חשיבותו של מחקר השוק בזירה העסקית

שלומי גבאי

שלומי גבאי

ייעוץ עסקי ומנטורינג למנהלים

חשיבותו של מחקר השוק בזירה העסקית

מחקרי שוק הם כלי קריטי בו משתמשים עסקים וארגונים נעזרים כדי לאסוף מידע רב ערך על שוק היעד כמו גם על השחקנים המתחרים החולקים עמם את אותה התעשייה. 

למרבה הצער, גם כיום אני פוגש בעסקים שבוחרים לוותר על מחקר השוק, ושמאמינים כי הם מכירים את הזירה העסקית כמו את כף ידם. אינני מזלזל בכך כלל וכלל, אך אומר כי על ידי עריכת מחקר שוק מקיף, חברות ובתי עסק בכל היקף פעילות, יכולים לקבל תובנות לגבי צרכי הלקוחות, העדפותיהם והתנהגותם, כמו גם מגמות השוק והנוף התחרותי הכללי.

מחקר שוק נכון ומדויק, יכול אף לפתוח את ההשראה העסקית, ולהתוות עבורכם דרכים חדשות שבאמצעותן תפתחו את העסק ותצעידו אותו קדימה.

מחקר שוק עוזר לעסקים להבין את הלקוחות

הכרת הלקוחות שלכם היא הצעד הראשון בניהול עסק מצליח. 

נכון, אני מניח שאתם וודאי מכירים את הלקוחות או יודעים לאפיין מיהו הקהל הנכון עבורכם. אך האם אתם צודקים במאה אחוז? אולי ב-80 אחוז? אולי ב-90? גם 10 אחוזים נוספים הם מרחב שכדאי לבחון אותו בקפידה.

בעזרת מחקר שוק מקיף, תוכלו להכיר את הצרכים, ההעדפות וההתנהגויות של הלקוחות הפוטנציאליים שלכם.

אני נוהג לתאר זאת כמעין מחקר שייתן לכם הצצה אל מאחורי הווילון, יעזור לכם להבין מה מניע הלקוחות שלכם מבלי שהם שמים לב או נתונים לעין בוחנת. סקירה או תצפית יוכלו לתאר זאת נכונה.

מחקר שוק למשל, יכול לספק תובנות לגבי רגישות התמחור בקרב פלח מאוכלוסיית היעד שלכם. הנתונים שתקבלו עשויים להצביע על כך שישנה סבירות גבוהה יותר לרכוש מוצר על סמך המחיר בלבד, זאת בעוד שמוצר אחר מניע את הלקוחות לבצע רכישה מתוך ערכים מסוימים ולא מחיר. 

בהתבסס על מידע זה, תוכלו להתאים את ההצעות שלכם לקהל היעד, להציב יתרון תחרותי מובהק אל מול המתחרים, ולצעוד עם העסק קדימה.

מחקר שוק עוזר לנהל סיכונים

מחקר מתחרים איכותי עוזר לעסקים לנהל סיכונים.

למה שרק תעסקו בתחזיות שיורות באפילה, ולא תבססו אותן על נתונים?

נכון לומר שסיכון הוא חלק מהותי בעולם העסקי, ועם זאת, על ידי הבנת מגמות השוק והתנהגות הלקוחות, כמו גם השחקנים המתחרים, עסקים יכולים לצפות ולחזות שינויים בביקוש ולהתאים את האסטרטגיות שלהם בהתאם. 

מחקר שוק יכול גם לעזור לעסקים לזהות מכשולים או אתגרים פוטנציאליים ולפתח תוכניות מגירה כדי להפחית סיכונים אלה.

לדוגמה, נניח שחברה מקווה להציג מוצר ייחודי לשוק. עוד בטרם שאותה החברה תשקיע את הזמן, המשאבים והכסף בפיתוחו של המוצר, מחקר שוק המבוסס על למשל סקרים או בדיקת מתחרים יוכל לקבוע אם הצרכנים בכלל היו רוצים במוצר שכזה. 

הדבר מפחית את הסיכון בהכנסת מוצר חדש אל השוק שלמעשה אין בו כל ביקוש.

אומר גם שמחקרי שוק יכולים לתפקד כמעין דו"חות חתך, עם  סקרי שביעות רצון ללקוחות בנקודות זמן שונות ועל-פי מסע הלקוח בארגון.

מחקר שוק יכול לעזור להישאר תחרותיים

מי אמר שמחקר שוק מוכרח להתבצע רק בתחילת הדרך? גם עסקים וותיקים עורכים מחקרי שוק מעת לעת.

מחקר שוק מעניק לחברות יתרון תחרותי במובנים רבים כשהאחד הוא מודעות גדולה יותר לתעשייה עצמה: על ידי ההבנה וההתחקות אחר מה שעסקים אחרים עושים, החברה שלכם יכולה לפתח אסטרטגיות שיסייעו לה להבדל את עצמה ולבלוט אל מעל השחקנים המתחרים. 

מחקר שוק גם עוזר לחברות לקבוע תחומים שבהם הן עלולות למצוא את עצמן הרחק מאחור. אם חברה מסוימת השיקה שירות חדש, ואילו החברה האחרת לא תשיק את השירות לאורך חודשים רבים, הרי שהיא עלולה לפתע למצוא את עצמה נלחמת לשמר את לקוחותיה ולשפר את שירותיה בזמן קצר מדי.

ודוגמאות אלו הן רק על קצה המזלג

מחקר שוק הוא כלי חשוב ונגיש למדי. חברות רבות מספקות שירותים מסוג זה, וכיועץ עסקי אני לא אחת ממליץ ללקוחותיי לבחון כיצד ניתן לבחון את מהלכי השוק, הרחשים שבו והתכונות, ובהתאם לערוך אסטרטגיה עסקית מותאמת.

ובכל שאלה והתייעצות, אשמח לעמוד לשירותכם. שלומי גבאי יועץ עסקי.

אני מזמין אתכם לעשות את הצעד הראשון בשיחת ייעוץ ללא התחייבות

שלומי גבאי
שלומי גבאי

יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם.

מאמרים נוספים

אודות שלומי גבאי

שלומי גבאי, יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם. בתהליך הליווי, מבצע שלומי אנליזה לעסק ברמת המאקרו והמיקרו.

למידע נוסף >>>

תוכן עניינים

דברו איתי

אני מזמין אתכם.ן לספר לי על העסק שלכם, האתגרים והמטרות: