ייעוץ עסקי לעסקים משפחתיים

שלומי גבאי

שלומי גבאי

ייעוץ עסקי ומנטורינג למנהלים

ייעוץ עסקי לעסקים משפחתיים

ניהול עסק משפחתי מביא עמו הרבה יתרונות, אך גם לא מעט אתגרים ייחודיים. 

אני וודאי לא מחדש לכם דבר באומרי שעסק משפחתי נשען על יחסי אמון וקרבה בין בני המשפחה. למרבה הצער, באותה מידה, יחסים אלו עלולים להפוך למוקד לחיכוכים ולאי-הסכמות. 

כיועץ עסקי, פגשתי לעתים בעסקים משפחתיים, ולמדתי על בשרי כי מדובר אמנם בייעוץ לכל דבר ועניין, ועם זאת הדינמיקה היא שונה במהותה.

עלינו להבין כי הסוד לניהול מוצלח של עסק משפחתי לא טמון אך ורק בקבלת החלטות כלכליות נכונות, אלא גם בניהול חכם של מערכות היחסים בתוך המשפחה. בביסוס הדינמיקה על-פי חוקים מוסדרים. כמה שפחות לפעול מהבטן, וכמה שיותר לפעול מהראש.

האתגרים הייחודיים בעסק משפחתי

אגב, זה לא נכון שזה קורה רק בעסק משפחתי, וזה יכול לקרות גם בעסקים רבים אחרים שבהם הדינמיקה בין העובדים והניהול הופכת למשפחתית וקרובה יותר.

ייתכן ואתם פוגשים באחד או יותר מבין האתגרים הבאים:

הפרדת הרגשות מהעסק

אחד הקשיים הגדולים ביותר הוא להפריד בין הפן המשפחתי לפן העסקי.

החלטות עסקיות עלולות להיות רוויות באמוציות הקשורות ליחסים האישיים בין בני המשפחה.

כאן פעמים רבות נכנס היתרון בשילוב של יועץ עסקי. יועץ חיצוני אובייקטיבי יכול להביא דעה שתתקבל בצורה נינוחה יותר על-ידי בני המשפחה השונים. 

לא אחת, אני מוצא את עצמי קודם כל מציג את התמונה הכללית של העסק בבהירות. זה יוצר סביבה נוחה יותר ופתוחה יותר לקבלת הצעות ייעול ושינויים.

נוכל להציע פתרונות מקצועיים המנותקים מהרגש, וגם לבסס מנגנון מסודר שיאפשר התנהלות נכונה לאורך זמן רב.

חלוקת תפקידים ברורה

לעיתים קרובות בעסקים משפחתיים התפקידים אינם מוגדרים בצורה רשמית, או שכן מוגדרים בצורה רשמית, אך הגדרות לחוד ומציאות לחוד.

הדבר יוצר בלבול ובמשורה התחתונה גורם לאי-יעילות. 

חשוב לקבוע חלוקת תפקידים מסודרת בין כל בני המשפחה המעורבים בעסק, כך שכל אחד ידע את תחומי אחריותו ויימנעו חפיפות וסכסוכים.

מנגנון מסודר לניהול סכסוכים

כמו בכל משפחה, גם בעסק משפחתי ישנם מתחים וקונפליקטים.

יתרה מזאת, הדבר אפילו בולט אף יותר כאשר מדובר גם במשפחה וגם בניהולו של עסק שמביא עמו לא מעט גורמי מתח ומחלוקות.

האם אפשר להימנע מסכסוכים ואי-הסכמות? לא אייפה את המציאות, ואומר שסכסוכים ימשיכו לצוץ מפעם לפעם. זה טבעי ואנחנו צריכים לקבל את זה.

בו-בזמן, אנחנו גם צריכים להבין שאם זהו חלק בלתי נפרד מהעסק, הרי שעלינו לייצר מנגנון נכון לניהול קונפליקטים.

נבין כיצד אנחנו מסדירים את המחלוקות בצורה מקצועית ובאופן שיוכל למנוע מצבים גרועים יותר של חוסר תקשורת מוחלט וחוסר קבלת החלטות.

אנחנו כאן כדי להוביל לשיפור ולעבודת צוות.

מספר טיפים לניהול עסק משפחתי בצורה מוצלחת​

  1. קביעת גבולות ברורים – כדי להימנע מערבוב של נושאים אישיים בעסקיים, חשוב להגדיר זמנים ותחומים שבהם לא מדברים על העבודה. ישנם עסקים שמקיימים ישיבות משפחתיות קבועות בנושאי העסק, כדי שהדיונים יישארו ממוקדים ולא יתפשטו לשעות הפנאי. בנוסף, הגבולות הללו מוכרחים להתבטא גם במעמדות בתוך העסק.
  2. כתיבת תקנון פנימי – עסק משפחתי מצליח צריך להכיל תקנון פנימי שבו מוגדרים נהלי עבודה ברורים, חלוקת רווחים, כללי ניהול, ואפילו תהליכים להעברת ניהול מדור לדור. תקנון שכזה יימנע מכם חוסר בהירות ויבטיח מערכת כללים וחוקים שתשאיר את העסק באווירה מקצועית.
  3. הכנסת גורם נייטרלי לישיבות חשובות – לעיתים, במיוחד בהחלטות אסטרטגיות, כדאי להזמין יועץ עסקי חיצוני שיוכל לתווך בין הצדדים ולהביא גישה אובייקטיבית, במיוחד כאשר הרגש הופך להיות חלק מרכזי בדיונים.
  4. בקיאות בפן הכלכלי – אם תשאלו אותי, חשוב שכל בני המשפחה, או לפחות רוב בני המשפחה המעורבים בעסק, יהיו בקיאים במצב הכלכלי של העסק ויכירו את המדדים הפיננסיים המרכזיים. פערים בידע יכולים להוביל למתחים, לחוסר אמון ולאופן קבלת החלטות ששונה באופן ניכר בין אחד לשני.
  5. תכנון למקרה של חילופי דורות – מעבר הדורות בעסק משפחתי חייב להיות מתוכנן בקפידה. תהליך זה כולל הכשרה של הדור הבא, הבנה הדדית של הציפיות והאתגרים, והחלטה משותפת מתי ואיך מתבצע תהליך העברת הניהול.

כאן גם אומר כי תוכנית עסקית המותאמת לצרכים של העסק המשפחתי, היא מרכיב חיוני להצלחתו.

כאשר מספר בני משפחה מעורבים בקבלת ההחלטות, חשוב לגבש תוכנית עסקית מסודרת ומפורטת שתנחה את הפעילות העסקית ותסייע בקבלת החלטות מושכלות. 

התוכנית העסקית צריכה לכלול נושאים שמופיעים בכל תוכנית עסקית דוגמת היעדים לטווח הקצר והארוך, האסטרטגיה השיווקית, ניתוח המתחרים, ותוכנית פיננסית ברורה. לצד זאת, תוכנית יכולה גם להוות בסיס לדיון פתוח ושקוף בין בני המשפחה, להבטיח שכולם מבינים את החזון של העסק ואת הדרך למימושו, ולמנוע חיכוכים ואי-הבנות בהמשך הדרך באמצעות מנגנון מסודר.

אסכם ואומר

עסק משפחתי הוא לא דבר מה נדיר במחוזותינו. למעשה בישראל ישנם עסקים רבים שעוברים מדור לדור, ועסקים שמנוהלים על-ידי מספר בני משפחהביחד.

כך למעשה, אתם בהיותכם עסק משפחתי, מהווים כאחת מאבני היסוד של הכלכלה בישראל.

אשמח להיות לכם לעזר ולבחון כיצד לנהל אותו בצורה נכונה ולשמור עליו משגשג לאורך זמן. 

נבין כיצד נוכל להיערך לכך בצורה מקצועית, נפריד את הרגשות מההחלטות העסקיות ונלמד כיצד ניתן להתמודד עם האתגרים הייחודיים הקשורים לעסק ולמשפחה. 

ייעוץ עסקי מקצועי יכול להוות כלי חיוני בהצלחה ארוכת טווח ואפילו בטווח מידי.

אשמח להיות לכם לעזר, וניתן להתייעץ איתי בכל שאלה.

שלומי גבאי, יועץ עסקי

אני מזמין אתכם לעשות את הצעד הראשון בשיחת ייעוץ ללא התחייבות

שלומי גבאי
שלומי גבאי

יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם.

תוכן עניינים

מאמרים נוספים

אודות שלומי גבאי

שלומי גבאי, יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם. בתהליך הליווי, מבצע שלומי אנליזה לעסק ברמת המאקרו והמיקרו.

למידע נוסף >>>

דברו איתי

אני מזמין אתכם.ן לספר לי על העסק שלכם, האתגרים והמטרות: