מתוך כל כך הרבה יועצים עסקיים, איך בוחרים נכון?

שלומי גבאי

שלומי גבאי

ייעוץ עסקי ומנטורינג למנהלים

מתוך כל כך הרבה יועצים עסקיים, איך בוחרים נכון?

כבעלי עסקים, לפעמים אנחנו מוצאים את עצמנו במצב שבו אנו מבינים שצריך עזרה חיצונית. ההבנה הזו לא תמיד קלה, והיא דורשת מאיתנו להודות שיש דברים שאנחנו או לא יודעים, או עושים בצורה נכונה חלקית. 

ההבנה שאנחנו יכולים להיעזר בעזרה חיצונית זה דבר אחר,  אך לאחר מכן, אתם מוצאים את עצמכם מול אתגר חדש: איך בוחרים את היועץ העסקי הנכון? הרי כמוני, ישנם גם יועצים עסקיים רבים נוספים.

בואו נודה באמת, כולנו ככולנו מכריזים עם סיסמאות שיווקיות שנגיע רחוק, שנגיע אל היעד. כמובן (וכך אני מקווה) שהסיסמאות האלה אינן ריקות מתוכן אצל אף אחד מן היועצים העסקיים. מטרתי ומטרתם של רבים מן הקולגות שלי היא לקחת את העסק לפסגה חדשה. זאת לא קלישאה. 

כאן החלטתי לערוך מדריך שכזה שלא באמת יבוא ויגיד – קחו אותי, או קחו מישהו אחר. פשוט טיפים שיעזרו לכם להבין מיהו היועץ שיתאים לכם בצורה הנכונה ביותר.

הכימיה שלכם עם היועץ העסקי היא חשובה

פתחתי בקלישאות לא אמשיך? אבל שוב, אני מאוד מתכוון לדבריי.

אחד הגורמים המרכזיים להצלחת תהליך הייעוץ הוא הכימיה בין הלקוח לבין היועץ שלו. 

אחרי הכל זהו תהליך אישי. אמנם מדובר כאן בעסקים ובמספרים, אבל יותר מכול, מדובר כאן בדינמיקה שבין אנשים.

יועץ עסקי טוב לא צריך להיות רק מומחה בתחום, אלא גם אדם שאתם מרגישים בנוח לשתף אותו באתגרים וקשיים. אם אין התאמה אישית, אם אין תחושת פתיחות, כל הטיפים וההמלצות שבעולם לא יעזרו. 

תחשבו על זה ככה: כמו שאתם לא תרגישו בנוח להיפתח ולדבר עם פסיכולוג שלא תסמכו עליו ויהי מה, כך גם יועץ עסקי צריך להיות אדם שאתם יכולים לבנות איתו קשר של אמון והתפתחות.

השכלה היא חשובה, אך יותר מכך הניסיון

זוהי דעתי האישית כמובן, ואני מדגיש את זה. זה לא מאמר כן, לא שחור לבן. 

יש הרבה יועצים עסקיים עם תארים אקדמיים, עם הסמכות מלימודי חוץ כאלו ואחרים, חלקם ממוסדות מוכרים יותר וחלקם ממוסדות מוכרים פחות.

לטעמי, חשוב לזכור שהשכלה היא רק חלק מהמשוואה. היא חשובה, אך לניסיון בשטח ישנה חשיבות רבה אף יותר, כי הוא זה שמביא את הערך האמיתי.

יועץ עם שנים של ניסיון בעבודה עם עסקים שונים יידע להתמודד עם מגוון רחב של מצבים ולמצוא פתרונות מעשיים שמתאימים לכם. במקרים רבים הוא יידע לעשות הקבלה בין מקרים בהם הוא טיפל בעבר לבין המקרה הנוכחי, ובכך להביא לצעדים מהירים והחלטיים יותר.

אל תתביישו לשאול על הניסיון הקודם של היועץ ועל סוגי העסקים שהוא עבד איתם בעבר.

האם היועץ העסקי שלכם מבין בענף העסקי שלכם?

לא כל יועץ עסקי הוא מומחה בכל תחום. יש יועצים עסקיים נהדרים ומעולים, אך שנמנעים מתחומים מסוימים, לא בקיאים בחלקם וכיוצא בזאת.

אני לשם הדוגמה, מעדיף להימנע מללוות מסעדות שכן מדובר בתחום שאני לא מרגיש בו בשליטה טובה מספיק. זה בסדר גמור, וזה פייר לגמרי גם לומר ללקוח שפונה שאני מעדיף שלא לספק ליווי עסקי בנושא זה. 

חשוב לוודא שהיועץ שאתם שוקלים לעבוד איתו מבין את הענף העסקי שלכם לעומקו. 

לכל ענף יש את האתגרים והמאפיינים הייחודיים לו, ואם היועץ לא מבין את הדינמיקה של התחום שלכם, ייתכן שההמלצות שלו לא יהיו רלוונטיות. לכן, חשוב לבדוק אם היועץ מכיר את התחום ואם יש לו ניסיון בעבודה עם עסקים דומים.

האם אתם צריכים ייעוץ עסקי או ליווי עסקי מתמשך?

ייעוץ עסקי יכול להגיע בצורות שונות – החל ממפגשים נקודתיים ועד לליווי מתמשך. 

חשוב להבין מה הצרכים שלכם לפני שבוחרים יועץ. האם אתם מחפשים פתרון לבעיה ספציפית או מישהו שילווה אתכם לאורך זמן? האם אתם זקוקים למישהו שיהיה אתכם באופן מתמשך? או שמא באדם שייפגש אתכם אחת לפרק זמן, יתווה את הצעד, יבחן את הצעדים שנעשו עד כה, וידבר על הצעדים העתידיים?

ליווי עסקי מתמשך יכול להיות חיוני במצבים שבהם אתם רוצים לבנות אסטרטגיה עסקית לטווח ארוך ולקבל החלטות יחד עם אותו אדם, ואילו ייעוץ ממוקד יכול לעזור במצבים שבהם אתם רוצים לפתור סוגיות שונות, אך אינכם מעוניינים באדם שיהיה אתכם בכל רגע ורגע.

ולסיום, חפשו אחר פידבקים של לקוחות קודמים

בסופו של דבר, אחת הדרכים הטובות ביותר להעריך יועץ עסקי היא לבדוק מה הלקוחות הקודמים שלו חושבים עליו.

גם אני מביא באתרי מגוון ביקורות של לקוחות קודמים, ואני בטוח שיועצים עסקיים רבים נוספים עושים כמוני.

חפשו ביקורות, המלצות, תרשמו את שמו של היועץ העסקי ברשת כדי לבדוק מה עולה מן השיח הכולל, ואפילו תשאלו אם יש לקוחות קודמים שתוכלו לדבר איתם. 

יועץ טוב יהיה גאה לשתף אתכם בהצלחותיו ויהיה לו קל לתת לכם שמות של לקוחות מרוצים. פידבק חיובי הוא אינדיקציה טובה לכך שהיועץ באמת יודע להביא תוצאות.

אני מזמין אתכם להתייעץ איתי

הבחירה בין מגוון יועצים עסקיים היא תהליך חשוב שיכול להשפיע בצורה משמעותית על ההצלחה שלכם.

בדיוק כמו שאתם מקפידים לבחור את הספקים הטובים ביותר לעסק שלכם, כך גם כדאי להשקיע מחשבה ולקחת את הזמן בבחירת היועץ העסקי. 

תזכרו: הכימיה, הניסיון, הידע הספציפי בענף שלכם, הבנת הצרכים שלכם והמלצות של לקוחות קודמים הם המפתח לבחירה נכונה.

שלומי גבאי – יועץ עסקי

אני מזמין אתכם לעשות את הצעד הראשון בשיחת ייעוץ ללא התחייבות

שלומי גבאי
שלומי גבאי

יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם.

מאמרים נוספים

אודות שלומי גבאי

שלומי גבאי, יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם. בתהליך הליווי, מבצע שלומי אנליזה לעסק ברמת המאקרו והמיקרו.

למידע נוסף >>>

תוכן עניינים

דברו איתי

אני מזמין אתכם.ן לספר לי על העסק שלכם, האתגרים והמטרות: