איך מקימים עסק בישראל? האם צריך מרחב משרדי? להעסיק עובדים? להביא ציוד? להגיע עם הון ראשוני מראש? או שמא אפשר להתבסס על אשראי ו/או משקיעים? האם צריך להיות על חוד החנית ולחדש לצרכן או שמא לעשות אותו הדבר רק טוב יותר?
ובכן, התשובות הן פשוט לא שחור ולבן. לשאלה איך להקים עסק עלינו לצרף: איך אנחנו רואים את העסק? וכן – איך אנחנו הופכים את היעדים שלנו למדידים וברורים.
שמי שלומי גבאי, אני יועץ עסקי בכל ניסיון עשיר בליווי עסקים חדשים. אשמח להזמין אתכם לשיחת ייעוץ ראשונית שבה תוכלו לספר לי על העסק שלכם והמטרות.
אני מזמין אתכם לעשות את הצעד הראשון בשיחת ייעוץ ללא התחייבות
בואו נדבר רגע תבניתית - מהם השלבים?
הקמת עסק כרוכה בשלבים תבניתיים ברורים למדי:
שלב |
הסבר |
שלב 1: בחירת סוג העסק |
החלטה אם לפתוח עסק עצמאי, שותפות או חברה בע"מ |
שלב 2: רישום העסק |
רישום במע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי |
שלב 3: פתיחת תיק במע"מ |
רישום במע"מ והגשת בקשה לפתיחת תיק |
שלב 4: פתיחת תיק במס הכנסה |
רישום במס הכנסה ופתיחת תיק ניכויים (למעסיקים) |
שלב 5: פתיחת חשבון בנק עסקי |
פתיחת חשבון בנק ייעודי לעסק (יש לציין שישנם בעלי עסקים קטנים שלא עושים זאת, וזה עלול ליצור בלבול) |
שלב 6: ניהול חשבונות וחשבוניות |
הכנת מערכת לניהול חשבונות והפקת חשבוניות (או לחילופין: מציאת רואה חשבון שינהל את המערך הזה עבורכם) |
שלב 7: רישוי ותקנות |
בדיקת צורך ברישוי מיוחד ועמידה בתקנות הנדרשות |
שלב 8: אסטרטגיה |
בניית תוכנית עסקית, הבנת המודל העסקי, פיתוח אסטרטגיית שיווק ופרסום לקידום העסק |
שלב 9: ביטוחים |
רכישת ביטוחים מתאימים לעסק (במידת הצורך) |
שלב 10: העסקת עובדים |
רישום ותשלומים לעובדים, הכנת הסכמי עבודה ותשלומי שכר |
על-פניו, נשמע פשוט וקל.
אך אם נצלול לעומקו של כל עסק ועסק, הרי שעלינו לבחון כיצד יוצרים נקודת פתיחה נכונה וחיובית. ויתרה מזאת: כיצד משמרים אותה.
איך להקים עסק עם חזון?
האם נכון לשאול איך להקים עסק מצליח, או נכון לשאול, איך להגשים את החזון? להקים עסק זה קל. יכולנו לכתוב על זה בשתי פסקאות. יכולנו לקצר את זה לשני משפטים: לגשת לרואה חשבון, הוא יעשה עבורך הכל. זהו, יש לך עסק, מזל טוב – בהצלחה. ועם זאת, כששואלים איך להקים עסק, שואלים איך להקים עיסוק חדש. איך אנחנו מביאים את העיסוק ואת העשייה שלנו לעולם. הבה נמחיש זאת עם דוגמה.
נניח שאנחנו הולכים בטיילת באילת, ובמקרה חם מאוד. לפתע, אנחנו נתקלים בדוכן לימונדה אותו מפעילים 2 ילדים בני שמונה. האם מדובר בגאונים עסקיים? אנשים שהביאו את הדבר החם (או במקרה זה, קר ומרענן) הבא? האם הם היו צריכים להגיע עם טונות של כסף והון התחלתי? האם הם היו צריכים לחשוב על דבר מה יותר מדי יצירתי? כנראה שלא.
ובכלל, כשאנו שואלים איך להקים עסק, אנחנו בעצם שואלים – איך להיות יצירתיים. איך להביא את היצירה שלנו לכדי מימוש. יכול להיות שלאחד או יותר משני הילדים היה חזון. הוא ראה בדמיונו טיילת מלאה בתיירים, תיירים שחם להם. תיירים שישמחו לכוס לימונדה קרה. ובכן, היה לו חזון, הוא ראה את הנולד והוא פשוט הלך ליישם את זה.
איך להקים עסק שמעניק פתרונות מעשיים?
לעתים, החשיבה שלנו יכולה להיות יותר ניואנסים ומתקדמת. אנחנו יכולים לזהות פתרונות חדשים דווקא בשווקים הפיננסיים. או לזהות דרכים חדשות לשפר את גני הילדים. היכן שאנחנו מזהים פתח להוסיף שפע וערך לעולם, יכול להתעורר חזון. וכשמתעורר חזון, ודרך להוסיף ערך לנקודה מסוימת – הרי שיש לנו משהו לעשות שם. יש לנו עיסוק.
אנחנו יכולים להקים אותו. כך שאם זה המצב אליו הגענו, הרי שהשאלה איך להקים עסק הופכת להיות קלילה במיוחד. כל שיש לנו לעשות, זה להתמקד על החזון, מה אנחנו באמת רוצים ליצור ולעשות – ופשוט לעשות את זה. ובכך, השאלה, איך להקים עסק הופכת למעין הרפתקה של התמסרות לחזון שלנו.
כשאנחנו מגיעים מתוך חזון – אנחנו מוצאים מישהו (או קבוצת אנשים) לשרת. אנחנו מגיעים עם פתרון. עם הזנה מסוימת שתתמוך אותם עד מאוד. אם מדובר בתיירים ביום חם בטיילת שממש רוצים לשתות משהו מרענן – סביר להניח שהם ייהנו וישמחו על כך שמישהו החליט לפתוח דוכן לימונדה בדיוק בנקודה הזאת בה הם נמצאים, או לפחות, בקרבת מקום. ובכך, עסקים הופכים לקלים יותר.
איך להקים עסק ייחודי?
האם היה זה פתרון הקסם לשאלה איך להקים עסק? לא בהכרח. כי באותה מידה, יכול להיות שיהיו המון דוכני לימונדה אחרים בקרבת מקום. ובכך, זה לא בהכרח יהיה "נס משמים" שלפתע התגלה לו דוכן לימונדה יחיד בטווח של קילומטרים.
זה אמנם יהיה נחמד שניתן לרכוש לימונדה בכל פינה – אך זה כבר לא "ההזנה הייחודית" שניתן לתת באותו הקשר. מנגד, אם יהיה דוכן לימונדה עם אפילו יותר ערך והזנה ללקוחותיו, ודרך מסוימת בה הוא יוכל לתקשר את זה כך שזה יהיה ברור – היתרון שלו יכול להיות ברור לכל.
נניח, אם באותו דוכן לימונדה יהיו כוסות גדולות במיוחד, או גרסה "דיאטטית", או גרסה אקסטרה מתוקה, או אפילו טעמי לימונדה נוספים ויצירתיים. על כן, השאלה, איך להקים עסק, מובילה אותנו לשאלה – איך להעניק מענה לצרכים קיימים. איך לזהות צרכים קיימים. איך לדייק את המענה וההזנה עבורם.
זה משהו שלא בהכרח יקבל מענה במשרדים של מס הכנסה, כאשר נמצאים שם על מנת להכריז על פתיחת עסק. על כן, כתבה זאת עוסקת ביותר מאשר ההנחיה הפשוטה: ללכת למשרדים ממשלתיים ו/או לדבר עם רואה החשבון שיעשה את זה עבורך.
איך להקים עסק שכיף לשווק?
עסקים הופכים להיות קלים במיוחד, כאשר אנחנו מציעים משהו שאנשים רוצים – והם יכולים לקבל את זה, בטווח המיידי שלהם – רק מאיתנו. מדובר במשחק מאוד יפה, בו אנחנו הופכים לייחודיים ועיקריים בשוק – לא מתוך זה שחיסלנו את המתחרים, אלא מתוך זה שמצאנו דרך להביא משהו חדש ומרגש שרק אנחנו מציעים או אפילו יכולים להציע.
לדוגמה, אם אחד הילדים בדוכן יחליט להציע משקה שנקרא טרופיקנה. לאף דוכן אחר אין טרופיקנה. כי היא לא קיימת. הוא המציא אותה. הילד הזה אכן יודע איך להקים עסק, כי הוא יצר עסק בכך שהוא יצר את המשקה הזה. הוא יצר עיסוק, אשר מזין אחרים. נכון, אף אחד אחר, בהתחלה, לא יידע מה זה טרופיקנה – גם לא הלקוחות.
אך כאן נכנסת עבודת השיווק. כל שהלקוחות הפוטנציאליים צריכים לדעת, זה מה הטרופיקנה תעשה עבורם. האם היא תרווה את צימאונם? האם היא תעשה זאת ביתר קלות והנאה? האם היא נראית ממש טוב? האם היא זמינה במחיר מיוחד? האם מדובר בחוויה ייחודית וייעודית שניתן לקבל רק מהדוכן הספציפי הזה? מדובר בהמון זוויות ויתרונות שניתן להנגיש לצד הלקוח, ובכך למשוך אנשים שממש מעוניינים לחוות את החוויה הייחודית אשר הדוכן מנגיש להם. ובכך, הדוכן הבין, איך להקים עסק.
איך להקים עסק שמציע משהו "ייחודי"?
יש אנשים שחושבים שכדי להקים עסק, צריך להיות משהו מיוחד. להביא משהו מיוחד. ובכן, זה לא בהכרח המצב. מי ששואל איך להקים עסק זה מי שלא הקים עסק. על כן, ניתן לשאול – מדוע הוא לא הקים.
אם יש רצון להקים עסק, משמע שיש רצון לעסוק במשהו. וגם אם יש רצון להקים דוכן לימונדה, כאשר יש 13 אחרים באותו מרחב בטיילת – הרצון להקים דוכן לימונדה עבור אדם אחד, יכול להיות ממש שונה מהרצון של אדם אחר. כלומר, גם אם הרעיון נשמע על פניו אותו דבר – "הסוד", הוא לגלות ולזקק מה הרצון האינדיבידואלי הייחודי המעורב כאן.
לדוגמה, אם נשב עם חבר, ולשנינו אותו רעיון, ושנינו נשרטט את הרעיון הזה ונסביר את החזון – יכול להיות שנגלה משהו אחר לגמרי. יכול להיות שלנו יש רעיון למכור לימונדה פרמיום, בדוכן בצבע כהה ויוקרתי, בעוד לחבר יש רעיון למכור לימונדה במדינה אחרת, בכוסות המורכבות מקליפות של אגוזי קוקוס.
על כן, החלק היצירתי – חלק היצירה, יכול להיות מאוד חשוב, מהותי ומשנה בכל העסק הזה של לענות על השאלה: איך להקים עסק. כי השאלה הזאת יכולה להכווין אותנו לרצון שלנו, לדיוק של הגשמתו. ובכך, אנחנו מביאים לשוק משהו ייחודי, פשוט כי אנחנו ייחודיים באופן טבעי. ועל כן, גם הרצון שבנו ייחודי באופן טבעי. וכשאנחנו באמת מקשיבים לו, אנחנו זוכים לגלות תכנית עסקית ייעודית וייחודית לנו בזמן הזה ממש.
תכנית שלא בהכרח תופיע במקום מסוים ברשת, תכנית שנמצאת בלב שלנו. ואז השלב הזה, זה באמת לעשות את שלל הדברים הפרקטיים, הבירוקרטיים להקמת עסק – ולהתחיל להגשים.