תפעול לא נכון של העסק – מה עושים?

שלומי גבאי

שלומי גבאי

ייעוץ עסקי ומנטורינג למנהלים

העסק לא מתרומם - מה עושים כשמרגישים שהעסק תקוע?

תפעול נכון של עסק הוא אחד הגורמים המרכזיים להצלחתו. תפעול לא נכון יכול להוביל לשורה של בעיות – החל מבעיות בשרשרת האספקה, דרך אי-יעילות תפעולית, ועד לאובדן לקוחות ופגיעה ברווחיות.

רבים מהעסקים נתקלים בקשיים תפעוליים בשלב כלשהו, אבל הבשורה הטובה היא שניתן לשפר את התפעול ולפתור את הבעיות בעזרת ניתוח מקיף וייעול תהליכים.

במאמר זה אסקור יחד אתכם מה זה תפעול לא נכון, איך הוא משפיע על העסק, וכיצד יועצים עסקיים מסייעים לזהות את הבעיות ולייעל את התהליכים. נבחן גם מהן הפעולות שיכולות לסייע להחזרת העסק למסלול הנכון.

מהו תפעול לא נכון?

תפעול לא נכון הוא מצב שבו תהליכי העבודה, השימוש במשאבים, או ניהול הפעילות היום-יומית של העסק אינם מתבצעים בצורה אופטימלית. במילים אחרות, העסק מבצע את הפעולות הנדרשות להפעלתו, אך לא בצורה יעילה. תפעול לקוי יכול לבוא לידי ביטוי במספר מישורים:

  • ניהול מלאי לקוי: הזמנה לא נכונה של מוצרים, חוסר במלאי או מלאי עודף, שמוביל להפסדים כספיים.
  • שרשרת אספקה לא יעילה: עיכובים בקבלת חומרים או מוצרים, בעיות לוגיסטיות או תקלות בשינוע שגורמות לעיכוב בעמידה בזמני האספקה ללקוחות.
  • ניהול זמן לא אפקטיבי: בזבוז זמן עבודה של צוות העובדים על משימות לא חשובות, העדר תיעדוף נכון של משימות, וניהול לא נכון של משאבי הזמן.
  • ניהול כספים לא תקין: חוסר בקרה על ההוצאות, אי-ניהול תקציב יעיל, וטעויות בקבלת החלטות כלכליות שגורמות להפסדים.
  • תהליכים לא ברורים או לא אפקטיביים: תהליכים תפעוליים מסובכים, בלתי מובנים או כאלו שאינם מביאים את התוצאות הרצויות יכולים לגרום לחוסר שביעות רצון של לקוחות ולירידה בפריון העבודה.

מה עושים כאשר העסק מתופעל בצורה לא נכונה?​

ניתוח התהליכים הפנימיים

השלב הראשון בהבנת הבעיה הוא ניתוח מעמיק של תהליכי העבודה והפעילות הפנימית של העסק. יועץ עסקי יוכל לסייע בהסתכלות חיצונית על העסק, לזהות את המקומות שבהם יש חוסר יעילות ולבצע ניתוח של זרימת העבודה. הניתוח כולל בדיקת תחומי ניהול זמן, מלאי, לוגיסטיקה, ותקשורת בין המחלקות השונות בעסק.

ניהול שרשרת אספקה

שרשרת אספקה היא רכיב קריטי בתפעול העסק. על מנת להימנע מהפסדים כספיים ומפגיעה בשירות הלקוחות, יש לבדוק את שרשרת האספקה של העסק ולהבין איפה נמצאות החוליות החלשות. שיתוף פעולה עם ספקים, יצירת שיתופי פעולה עם גורמים לוגיסטיים אמינים ובדיקת טכנולוגיות שיכולות לסייע לייעול התהליכים יכולים להוביל לשיפור משמעותי.

ייעול תהליכי העבודה

פעמים רבות עסקים עובדים בצורה מסורבלת או מבצעים משימות מיותרות. חשוב לבדוק מהם התהליכים שאינם מוסיפים ערך, לצמצם אותם, ולהפוך את העבודה ליותר פרודוקטיבית. כלים טכנולוגיים כמו מערכות ניהול משימות או אוטומציות לעסק יכולים להפוך תהליכים למהירים ופשוטים יותר.

שיפור הניהול הפיננסי

ניהול הכספים בעסק חייב להתבצע בצורה מדויקת ומבוקרת. כל פעולה כספית צריכה להיבדק, וחשוב לנהל תזרים מזומנים ברור כדי להבטיח שאין חוסרים. כמו כן, מומלץ לבדוק את רמות ההוצאות של העסק ולמצוא מקומות שבהם ניתן לחסוך מבלי לפגוע באיכות העבודה.

הכשרת צוות עובדים

לעיתים בעיות תפעול נגרמות בגלל חוסר הכשרה או חוסר ידע של העובדים. השקעה בהכשרה מקצועית לצוות, יצירת תוכניות פיתוח לעובדים, ושיפור תהליכי קבלת ההחלטות בעסק יכולים להוביל לשיפור ביצועים ולתפקוד טוב יותר של העסק.

חיזוק קשרי הלקוחות

שמירה על לקוחות קיימים היא לא פחות חשובה ממשיכת לקוחות חדשים. לעיתים, ירידה בהכנסות יכולה להיגרם מאובדן לקוחות קיימים. חיזוק קשרי הלקוחות, הצעת מבצעים אטרקטיביים, ומתן שירות אישי יכולים לשפר את שביעות הרצון של הלקוחות ולהשאיר אותם נאמנים לעסק.

כיצד יועץ עסקי יכול לסייע?

תפקידי הוא להוות כגורם מקצועי שיכול לזהות את נקודות התורפה בתפעול העסק ולהציע פתרונות פרקטיים לייעול התהליכים. 

בעזרת הידע והניסיון שברשותי, אוכל להסתכל על העסק שלכם מנקודת מבט חיצונית ובלתי תלויה, לנתח את התהליכים, ולהצביע על המקומות בהם ניתן לבצע שיפורים.

השירותים שאני מציע כוללים:

  • ביצוע ניתוחים פיננסיים ותפעוליים.
  • ייעול תהליכי עבודה והטמעת אוטומציות.
  • תכנון תקציבים ובניית תוכניות לצמצום עלויות.
  • שיפור ניהול זמן ומקסום יכולות העובדים.
  • יצירת שותפויות אסטרטגיות ושיפור שרשרת האספקה.

אז נכון, תפעול לא נכון של העסק הוא בעיה שכיחה, אך זה לא אומר שעלינו לקבל את המצב כפי שהוא.

ניתן לטפל בנושא התפעול באופן מעמיק, ולשפר את המצב באמצעות ייעול תהליכים, שיפור ניהול הכספים, הכשרת צוותים ושימוש בכלים טכנולוגיים מתקדמים.

בכל שאלה צרו עמי קשר ואבדוק כיצד אוכל לעזור.

שלומי גבאי – יועץ עסקי

אני מזמין אתכם לעשות את הצעד הראשון בשיחת ייעוץ ללא התחייבות

שלומי גבאי
שלומי גבאי

יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם.

תוכן עניינים

מאמרים נוספים

אודות שלומי גבאי

שלומי גבאי, יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם. בתהליך הליווי, מבצע שלומי אנליזה לעסק ברמת המאקרו והמיקרו.

למידע נוסף >>>

דברו איתי

אני מזמין אתכם.ן לספר לי על העסק שלכם, האתגרים והמטרות: