כיצד לבחור את המיקום האידיאלי לעסק?

שלומי גבאי

שלומי גבאי

ייעוץ עסקי ומנטורינג למנהלים

כיצד לבחור את המיקום האידיאלי לעסק?

על אף שאנו חווים את המציאות שלנו בקצב מסחרר עם טכנולוגיות ושירותים שיכולים להינתן ללקוחות אונליין, הרי שעודם ישנם עסקים רבים ושונים שנדרשים לנוכחות הקלאסית, הפרונטלית אל מול הגורם האנושי.

בין אם זה למען יצירת סביבת עבודה מאחדת ומגבשת בין צוות העובדים, ובין אם מדובר בשטח מסחרי לצורך אחסון המלאי או הציוד הנדרש לצורך מתן השירות; המיקום של העסק שלכם יכול לעתים להכתיב את מידת הצלחתו של העסק.

אשים לרגע בצד מסעדות שמיקומן האסטרטגי יכול להשפיע באופן משמעותי, ונדון גם במשרדים, חנויות המוכרות שלל סחורות נוספות ועד לבתי דפוס. מה עלינו לקחת בחשבון?

נגישות השטח המסחרי

האם העסק שלכם מסתמך על משלוחים תכופים? על ספקים שמגיעים חדשות לבקרים כדי לקחת סחורה או להביא סחורה? גם אם מדובר במשרד שאליו מגיעים העובדים, הרי שחשוב לקחת בחשבון אם השטח המסחרי יושב בסמוך לנתיבי תחבורה ציבורית המקלים על הגעתם של אנשים שונים אל בית העסק.

כמו-כן, במידה ומדובר בהגעתם של ספקים, הרי שוודאי ולא תרצו שהעסק שלכם יהיה ממוקם על ציר תנועה ראשי או על דרך צרה ועקלקלה שלא מאפשרת לספקים לעצור בבטחה.

גם משרדים הממוקמים באזורים בעלי נגישות מועטה לתחבורה ציבורית או באזורי תעשייה המתאפיינים בפקקים אימתניים, יכולים למצוא את עצמם סובלים ממחסור בעובדים ומקשיים בגיוס.

תחושת הביטחון שבאזור

האם אנחנו ממוקמים באזור שבו גדלים הסיכויים לסבול מפשיעה כגון פריצות לבית העסק? גניבת רכבים? או אפילו אנשים בעלי אופי מאיים מעיבים על העובדים או עלולים להרחיק לקוחות פוטנציאליים?

אזורי תעשייה שונים יכולים לספק סביבה בטוחה, אך ישנם גם אזורים מסוימים בהם ייתכן ותפגשו בלא מעט הומלסים ובנתוני פשיעה גבוהים יותר.

מומלץ לערוך מחקר מעמיק על האזור בו אתם עתידים להקים את העסק שלכם, ודעו כי מידע מוקדם באשר לטיב האזור, יכול לסייע לכם לקבל החלטה מושכלת לגבי היכן שתקימו את החנות החדשה, המשרד או המחסן.

מידת התחרות באזור

כמה פעמים פגשתם בפיצרייה ששוכנת ליד פיצרייה? או כמה פעמים מספרה ששוכנת בסמוך למספרה אחרת?

תחרות היא דבר בריא, אך תחרות שכזאת יכולה להוביל ליחסים עכורים. למרבה הצער, כבר פגשתי במקרים ובהם בעלי עסקים הקימו עסק חדש ליד עסק וותיק, ועד מהרה הסכסוך הגיע לפסים שאפשר שאני בספק אם הם אינם פליליים.

נשים בצד מקרי קיצון, הרי שתחרות שכזאת יכולה להוות נקודת פתיחה מאתגרת עבור עסק חדש שצריך זה עתה להוכיח את עצמו מול קהל נאמן.

הדרך האידיאלית לבחור מיקום חדש לעסק, היא במציאת מיקום מבוסס וטוב, עם תנועת הולכי רגל משמעותית, ומבלי שישנם עסקים המהווים תחרות ישירה.

האם אתם עונים על צורך?

נניח ואתם פותחים מכולת באזור שבו כמעט ואין מרכולים זמינים במרחק הליכה לתושבי השכונה?

או נניח ואתם פותחים מכולת שפתוחה 24 שעות ביממה כולל בסופי שבוע, ובכך אתם מספקים מענה לאוכלוסייה רבה הזקוקה לכך במהלך סופי השבוע?

כאשר אתם מספקים מענה מאוד ישיר על צורך מהותי שקיים באזור, הרי שאתם סוללים לעצמכם את הדרך אל עבר עסק מבוסס יותר, עסק מוכר ועסק בעל קהל צרכנים נאמר נאמן ונאמר אף במקום מסוים שבוי. מה רע בכך? אתם מנצלים ומתעלים את המיקום שלכם לטובתכם.

מיקום שמותיר רושם (לא תקף לגבי כל עסק)

אומר זאת כך: עסק של קעקועים יכול להצליח ולשגשג באזורים בעלי נראות שאולי מעט 'מחוספסת' דוגמת פלורנטין, זאת לעומת משרד עורכי דין שמוכרח להימצא באזור שמותיר רושם רשמי יותר ומערכתי הרבה יותר.

הקפידו לבחור את מיקום העסק שלכם על-פי סוג העסק ומאפייניו, על-פי קהל הלקוחות שלכם, על-פי הניתוח התחרותי של האזור.

כל אלו יסייעו לכם רבות בנקודת הפתיחה, ובכל שאלה והתייעצות בנושא זה, אשמח גם להיות לכם לעזר.

שמי שלומי גבאי, יועץ עסקי בכיר ויועץ אסטרטגי לעסקים. אשמח לקחת אתכם את הצעד הראשון, ולבחון את כל הפרמטרים שיוכלו להבטיח לכם עסק משגשג ויציב שיקנה לכם עצמאות כלכלית.

אני מזמין אתכם לעשות את הצעד הראשון בשיחת ייעוץ ללא התחייבות

שלומי גבאי
שלומי גבאי

יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם.

מאמרים נוספים

אודות שלומי גבאי

שלומי גבאי, יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם. בתהליך הליווי, מבצע שלומי אנליזה לעסק ברמת המאקרו והמיקרו.

למידע נוסף >>>

תוכן עניינים

דברו איתי

אני מזמין אתכם.ן לספר לי על העסק שלכם, האתגרים והמטרות: