מה חשוב לבדוק כשמחפשים שטח מסחרי לעסק?

שלומי גבאי

שלומי גבאי

ייעוץ עסקי ומנטורינג למנהלים

מה חשוב לבדוק כשמחפשים שטח מסחרי לעסק?

בחירת המיקום הנכון עבור עסק, עשויה להשפיע באופן משמעותי על הצלחתו. שטח מסחרי שנבחר היטב יכול להגביר את הנראות, למשוך לקוחות, לשפר את היעילות התפעולית ולתרום לצמיחה ארוכת טווח.

בחירת מיקום לא נכונה עלולה להוביל לירידה בתנועת הלקוחות לעלויות תפעול גבוהות ולהחמצת הזדמנויות.

ברור אם כך כי לתהליך מציאת המיקום האידיאלי לעסק דורש התייחסות קפדנית למספר פרטים ובהם: דמוגרפיה, נגישות, תכניות פיתוח אזוריות עתידיות, תנאי שכירות ועוד. הקפדה על בחינת והערכת אתרים פוטנציאליים, מאפשרת מיקום לעסק שיבטיח להגביר את סיכויי הצלחתו, וימנע טעויות שעלולות להכביד על משאביו הכלכליים של העסק ואפילו לחבל בסיכויי התקדמותו בשוק התחרותי.

מהו שטח מסחרי?

כל נכס או שטח המשמש למטרות עסקיות. הוא מקיף מגוון רחב של מתחמים, מחנויות קמעונאיות ובנייני משרדים ועד מחסנים ומסעדות. לשטחי המסחר תפקיד בהקלת הפעילות הכלכלית ובמתן סחורות ושירותים ללקוחות. הבנת הניואנסים של שטח מסחרי חיונית לשם קבלת החלטות אסטרטגיות שונות ולפיתוח עסקי מוצלח. 

לכן חשוב להתייחס להיבטים הבאים שריכזתי כאן.

תקנות ייעוד ואישורים נדרשים

סיווג הנכס, שימוש מותר והגבלות שימוש: חשוב לוודא כי ייעודו של שטח המסחר הנוכחי תואם את השימוש העסקי המיועד.למשל: מסחרי, תעשייתי, מעורב וכו. 

חשוב לדעת ולהכיר את תכניות הרשויות המקומיות על מנת לוודא כי הפעילות העסקית הספציפית מותרת. חשובה מאד המודעות למגבלות שונות כמו: רמות רעש, מגבלות על שעות פעילות ועוד – שעלולים להשפיע על העסק. 

יש לברר מהם ההיתרים הנדרשים כמו: רישיון עסק, התרי שילוט, התרים לישיבה בחוץ, אישורי מחלקת הבריאות, אישורים והיתרים לכל שינוי נדרש – במקרה ואתם מעוניינים בשיפוץ גדול, ועוד.

נגישות

חשוב לוודא שהחלל המסחרי נגיש עבור לקוחות, ספקים ועובדים. נגישות היא גורם שיש לקחת בחשבון בעיצוב פריסת החלל המסחרי, כדי להבטיח שהלקוחות, הספקים והעובדים יגיעו למקום בקלות.

כדי לשפר את הנגישות, חשוב להעריך את קרבת המרחב לכבישים ראשיים וצירי תנועה נוחים. יש לבדוק גם את זמינות התחבורה הציבורית כגון: תחנות אוטובוס, תחנות רכבת ועוד. אלה עשויים להשפיע השפעה רבה על נוחות הגישה לעסק – עבור לקוחות שזו דרכם להתנייד.

גם ליישום אזורי חניה ייעודיים לאנשים עם מוגבלות, שילוט ברור וכניסות נגישות חובה לתת את הדעת. בזכות מתן עדיפות לנגישות, משדר העסק סביבה מכילה המטפחת תחושת שייכות לעובדים ולקהילה ותורמת להצלחתו. 

דמוגרפיה

בעת בחירת שטח מסחרי עבור עסק חשוב שתהיה הבנה של הדמוגרפיה המקומית. הדמוגרפיה מתייחסת ל: רמות הכנסה, מגדר, השכלה, התפלגות גילאים וההרכב הממוצע של משפחה באוכלוסייה באזור המדובר.

לניתוח הדמוגרפיה יש חשיבות מפני שעל פיו ניתן להבין אם הקהילה המקומית כן או לא תואמת את שוק היעד של השירותים או המוצרים אותם מציע העסק. למשל: במקרים של שיווק מוצרים משפחתיים כמו חומרי ניקוי, מוצרים לתינוקות, ריהוט, אחסון וארגון הבית ועוד – נוכחות משקי בית משפחתיים, בתי ספר ופארקים בסביבה תהיה משמעותית.

גם לגורמים כמו מוצא אתני וגיוון תפקיד משמעותי בעיצוב העדפות והתנהגויות צרכנים. עריכת מחקר מסייעת בזיהוי המיקום המתאים ביותר, ומאפשרת להתאים את אסטרטגיות השיווק, בהתאם לסוג האוכלוסייה המקומית. 

נראות

נראות גבוהה תמשוך לקוחות. בתחום הנראות אנחנו מתייחסים ל: מיקום אסטרטגי לצד מרכזי קניות, מרכזים קהילתיים ובסביבות צמתים עמוסים, זה משמעותי לשם חשיפת העסק לעיניים רבות ככל שניתן.

לבחירה באזורים בהם קיימת חניה נוחה ובשפע – על מנת להקנות ללקוחות פוטנציאליים תחושה נוחה של הגעה נגישה וזמינה. לשילוט בולט וצבעוני וחלונות ראווה או תצוגות כלליות אסתטיות. 

מתחרים

מן הצד האחד – למיקום העסק לצד עסקים דומים עשויים להיות יתרונות מסוימים ובהם: הלקוחות הפוטנציאליים תרים אחר העסקים הדומים וכתוצאה גוברים הן נראות העסק והן עניין הלקוחות.

זאת מאחר והלקוח הפוטנציאלי, המחפש את הנוחות המקסימלית יבחן את האפשרויות השונות העומדות לרשותו באזור אחד.

מצד שני – עלולים לצוץ אתגרים שונים בשל התחרותיות המוגברת העלולים לגרום ל: הוזלת מחירים משמעותית על מנת לשמור על רווחיות, לשמר לקוחות ולמשוך לקוחות פוטנציאליים.

גודל ופריסה

גודל ופריסה הם גורמים שיש לקחת בחשבון בעת בחירת שטח מסחרי. לפניכם רק כמה מהגורמים שיש לקחת בחשבון והם כוללים את השאלות הבאות: האם המקום מרווח מספיק? 

חשוב לוודא כי השטח הפנוי יספק הן את הצרכים הנוכחיים והן את הצרכים העתידיים, בהתאם לזאת חשוב לשקול את הדברים הבאים: האם יש די מקום לאחסון מוצרים? במקרה ומדובר במפעל – האם יש מקום נוח לכל המכונות והכלים הנדרשים, מבלי להפריע לאגפים אחרים? האם חלל העבודה מאפשר עבודה נוחה לעובדים לצד שטחים משותפים? האם המקום מרווח דיו כך שיוכל להתרחב במקום עצמו מבלי להיות נדרש לתור אחר מקום חדש? בהתייחס לאזורי לקוחות – ואזורי צוות – האם בשטח המסחרי קיימים מרחבים ונוחים ללקוחות והאם יש גבול ברור בין שטחים ציבוריים לשטחי העובדים והשטחים הפרטיים?

לסיכום

בחיפוש אחר שטח מסחרי עבור עסק ישנם אי אלו גורמי מפתח חשובים שראוי להקדיש להם תשומת לב מיוחדת על מנת לקבל את ההחלטה הנכונה לטווח הארוך.

יש לבחון את הנגישות והנראות של המיקום כדי למשוך לקוחות ועובדים. הדמוגרפיה, המיקום ועוד. 

להעריך את התאמת החלל לצרכי העסק מבחינת גודל, פריסה ופונקציונליות. 

לבדוק בקפדנות וביסודיות את תנאי הרכישה או השכירות כולל: שכר דירה, שירותים ולקחת בחשבון שפע עלויות נוספות שעלולות להשפיע על התקציב הכולל הסופי. 

חשובה הערכת מצב הנכס לצורך מניעת הוצאות תחזוקה בלתי צפויות.

חשוב לציין, אינני עוסק בכך ישירות כשירות פרטני בתחום הנדל"ן, אך כחלק מן הייעוץ העסקי אני אכן מסייע לעסקים גם בשיקולים השונים הנוגעים למיקום העסק ובחירת השטח המסחרי.

אני מזמין אתכם לעשות את הצעד הראשון בשיחת ייעוץ ללא התחייבות

שלומי גבאי
שלומי גבאי

יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם.

מאמרים נוספים

אודות שלומי גבאי

שלומי גבאי, יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם. בתהליך הליווי, מבצע שלומי אנליזה לעסק ברמת המאקרו והמיקרו.

למידע נוסף >>>

תוכן עניינים

דברו איתי

אני מזמין אתכם.ן לספר לי על העסק שלכם, האתגרים והמטרות: