איך לפתח אסטרטגיה עסקית נכונה?

שלומי גבאי

שלומי גבאי

ייעוץ עסקי ומנטורינג למנהלים

איך לפתח אסטרטגיה עסקית נכונה?

אסטרטגיה עסקית מספקת את העקרונות המנחים לקבלת החלטות ארגוניות רבות, החלטות עסקיות ומהלכים שיכולים להפוך לגיים צ'יינג'ר. גיוס עובדים חדשים, פיתוח מוצרים חדשים או שדרוג קיימים, פיתוח ושדרוג שירותים ועד להקמת סניפים או הרחבת הפעילות המקוונת.

כל צעד וצעד שכזה, מוכרח לנבוע מאסטרטגיה עסקית שמתבססת על נתונים וניתוח שוק מעמיק.

כיצד עושים זאת נכונה? התשובה היא כמובן איננה שחור ולבן, כיוון שכל עסק ועסק מביא עמו מאפיינים שונים. ובכל זאת, ישנם פרמטרים מסוימים, או עקרונות אם נקרא להם כך, שאם נדבוק בהם, הרי שנוכל להתוות עבור עצמנו והעסק שלנו את האסטרטגיה הנכונה ביותר.

להבין את האסטרטגיה

את האסטרטגיה העסקית אני נוהג לתאר כמעין תוכנית העל של הארגון, התוכנית שעל-פיה הארגון או העסק מנהלים את כל מהלכיהם וצעדיהם. זוהי האסטרטגיה שעל-פיה עסקים משיגים את המטרות והיעדים שלהם, זהו שרטוט ארוך טווח של כל צעד וצעד, כל מהלך ומהלך.

כאשר אנחנו מסתכלים אל הטווח הרחוק, אנו פועלים באופן מושכל יותר, אנחנו מתכוננים לכל תרחיש.

עסק שצועד לקראת פיתוח עסקי מסוים ולקראת מימוש מהלך עסקי חשוב, יפעל על-פי אסטרטגיה, על-פי ניהול סיכונים ומוכנות לכל תרחיש.

האסטרטגיה העסקית עוזרת למחלקות השונות בעסק להיערך לקראת מהלכים שונים, להיעזר זו בזו ולהסתמך האחת על השנייה. הדבר מבטיח שהחלטות יתמכו בכלל הארגון, ושהצוותים ימשכו לאותו הכיוון ולעבר אותו היעד.

עתה עלינו לאפיין את העסק, להבין את היעדים שלו, את המחלקות העובדות, מהו המצב הנתון, וכיצד ניתן לשפרו למען המחר.

נקודות עיקריות להתוויית אסטרטגיה עסקית

  • חזון ויעדים – ברור לחלוטין כי היעד הראשי שלנו הוא רווחיות, אך לצד זאת אנחנו מוכרחים לגבש לעצמנו חזון ברור, יעד ברור שאליו אנו נחתור להגיע. אלמנט החזון מספק כיוון ברור לעסק, ומאפשר להוריד משימות אל השטח עם הנחיות טקטיות של משימות ומטלות, פעולות שיש לבצע, משאבים שקיימים לרשותנו ומשאבים שאנו זקוקים להם (דוגמת גיוס משקיעים והון).
  • ערכי הליבה של העסק – אסטרטגיה עסקית נועדה להנחות אותנו לא רק באשר ליעדים שאנו צועדים אליהם, אלא גם באשר לערכים שמנחים אותנו בכל העת. המחלקות, האתיקה העסקית, מה מותר לעשות מה אסור, מהם הערכים שאנו דוגלים בהם בכל עת בשירות הלקוחות, במכירות, המוצרים שלנו, האני-מאמין שלנו. הגדרת ערכי הליבה של הארגון עוזרת להבטיח שהעובדים מסונכרנים איתנו, שהם איתנו באותו הקו, באותה המטרה, עם אותם היעדים וברוח אחידה.
  • זיהוי חוזקות, חולשות והזדמנויות – עבור כל עסק, הבנת החוזקות, החולשות, ההזדמנויות והסיכונים הכרוכים במהלכים שונים היא קריטית. זהו חלק מרכזי בכל אסטרטגיה עסקית, והוא מבטיח שנהיה מודעים לשחקנים שמתחרים בנו, לקהל היעד ולגורמים שונים שיכולים לפעול לטובתנו ולרעתנו. כך למשל, עסק שמציע שירות בו הקהל מתאפיין בנאמנות גבוהה. קהל שכזה יהיה קשה לשכנעו לעבור אלינו.
  • טקטיקה – האלמנט הטקטי של האסטרטגיה העסקית שמגדיר בפועל מה עושים. זה קל לדבר, אך כיצד מבצעים זאת? כיצד סוללים את הדרך קדימה? במקרים רבים מסוג זה, הייעוץ העסקי יכול להיות לעזר רב.
  • מדידה וניתוח – החל מן הרגע שיש לנו אסטרטגיה מבוססת, כך גם יש לנו נתונים ושאיפות מדידות אליהן נרצה להגיע. עתה נוכל לשים את הדגש לא רק על הרצונות שלנו, אלא גם על מדידת ביצועי העסק ביחס לאסטרטגיה העסקית שהתווינו.

ובכל שאלה והתייעצות בנושא פיתוח אסטרטגיה עסקית המותאמת לצורכי העסק שלכם, אשמח להיות לכם לעזר.

אני מזמין אתכם לעשות את הצעד הראשון בשיחת ייעוץ ללא התחייבות

שלומי גבאי
שלומי גבאי

יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם.

מאמרים נוספים

אודות שלומי גבאי

שלומי גבאי, יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם. בתהליך הליווי, מבצע שלומי אנליזה לעסק ברמת המאקרו והמיקרו.

למידע נוסף >>>

תוכן עניינים

דברו איתי

אני מזמין אתכם.ן לספר לי על העסק שלכם, האתגרים והמטרות: