מהו ניהול סיכונים בעסק?

מהו ניהול סיכונים בעסק

ניהול סיכונים הוא ניתוח ממוקד והימנעות מסיכונים וסכנות המאיימים על חברות, ארגונים ועסקים. ניהול סיכונים כולל את כל הפעילויות, ההחלטות והאמצעים שיש לנקוט כדי למזער את הסבירות להתרחשותם.

ניהול הסיכונים מתמקד בתכנון ובקרה אסטרטגיים לשם התמודדות נכונה עם נזקים שעלולים להתרחש.

ניהול סיכונים עוסק בזיהוי, תיעדוף והערכת הסיכונים השונים שעלולים להשפיע על גורלו של כל עסק. 

מטרת ניהול הסיכונים הוא מזעור הסכנות האפשריות, תוך הקפדה על ניטור שיטתי של כל הנסיבות, האירועים והגורמים החשובים. זיהוי והתייחסות נכונים של סיכונים פוטנציאלים תמנע (ברוב המקרים) מהעסק כישלונות, תאפשר לבעליו לקבל החלטות מושכלות, לנצל הזדמנויות עסקיות ועוד.

לצערנו, לא ניתן לנקוט ביוזמות שונות כולל למשל התפתחות והתרחבות של עסק, מבלי לקחת סיכונים. מאחר ואיש מאתנו איננו נביא, לא נוכל לחזות בוודאות את העתיד או את השפעת ההחלטות שלנו על העתיד הרחוק. לכן, עלינו ליצור ולתחזק מערכת שתפקידה להשתמש באסטרטגיות שונות שתוכלנה לשקף את מצבי הסיכון האפשריים, את מצבה הנוכחי של החברה או העסק ועוד.

סוגי אסטרטגיות לניהול סיכונים

זיהוי

אסטרטגיית ניהול סיכונים היא גישה מובנית לטיפול בסיכונים, חשיפות סיכונים ואירועים כוללי סיכונים.

ניהול סיכונים יעיל הוא תהליך מחזורי שבו כל הזמן ללא הפסקה, מזוהים, מוערכים, מפוקחים ומנוהלים סיכונים חדשים ובהם: סיכונים פיננסיים, סיכונים תפעוליים, סיכונים אסטרטגיים ועוד.

אסטרטגיה לניהול סיכונים מאפשרת להגן על העסק ועל נכסיו.

הערכה

לאחר הזיהוי חשוב להעריך את סבירות התרחשותו של כל סיכון ואת השפעתו הפוטנציאלית על העסק.

הערכה זו תסייע לעסק להקצות את משאביו בהתאם, לקבל תובנות על נקודות תורפה ולפתח אסטרטגיות מניעה לשם צמצום הסיכונים.

הימנעות

הסרת האפשרות שסיכון פוטנציאלי יהפוך לאיום או חלילה למציאות. לדוגמא אם ישנם סיכונים גיאופוליטיים שיכולים לאיים על מיזמים של העסק, על קשרים עתידיים עם חברה או מדינה אחרת, יתכן ועדיף להימנע מהקשרים הללו ולבחור מיזם שונה. 

שירות שמסכן את המוניטין או את התפתחותו של העסק, יתכן ועדיף לבטל או לדחות אותו. לא תמיד אפשרות ההימנעות היא הדרך הטובה ביותר, ולכן יש בכל פעם מחדש להתפנות ולהעריך אותו מחדש.

קבלה

לא תמיד ההימנעות היא הפתרון הנכון. לעתים הסיכון מאד לא סביר, או שהשפעתו (אם יתרחש) עשויה להיות קטנה, דווקא קבלתו עשויה להיות הדבר הנכון לעשותו. 

ולכן, במקרים מסוימים, אם ההשקעה הפוטנציאלית הנדרשת איננה גבוהה מידי, עשויים עסקים לבחור ולקבל על עצמם סיכונים מסוימים. כמובן שחשוב לנטר לעקוב ולהעריך בכל פעם מחדש את הסיכון.

הפחתה

נקיטת אמצעים יזומים על מנת להפחית את ההשפעה או הסבירות להתרחשות הסיכון. זו עשויה להיות האפשרות הנכונה ביותר כאשר הסיכון ממשי ומהווה איום על העסק. 

במקרים כאלה לא הקבלה ולא ההפחתה יתנו את הפתרון הנכון. על כן יש לזהותו, להעריך את כל הפתרונות האפשריים ולנקוט באמצעים המתאימים תוך מעקב על תוצאותיהם.

העברה

העברת הסיכון לגורם אחר כגון ביטוח או מיקור חוץ (כאשר חברה או עסק מחליטים להפקיד משימות או שירותים מסוימים בידי ספקים חיצוניים מתחום זהה).

קורה וצצים סיכונים, או אתגרים שונים שאין כל דרך להימנע מלחוות אותם, או אפילו להפחיתם.

העברת הסיכון לחברת ביטוח או מיקור חוץ עשויה לפצות את העסק בעבור סיכונים שהתממשו.

לסיכום

ניהול סיכונים יעיל ועקבי חיוני להצלחתו של כל עסק בין אם בעת פתיחת עסק חדש או בניהול עסק קיים. תוך הכרתם של הסיכונים האפשריים ושימוש באסטרטגיות המתאימות לניהול סיכונים, יכולים עסקים להתגונן מראש מפני סיכונים פוטנציאליים, הגיוניים יותר או פחות, ולנצל את המידע לצמיחה. 

אסטרטגיית ניהול סיכונים טובה תכלול עיסוק מתמשך בזיהוי, הערכה, תגובה וניטור סיכונים. ניהול סיכונים זו דרכו הטובה ביותר של כל עסק להתאים עצמו לסביבה העסקית המשתנה ללא הרף, על מנת לשמור על הצלחתו ועל נכסיו.

שלומי גבאי – יועץ עסקי

אני מזמין אתכם לעשות את הצעד הראשון בשיחת ייעוץ ללא התחייבות

שלומי גבאי
שלומי גבאי

יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם.

מאמרים נוספים

אודות שלומי גבאי

שלומי גבאי, יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם. בתהליך הליווי, מבצע שלומי אנליזה לעסק ברמת המאקרו והמיקרו.

למידע נוסף >>>

תוכן עניינים

דברו איתי