דרכי התמודדות עם תחרות עסקית

שלומי גבאי

שלומי גבאי

ייעוץ עסקי ומנטורינג למנהלים

דרכי התמודדות עם תחרות עסקית

הסביבה העסקית ידועה בתחרות עיקשת וניהול יעיל הוא לעתים יסוד קריטי לעסקים על מנת שיוכלו לשגשג, לגדול ולהציב אתגר למתחרים. 

לא רק מספיק ליישם ולהוריד מעשים אל השטח, אלא יש להתוות מאחוריהם אסטרטגיות שלמות שיוכלו להיות עבורנו לעזר ולסייע לנו לנווט דרך  שלל האתגרים התחרותיים. 

בעזרת אסטרטגיה עסקית נכונה, עסק המתחרה בשחקנים נוספים בשוק, יידע כיצד לנצל את יתרונותיו הייחודיים. 

כאן אבקש לחקור גישות מקיפות להתמודדות עם תחרות עסקית, כולל ניתוח שוק, הבחנה, חדשנות, מעורבות לקוחות, שותפויות אסטרטגיות ודרכי התייעלות.

הבנת הנוף התחרותי

עריכת מחקר שוק

השלב הראשון בהתמודדות עם תחרות עסקית הוא להבין טוב יותר את השחקנים בשוק ואת הלקוחות הפוטנציאליים.

הדבר כולל ביצוע מחקר שוק מפורט שיסייע לאסוף מידע אודות המתחרים, כולל מוצריהם, מחירים, אסטרטגיות שיווק קיימות ובסיס לקוחות. 

כלים כמו ניתוח SWOT (חוזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים) יכולים להיות כלים חשובים בזיהוי לא רק מה מתחרים עושים אלא גם להצביע היכן קיימות ההזדמנויות של העסק.

ישנן חברות רבות המספקות שירותי חקר שוק, ובאמצעות אפיון מקדים והכנה, ניתן לערוך סקרי ומחקרי שוק ענפים ומעמיקים.

ניתוח תחרותי

ביצוע ניתוח תחרותי באופן קבוע יכול לעזור לעסקים לחזות את מהלכי המתחרים, לגלות מגמות חדשות בשוק ולהבין את חוזקות וחולשות המתחרים שלהם.

ניתוח זה צריך לכלול:

  • שיעורי הצמיחה: הבנת גודל וצמיחה של מתחרים יכולה להצביע על אופיו של השוק ועל הפוטנציאל הגלום בו.
  • השוואת מוצרים או שירותים: השוואה של מאפיינים, איכות ומחיר יכולה להדגיש היבטים הנתונים לשיפור (ומכאן גם לייצר יתרון אל מול השחקנים האחרים).

גישות אסטרטגיות לתחרות עסקית

בידול

בדלו את המוצר או השירות שלכם מאלה שמציעים המתחרים שלכם. זהו המפתח למשיכת לקוחות חדשים ולשימור הלקוחות לטווח רחוק. 

ניתן להשיג זאת דרך הצעה מכירתית וייחודית, ועל-כן עליכם להגדיר בבירור מה הופך את המוצרים או השירותים שלכם לשונים. זו יכולה להיות תכונה נוספת, הטבה שלא הייתה קודם לכן וכיוצא בכך.

בנוסף לכך, בדקו היטב ושקדו על איכות ותכונות המוצר / השירות: שיפור איכות המוצר או הוספת תכונות חדשניות לשירות אותן אין למתחרים, יכולה למשוך לקוחות חדשים.

חדשנות

חדשנות, מילה מפוצצת אך מה משמעותה? 

חדשנות יכולה להתבטא בבמוצרים עם פיתוח מוצרים חדשים או שיפור הקיימים על מנת שיוכלו לענות על צרכי לקוחות משתנים. ניקח כדוגמה כלי עבודה חשמליים עם סוללה נטענת שמחזיקה מעמד זמן רב יותר. זהו חידוש שקהל הלקוחות ישמח בו.

חדשנות ככלל ברזל, היא כלי חזק לשמירה על יתרון תחרותי משמעותי. 
בהערת אגב, חדשנות לא מוכרחה להתבטא במהלך חדשני במוצר או בשירות, זה יכול גם לקבל ביטוח בדמות חדשנות תהליכית עם שיפור יעילות הייצור או זמני האספקה כך שיפחיתו עלויות קצה ללקוחות ו/או ישפרו את השירות.

מעורבות וחוויית לקוח

שיפור מעורבות הלקוח ושיפור חווית הלקוח בכללותה אף היא יכולה לסלול את הדרך ליתרון תחרותי מובהק.

אסטרטגיות שכאלו כוללות בין היתר התאמה אישית עם סט מוצרים או שירותים המותאמים לצורכיהם של הלקוחות באופן מדויק. זו יכולה להגביר משמעותית את שביעות רצון הלקוחות ונאמנותם, וכך גם להוות פן תחרותי עסקי מובהק אל מול השחקנים הנוספים בשוק.

שירות לקוחות בל נשכח, אף הוא חזית מובהקת מול הלקוח, והוא יכול להבדיל אותנו בקלות מן המתחרים הנוספים.

שיתופי פעולה

יצירת שותפויות אסטרטגיות יכולה לספק יתרונות תחרותיים על ידי שילוב משאבים, טכנולוגיה וידע. 

בעזרת שותפות עם עסקים נוספים בשוק תוכלו להיפתח אל עבר שווקים חדשים שיכולים להיות מאתגרים לכניסה בודדה של עסק יחיד.

נוסף על כך, שיתוף המשאבים יכול להתבטא במגוון דרכים דרך שיווק ומכירה, במחקר, דרכי הפצה, שימוש במוניטין ובמותג ועוד.

התייעלות טכנולוגית

חברים יקרים, אתם מוכרחים אבל מוכרחים לאמץ טכנולוגיות חדשות שיוכלו לספק לכם יתרונות תחרותיים משמעותיים. י

ישום אנליטיקה מתקדמת, שימוש בכלי AI ולמידת מכונה שיכולים לספק תובנות על התנהגות לקוחות, למטב את הפעילויות ולהתאים אישית את השיווק.

עבדו באופן אינטנסיבי על הנוכחות המקוונת שלכם ועל מערכי השיווק הדיגיטלי.

חזקו את הנוכחות המקוונת שלכם והשתמשו באסטרטגיות שיווק דיגיטליות כמו SEO, שיווק תוכן ורשתות חברתיות שיוכלו לייצר מכונה משומנת ומיומנת המייצרת ומגדילה את קהלי הלקוחות.

ורק לשם ההשראה, במידה ואתם חברה המחזיקה במידע רגיש, הרי שהצגת טכנולוגיות סייבר ואמצעים המונעים את חשיפת הלקוחות, הם בהחלט יתרון שיש לקחת אותו בחשבון.

ואם כל מה שכתבתי זה עתה, עניין אתכם ואתם מעוניינים ליצור פער על המתחרים, אשמח לצעוד יחד אתכם אל עבר היעד. שמי שלומי גבאי, יועץ עסקי בכיר, יועץ אסטרטגי ומנחה לעסקים. מוזמנים ליצור עמי קשר בכל שאלה.

אני מזמין אתכם לעשות את הצעד הראשון בשיחת ייעוץ ללא התחייבות

שלומי גבאי
שלומי גבאי

יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם.

מאמרים נוספים

אודות שלומי גבאי

שלומי גבאי, יועץ עסקי המלווה חברות ועסקים מסקטורים מגוונים במטרה להפוך אותם לרווחיים ומובילים בתחומם. בתהליך הליווי, מבצע שלומי אנליזה לעסק ברמת המאקרו והמיקרו.

למידע נוסף >>>

תוכן עניינים

דברו איתי

אני מזמין אתכם.ן לספר לי על העסק שלכם, האתגרים והמטרות: