מדוע כל עסק מוכרח להיות מסוגל להסתגל לשינויים (כל שכן בישראל)

שלומי גבאי

שלומי גבאי

ייעוץ עסקי ומנטורינג למנהלים

מדוע כל עסק מוכרח להיות מסוגל להסתגל לשינויים (כל שכן בישראל)

בניגוד אולי לגודלה הקטן יחסי, משולבת ישראל באופן עמוק ויסודי בכלכלה הכלל עולמית על שלל תעשיותיה.

שילוב שכזה מוביל עוד ועוד לחשיפה לשווקים בינלאומיים ונושא בחובו הזדמנויות עסקיות רבות לצד שינויים כלכליים שונים ומגמות גלובליות משתנות.

כל עסק, ועל אחת כמה וכמה עסק ישראלי, חייב להגיב לשינויים אלה ולהיות מוכן להתאים את מוצריו, שירותיו והאסטרטגיות שלו, על מנת שיהיה מסוגל לעמוד בדרישות ובסטנדרטים המשתנים.

הכורח שבהסתגלות בעסקים

עולם העסקים תמיד התאפיין בשינויים תכופים והיכולת להסתגל אליהם במהירות חיונית להישרדות העסק.

שינויים אלה יכולים להיות (או לכלול): 

  • התקדמות טכנולוגית
  • שינויים בהתנהגות צרכנים
  • תנודות כלכליות
  • עניינים גיאופוליטיים
  • התפתחויות רגולטוריות
  • מגמות כלכליות גלובליות

כל אלה עלולים לשנות את תנאי השוק במהירות עצומה ועסקים שקפאו על שמריהם ולא יפעלו באופן מיידי ומהיר, מסתכנות בהתיישנות, אבדן לקוחות ועד כדי קריסה. 

עסק בעל יכולות הסתגלות מהירה לשינויים זוכה בחוסן בזכות יכולתו המהירה לנייד את עצמו בין זרמי הכנסה חלופיים, התאמת מודלים תפעוליים ופיתוחים טכנולוגיים מהירים לשם שמירה על רווחיות.

הסתגלות עסקים לשינויים בישראל

כפי שניתן להבין כבר מראשית המאמר שלפניכם, כל עסק שואף חיים חייב להתמצא ולנווט את דרכו בים סוער של שינויים תכופים ובלתי צפויים על אחת כמה ובמה כשמדובר בישראל, הידועה בסביבתה העסקית הרוחשת והדינמית וברוחה החדשנית לצד השינויים הרודפים אותה בשל מצבה הגיאופוליטי המורכב, שיוצר אתגרים ומכשולים רבים, לצד הזדמנויות.

אלה וגם אלה דורשים, וידרשו תמיד, תגובתיות מהירה מושכלת וזהירה.

תצפית אל הנוף העסקי הישראלי

ישראל ידועה גם בכינוייה "אומת הסטארט-אפ" בזכות ההתפתחות הטכנולוגית המהירה והמשגשגת שלה לצד כמות הסטארט-אפים הגבוה לנפש. סטארט-אפ הוא מיזם עסקי חדש שמטרתו פיתוח מוצר או שירות ייחודיים המאופיינים בחדשנות, ובפוטנציאל צמיחה מהירה, ולהביאם בהצלחה לשוק.

השוק הישראלי מתגאה בתרבות יזמית, כוח עבודה מיומן יצירתי ויצרני, השקעה בפיתוח ובמחקר.

כשהסביבה היא עד כדי כך תוססת וערה, היא מונעת ותלויה בהכרח גם בשינויים ובתנודות האפשריים.

בבואנו לתצפת אל הנוף העסקי הישראלי, עלינו לזכור גם את השינויים התכופים שברגולציה הישראלית שכוללים: חוקי עבודה, מדיניות מסים ועוד.

גם לשינויים אלה נדרשת גמישות המאפשרת שינויים מהירים.

שינויים ושיקולים גיאופוליטיים

מצבה הגיאופוליטי הייחודי של ישראל, גורם לא אחת לשינויים פתאומיים בתנאי השוק. כדי לצלוח שיבושים פוטנציאליים, חייבים עסקים הפועלים בישראל להיות בעלי מסוגלות להתאים את עצמם לשינויים פתאומיים במצב הביטחוני.

גם כששינויים אלה כוללים רק סימנים ראשוניים לקונפליקטים או מתחים, הם עלולים לגרום לשיבושים כגון: תקלות בשרשרת האספקה, שינוי התנהגות צרכנים והשפעה על קשרים עסקיים בינלאומיים.

עסקים, להם יש מראש אסטרטגיה המקנה להם מסוגלות התאמה לשינויים – מעצימים משמעותית את הסיכויים שלהם לעמוד בכבוד בתנודות שכאלה, גם כשתהיינה בדרגה של סופת הוריקן.

טכנולוגיה

טכנולוגיות מתקדמות רבות החלו את דרכן בישראל. די אם נזכיר בינה מלאכותית, אבטחת סייבר וביוטכנולוגיה וקצב ההתפתחות המהיר להפליא שלהם, כדי שנבין שעל שעסקים להיות מסוגלים להסתגלות בלתי פוסקת על מנת מצד אחד לעמוד בקצב ההתקדמות ומן הצד השני למנף עוד יותר את רעיונותיהם.

ברגע בו הפכה ישראל למרכז טכנולוגיה עולמי נפער הפתח הגדול לשלל המהמורות והשיבושים, שהופכים לעניין קבוע. התחרות מעודדת עוד ועוד טכנולוגיות ומודלים עסקיים חדשים לצוץ אל מעל פני השטח באופן קבוע ואלה יוצרים נישות חדשות בשוק. עסק המעוניין להצליח ולשמר את הצלחתו חייב להיות גמיש, ער ומוכן לשינויים.

שינוי העדפות צרכנים

גורם קריטי המניע את הצורך בהסתגלות עסקית ישראלית. ככל שמתפתחים ומשתנים הטעמים המקומיים הטרנדים הגלובליים משתנים והטעמים המקומיים מתפתחים – חייבים עסקים להיות בעלי מסוגלות תגובה זריזה.

בשנים האחרונות הולך ומתעצם הדגש על קיימות וצריכה אתית. קיימות וצרכנות אתית מתייחסים לבחירות צרכנים ולשיטות עסקיות המעניקות עדיפות להגנה על הסביבה, אחריות חברתית ואיזון אקולוגי לטווח ארוך והן כוללות:

  • קיימות – שימוש במשאבים באופן שיענה על הצרכים הנוכחיים מבלי לפגוע ביכולתם של הדורות הבאים לספק את צרכיהם, כלומר מזעור ההשפעה הסביבתית וקידום איזון אקולוגי לטווח ארוך.
  • צריכה אתית – החלטות רכישה תוך התחשבות בנהלי עבודה הוגנים, רווחת בעלי חיים, השפעה סביבתית וצדק חברתי.

את כל אלה יש לתרגם לכלל פתרונות אנרגיה מתחדשת, טכנולוגיות חקלאות בת קיימא ועוד.

הדגש הגובר על קיימות וצריכה אתית חייב להשפיע על חברות ישראליות לחשוב על המוצרים והמודלים העסקיים שלהן, ומדגיש חשיבותם של מחקרי שוק, ואסטרטגיות עסקיות גמישות המסוגלות להסתגל במהירות לטעמים המשתנים.

תנודות כלכליות

שינויים כלכליים גלובליים (אינפלציה, שינויים במדיניות הסחר וכו') עלולים להיות בעלי השפעה הרת גורל על הכלכלה הישראלית ובהכרח על עסקים הפועלים בה. ישראל, ככלכלה קטנה ופתוחה, חשופה מאד לגורמים הללו בשל השפעתם הפוטנציאלית על מגזרים שונים כמו טכנולוגיה, חקלאות וייצור.

למשל:

עליה באינפלציה עלילה להביא לשולי רווח צרים לצד עליית מחיר לצרכן, כתוצאה ישירה מהגדלת העלויות לעסקים.

שינויים בהסכמי סחר או מבני מכסים – עלולים לשבש שרשרות אספקה מוכרות ומבוססות וליצור אתגרים תחרותיים נוספים.

לכן קיים הכרח במוכנות לזריזות פיננסית, הסתגלות מהירה לתנאי שוק חדשים, שינויים בהקצאות משאבים יעילות, וניהול סיכונים מושכל מוכן מראש.

ניצול הזדמנויות חדשות והישרדות

בכל זמן ועת חיוני לנצל הזדמנויות חדשות לשם הצלחתם וצמיחתם של עסקים, על אחת כמה וכמה בעתות של שינויים מהירים ולעתים מפתיעים.

הסתגלות לשינויים כשהיא מעוגנת היטב באסטרטגיות העסקיות השונות, מאפשרת תגובה יעילה לשינויים בשוק, להעדפות צרכנים מתפתחות ולטרנדים מתפתחים.

מדובר כמובן בכושר ההישרדות של העסק, אך תהיה זו טעות להתייחס למסוגלות הזו רק לצורך הישרדות, מאחר והיכולת להסתגל לשינוי מאפשרת לעסק גם לנצל ניצול מהיר של הזדמנויות שעשויות לצוץ דווקא בעתות משבר.

תגובה לאתגרים, תוך מתן פתרונות חדשניים וניצול הזדמנויות שוק חדשות, מביאות למינוף טכנולוגיות חדשניות, פריצת גבולות ויצירת מוצרים ושירותים – המעודדים את צמיחת העסק בנוף הלאומי והבינלאומי.

מוכנות לשינויים מניעה צמיחה כלכלית גם בקנה המידה העסקי וגם בקנה מידה לאומי.

לסיכום

מסוגלות להסתגלות לשינויים ויכולת ההתאמה היא תנאי הכרחי להישרדות ולצמיחה עסקית. בחירה בקיפאון במיוחד לעת משבר, איננה יכולה להיות אופציה.

על העסקים להיות מצוידים באסטרטגיות הנכונות שתאפשרנה להם להגיב למגמות בשוק ולהקדים את המתחרים.

מסוגלותו של העסק לגלות חדשנות, גמישות ועמידה מהירה מול אתגרים ושינויים היא זו שתבדיל אותו את שרידותו והצלחתו, מעסקים המתקשים לעמוד בקצב השינויים. במילים פשוטות – מסוגלות והסתגל לשינויים היא דרישה יסודית ובסיסית עבור כל עסק שבכוונתו לא רק לצלוח קשיים, אלא גם להמשיך להתפתח ולשגשג גם לאחר שנתקל בהם.

אני מזמין אתכם לעשות את הצעד הראשון בשיחת ייעוץ ללא התחייבות

שלומי גבאי
שלומי גבאי

יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם.

מאמרים נוספים

אודות שלומי גבאי

שלומי גבאי, יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם. בתהליך הליווי, מבצע שלומי אנליזה לעסק ברמת המאקרו והמיקרו.

למידע נוסף >>>

תוכן עניינים

דברו איתי

אני מזמין אתכם.ן לספר לי על העסק שלכם, האתגרים והמטרות: