ניתוח SWOT: כלי אסטרטגי להצלחת העסק

שלומי גבאי

שלומי גבאי

ייעוץ עסקי ומנטורינג למנהלים

ניתוח SWOT: כלי אסטרטגי להצלחת העסק

כעסק אל לנו להיכנס לשאננות, ועלינו להישאר כל העת מוכנים ומזומנים אל האתגר הבא. ישנם אתגרים שאנו נביא על עצמנו, וישנם אתגרים שיתהוו אט-אט ויצופו ביום מן הימים. בדיוק לשם כך ישנו כלי העונה לשם SWOT.

ניתוח SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) הוא כלי אסטרטגי מרכזי המשמש להערכת מצבו של עסק ולקבלת החלטות מבוססות נתונים. 

כלי זה מסייע לזהות את הגורמים הפנימיים והחיצוניים המשפיעים על העסק, ולתכנן פעולות להשגת יעדים עסקיים. 

אבקש להסביר את משמעותו של ניתוח SWOT, את השימוש בו, ואת השלבים לביצועו בצורה יעילה.

מהו ניתוח SWOT?

ניתוח SWOT הוא תהליך אסטרטגי שמטרתו לזהות ולנתח את החוזקות (Strengths), החולשות (Weaknesses), ההזדמנויות (Opportunities) והאיומים (Threats) של העסק. 

הניתוח מתחלק לשני חלקים עיקריים:

  1. גורמים פנימיים: חוזקות וחולשות. אלה הם הגורמים שניתן לשלוט בהם ושקיימים בתוך הארגון.
  2. גורמים חיצוניים: הזדמנויות ואיומים. אלה הם הגורמים החיצוניים שאינם בשליטת הארגון, אך יש להם השפעה על פעילותו.

בואו נדבר על חוזקות (Strengths) בהרחבה

חוזקות הן היתרונות הפנימיים של העסק, התכונות והיכולות שמעניקות לנו כבית עסק את היתרון התחרותי.

זיהוי החוזקות כולל שאלות כגון:

  • מה העסק עושה טוב יותר מהמתחרים?
  • אילו משאבים ויכולות מיוחדים יש לעסק?
  • אילו הישגים והצלחות ניתן לציין?

עלינו להכיר בחוזקות שלנו ולדעת לנצל אותן במלוא העוצמה. הרי בסופו של דבר, זהו המפתח שלנו להצלחה.

ואל לנו להתעלם מן החולשות (Weaknesses)

חולשות הן החסרונות הפנימיים של העסק, התחומים בהם העסק מה שנקרא נמצא בעמדת נחיתות בהשוואה למתחרים.

אלו יכולות גם להיות בעיות שעלולות להוות מכשול להצלחה. 

זיהוי החולשות שלנו איננו הודאה בכישלון כי אם החוזקה שלנו לדעת לזהות את הנקודות החלשות, והיכולת שלנו לנצל את הקלפים שחולקו לנו לטובתנו.

עלינו לשאול את עצמנו שאלות כגון:

  • אילו תחומים דורשים שיפור?
  • אילו משאבים חסרים או אינם מנוצלים כראוי?
  • באילו תחומים המתחרים טובים יותר?

ניצול ההזדמנויות (Opportunities)

למה שלא נדע לנצל את ההזדמנויות שעומדות לפנינו? בניתוח SWOT משמעותן של הזדמנויות היא בעצם הגורמים החיצוניים שיכולים לסייע לעסק שלנו לצמוח ולהתקדם. 

כיצד הדבר בא לידי ביטוי בפועל? זיהוי ההזדמנויות כולל שאלות כגון:

  • אילו מגמות בשוק יכולות להועיל לעסק? דוגמת טרנד מסוים או אולי דבר מה אקטואלי שיכול לעמוד לטובתנו.
  • אילו שינויים טכנולוגיים או רגולטוריים יכולים לפתוח דלתות חדשות? שכן אולי פתאום ישנם קהלים נוספים שיכולים להיות לנו רלוונטיים.
  • האם קיימות נישות או שווקים בלתי מנוצלים? ודעו שתמיד ניתן למצוא קהלי יעד חדשים שלא נוצלו עד תום או שפנו אליהם בצורה הלא נכונה.

ותמיד עלינו להישאר מוכנים לקראת איומים (Threats)

איומים הם הגורמים החיצוניים שעלולים לסכן את העסק ולהשפיע לרעה על ביצועיו. 

זה לא נעים, זה וודאי לא כיף לדעת שישנם איומים כאלו ואחרים על העסק, אך זיהוי האיומים הוא קריטי ועלינו לשאול את עצמנו גם את השאלות הקשות:

  • אילו מתחרים חדשים יכולים להיכנס לשוק?
  • אילו שינויים כלכליים או רגולטוריים עלולים לפגוע בעסק?
  • אילו סיכונים טכנולוגיים או חברתיים קיימים? למשל כיום ה-AI מאיים על עסקים רבים ועל אינספור אנשי מקצוע שונים.

מהם השלבים לביצוע ניתוח SWOT?

  • איסוף מידע: יש לאסוף מידע פנימי וחיצוני, כולל דוחות כספיים, נתוני שוק, סקרי לקוחות ומידע על מתחרים.
  • זיהוי גורמים: יש לזהות את החוזקות, החולשות, ההזדמנויות והאיומים על ידי ניתוח המידע שנאסף ושאלת השאלות המתאימות.
  • יצירת מטריצה: יש ליצור מטריצת SWOT, טבלה פשוטה המפרטת את החוזקות, החולשות, ההזדמנויות והאיומים בארבעה ריבועים נפרדים.
  • ניתוח והשוואה: יש לנתח את הגורמים השונים ולהשוות ביניהם. כיצד ניתן לנצל את החוזקות כדי לנצל את ההזדמנויות? כיצד ניתן להתגבר על החולשות כדי להימנע מהאיומים?
  • פיתוח אסטרטגיות: יש לפתח אסטרטגיות פעולה עסקיות מבוססות על הניתוח. לדוגמה, אם זוהתה הזדמנות בשוק חדש, כיצד ניתן להשתמש בחוזקות כדי לנצל אותה?
  • יישום ומעקב: יש ליישם את האסטרטגיות ולעקוב אחר הביצועים. האם האסטרטגיות עובדות? האם יש צורך בהתאמות?

התייעצו איתי בכל שאלה

ניתוח SWOT הוא כלי אסטרטגי חיוני להערכת מצבו של העסק ולתכנון פעולות לשיפור הביצועים.

בעזרת זיהוי החוזקות, החולשות, ההזדמנויות והאיומים, ניתן לפתח אסטרטגיות מותאמות אישית ולפעול בצורה מבוססת נתונים להצלחת העסק.

אם תשאלו אותי, ניתוח SWOT הוא תהליך מתמשך. זה לא משהו שעושים פעם אחת וסיימנו. הוא מוכרח להתבצע באופן קבוע כדי להבטיח שהעסק יישאר תחרותי וגמיש לשינויים בשוק. ולדעתי הוא גם מאפשר לנו 'לנער' את עצמנו מפעם לפעם ולא להיכנס לשאננות יתר.

ובכל שאלה בנושא, אשמח להיות לכם לעזר. שמי שלומי גבאי, יועץ עסקי אסטרטגי, בעל ניסיון רב בליווי עסקי לעסקים קטנים וגדולים. ניתן לקבל ייעוץ טלפוני ראשוני ללא עלות.

אני מזמין אתכם לעשות את הצעד הראשון בשיחת ייעוץ ללא התחייבות

שלומי גבאי
שלומי גבאי

יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם.

תוכן עניינים

מאמרים נוספים

אודות שלומי גבאי

שלומי גבאי, יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם. בתהליך הליווי, מבצע שלומי אנליזה לעסק ברמת המאקרו והמיקרו.

למידע נוסף >>>

דברו איתי

אני מזמין אתכם.ן לספר לי על העסק שלכם, האתגרים והמטרות: