככל שנשכיל לזהות את המצב הנתון מוקדם יותר, כך העסק שלנו יעמוד עם 2 רגליים יציבות על הקרקע, ויעבור את התקופה המאתגרת תוך שהוא ממזער נזקים.

מהירות התגובה משמעה חשיבה אסטרטגית נכונה

כל עסק הוא לגופו.

ישנם עסקים בהם נראה עצירה כמעט מוחלטת בפעילותם העסקית לנוכח המצב הבטחוני. תחום המסעדנות והאוכל, עולמות הפנאי למיניהם, הבידור, הפקות האירועים, הקייטרינג – אלו הם עסקים שנפגעים באופן ישיר מאי-וודאות שכן ההמון ממהר לבטל אירועים או מסתגר בבתים ואיננו פוקד את המסעדות.

ועם זאת, מסעדות המתאימות את עצמן מהר לשוק המשלוחים, אכן יוכלו לעבור את התקופה בהצלחה, ואף לעתים לרשום עליה ניכרת במכירות.

כאן המקום שלנו לעשות חושבים. העצה הראשונה שלי היא – אל תפעלו מהר, אלא תחשבו מהר.

שבו, הסתכלו על הדברים כפי שהם, קחו נשימה עמוקה ופצחו את הנוסחה: כיצד העסק שלכם יכול להתאים את עצמו אל רוח התקופה.

מסעדה ללא משלוחים שזה עתה תפתח את שעריה עבור וולט או תיתן מענה משלוחים כזה או אחר, ייתכן מאוד שתצלח את התקופה הקשה.

עסק המספק שירותי עיצוב מתקני תצוגה ושחש שישנה ירידה בפעילות, מוטב שלא יעצור לחלוטין, כי אם יפחית את שעות העבודה או יצמצם את סד"כ המחלקות השונות. שימור הפעילות, גם אם על אש קטנה, הוא חשוב ומהותי.

הקטנת ההוצאות

ועם כל זאת, המשותף לכל העסקים, הוא הצורך לבחון את סך ההוצאות, ולהבחין בין הוצאה שהיא הכרח לבין הוצאה שאיננה נדרשת לנוכח התקופה.

עסקים שנפגעים כתוצאה מן המלחמה, מוכרחים לבחון היכן הם יכולים להקטין את ההוצאות ויפה שעה אחת קודם.

כיצד מקטינים אותם? בחנו את טבלת ההוצאות וההכנסות של בית העסק וחלקו את ההוצאות בין הקבועות לבין המשתנות.

הוצאות קבועות

ההוצאות הקבועות כוללות את כוח האדם של בית העסק, ועם כל הצער שבדבר, הרי שעלינו לבחון על מי מבין העובדים / קבלנים חיצוניים נוכל לוותר לפחות לזמן הקצר.

נוכל להשתמש באפשרויות שונות שהמדינה נותנת לנו בין אם זו היכולת להוציא עובד לחל"ת, ובין אם מענקים שונים.

בהקשר זה אני ממליץ כל הזמן לבדוק אם יוצאים עדכונים חדשים שאסור לפספס באתרים כמו משרד הכלכלה והתעשייה, התאחדות התעשיינים ובאתר שירות התעסוקה. כמו-כן, הקפידו לצפות ולהתעדכן מערוצי החדשות ובדגש על תוכניות ופינות הכלכלה השונות. היו ערים למה שהמדינה נותנת ומאפשרת.

אני יכול למנות עוד מגוון הוצאות קבועות נוספות, אך אנסח זאת כך: כל רכישה שאנחנו עושים, כל הוצאה כספית שאנו מבצעים, עלינו להבין כיצד אותה הוצאה מכניסה כסף מידי לבית העסק. במידה והיא איננה מניבה הכנסה, הרי שיש לבחון אם ניתן להקפיאה או לצמצמה בצורה נכונה ומושכלת.

הוצאות משתנות

בחנו הוצאות עבור חומרי גלם המשמשים אתכם לצורך מתן השירות / המוצר שאתם מוכרים. בחנו עם אלו ספקים תוכלו להקפיא שירות ועם אלו לא. גם אם ישנו חוזה מחייב, הרי שמומלץ לפנות ולבחון כיצד להגיע אל עמק השווה.

לכל עסק ועסק ישנן הוצאות שהיקפן משתנה בהתאם להיקף פעילות העסק. לכן, טבעי ונכון יהיה להתאים את גובה ההוצאות בהתאם לפעילות העסקית שזה עתה הצמצמה.

ההוצאות הקבועות יכולות לכלול כאמור חומרי גלם, והן יכולות לכלול היבטים דוגמת פרסום ושיווק. בתקופה זו של מלחמת חרבות ברזל, הרי שעסקים רבים עצרו בשבועות הראשונים את הפרסום או לכל הפחות הפחיתו את תקציב השיווק באופן דרסטי.

בצעו הערכה מחודשת מדי שבוע

אגדיל ואומר שאני ממליץ לכל עסק ועסק, ובכל תחום פעילות, לבצע הערכת מצב מדי 3-5 ימים.

אנחנו צריכים כל הזמן להתאים את עצמנו לרוח התקופה ולשוק.

אדגים זאת שוב על מלחמת חרבות ברזל, שאם בתחילה עסקים רבים סגרו את שעריהם. הרי שבמרוצת הזמן התחוור לרבים כי אם לא יפתחו את בית העסק ולא ינסו לעבוד כרגיל, הרי שהם שומטים את הקרקע מתחת לרגליהם. בימיה הראשונים של המלחמה, כאשר העם היה נתון באבל כבד מנשוא, דבר זה לא היה בא בחשבון. אולם עם חלוף הזמן והצורך להסתגל ל'שגרת מלחמה', הרי שהשיקולים וההחלטות משתנים.

חשיבה יוצרת מציאות - הופכים את האמרה הידועה לפרקטיקה

לעסקים קטנים וגדולים כאחד שפעילותם הופחתה באופן דרסטי עד מוחלט, אני ממליץ לבחון דרכים יצירתיות זמניות שייצרו הכנסה נוספת.

אם זהו תחום המסעדנות, הרי שניתן לבחון כיצד מפעילים את נושא הטייק אווי באופן מידי, או כיצד משמישים אתר הזמנות אונליין ומרימים אותו מעכשיו לעכשיו. ישנן גם פלטפורמות רבות המאפשרות זאת, דוגמת וולט.

אם ניקח חברה תעשייתית הנשענת על עובדים שאינם יכולים להגיע לעבודה כתוצאה מהנחיות פיקוד העורף, או למשל עובדים פלסטינאים, הרי שניתן לבחון כיצד להוציא את אותן עבודות אל מפעל יצרני או עבודות אאוט-סורסינג כפתרון זמני.

בתקופות של אי-וודאות ושינוי קיצוני בשגרה, ניתן לזהות גם ביקושים חדשים למוצרים ושירותים שונים. זה הזמן לשבת ולבחון אם ישנו ביקוש לדבר מה הכרחי בשוק, מעין ואקום שנוצר בשוק מסוים, ושבית העסק שלנו יוכל לייבא את אותם המוצרים או לספק שירות שיענה על צורכיהם המיידיים של הלקוחות.

התייעצו עם אנשי מקצוע

התייעצות עם רואה החשבון יכולה לסייע רבות בניווט הספינה אל חוף מבטחים. בנוסף, עורך דין דיני עבודה המלווה את בית העסק, אף הוא יכול להיות לכם לעזר רב.

אלו הם שני אנשי מקצוע שיכולים במהרה להפוך לשני שותפים משמעותיים ואסטרטגיים לכל תהליך ומהלך עסקי שנקטו בו.

רואה החשבון יבחן את ההוצאות, יעניק פתרונות מס מידיים, וכן הוא איש המקצוע האמון על ההתעדכנות השוטפת בהקלות והמענקים שהמדינה מספקת.

עורך הדין יבחן אם פעולותיכם עומדות בקנה אחד עם החוק. האם נכון להוציא עובד לחל"ת? כיצד מוציאים עובד לחל"ת בהתאם לנדרש בחוק? מעבר על חוזים עם ספקים – מה מותר ומה אסור? גם בעתות חירום, הרי שאיננו יכולים לעקם את החוקים.

עובדי בית העסק

אבקש להקדיש פסקה שלמה לעובדי בית העסק / קבלני החוץ העובדים עבור בית העסק.

מדובר בהוצאה משמעותית עבור כל בית עסק, ובעתות חירום, לפתע בעלי עסקים יכולים למצוא עצמם עם עודף כוח אדם. האמנם?

ראשית כל, פתרון החל"ת הוא אכן בר-יישום, אך קחו בחשבון כי על-פי חוק, אם תוציאו עובד לחל"ת הרי שלא תוכלו להשיבו אל העבודה לפרק זמן העומד על 30 ימים. ומה יקרה אם בית העסק ישוב לפעילות לאחר שבוע או שבועיים? שקלו זאת בכובד ראש.

כמו-כן, כאשר מדובר בעובדים צעירים, חדשים, סטודנטים וכאלו שאינם מחוייבים לבית העסק, הרי שייתכן שלאחר החל"ת הם לא יחזרו. זהו שיקול שאף הוא צריך לעמוד לנגד עיניכם.

לצד כל אלו, ניתן גם לבחון כיצד לערוך 'שיפטינג' – אם אתם חברה יצרנית וחסרים לכם עובדים בייצור, וכרגע המכירות והפניות פחתו משמעותית, ייתכן וכדאי יהיה להעביר חלק מן העובדים ממחלקה אחת לאחרת. להיעזר בהם היכן שחסר; אם זו לוגיסטיקה, אם זהו תחום הייצור או משימות אדמיניסטרטיביות נוספות.

עשה ואל תעשה

בסופו של יום, עלינו לבחון כיצד לשמור על תזרים טוב עבור בית העסק.

המלצתי הכנה היא לראות בהלוואות כמוצא אחרון. לעתים כתוצאה מן המשבר הפתאומי, אנו עלולים לפעול מתוך לחץ רב, ולא מתוך שיקול דעת והסתכלות אל עבר העתיד. התייעצו על כך עם אנשי מקצוע, בחנו זאת היטב. אל תבצעו מהלך מן הרגע אל הרגע.

השתדלו להמתין עם ההוצאה לחל"ת או עם פיטורין. העדיפו לנייד עובדים במידה וניתן לעשות זאת. זכרו שגם פיטורין עלולים לדרוש מכם הוצאה בלתי מבוטלת כמעסיקים המחויבים לתשלום זכויות סוציאליות. בנוסף, הכשרת עובדים חדשים היא הוצאה לכשעצמה ומשאב זמן עצום.

ובכל שאלה אני מזמין אתכם/ן לפנות אלי

שמי שלומי גבאי, יועץ עסקי ומנטור לעסקים.

אינני יודע באיזה שלב מאמר זה פגש אתכם, אך אני סבור שמדובר בתקופה המביאה עמה חוסר וודאות ותחושת חוסר אונים.

אני מזמין כל בעל ובעלת עסק לפנות אלי בתקופה מאתגרת זו, ולבחון כיצד ניתן להצעיד את העסק קדימה בבטחה.

אני מזמין אתכם לעשות את הצעד הראשון בשיחת ייעוץ ללא התחייבות

שלומי גבאי
שלומי גבאי

יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם.

מאמרים נוספים

אודות שלומי גבאי

שלומי גבאי, יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם. בתהליך הליווי, מבצע שלומי אנליזה לעסק ברמת המאקרו והמיקרו.

למידע נוסף >>>

תוכן עניינים

דברו איתי